„A nagy hatalommal nagy felelősség is jár!” – Interjú az ESL vezérigazgatójával

AZ IEM Oakland után az Ralf Reichert arról nyilatkozott, hogy a jövőben mit terveznek és hogy ebben az évben mit értek el.

Ebben az évben elég elfoglalt volt az ESL. A szervezet hét nagy versenyt hozott össze és végigvitt két teljes Counter-Strike szezont is. Mivel nőtt a versenyek népszerűsége, ezért a nyereményalapok is nőttek, sőt: májusban ennek köszönhetően megalakult a WESA (World Esports Association) is, amely arra hivatott, hogy integritást hozzon az esport iparágba, és az ESL mellett hét európai esportcsapat került az alapítók közé.

A pozitív dolgok mellett persze kijutott a kritikából és a botrányokból is ebben az évben. Kezdésnek a WESA esetében már az induláskor is a játékosközösség egyöntetű ellenérzésével kellett szembenéznie a szervezetnek, főleg az ESL részvétele miatt. Ezután jött a májusi eset, amikor kiderült, hogy az ESL vezérigazgatójának, Ralf Reichertnek még mindig van tulajdonosi hányada az SK Gaming csapatánál, ami persze összeférhetetlenséget jelentett. (Azóta Reichert eladta a részesedését.) Augusztusban pedig Richard Lewis kiderítette, hogy az ESL igazgatótanácsában ülő Jens Hilgers-nek is vannak üzleti kapcsolatai a Fnatic-kal és a G2-val, ami persze megint csak összeférhetetlenség.

A Slingshottól Vince Nairnnak lehetősége volt az IEM Oakland során, hogy interjút készítsen Reicherttel, ahol szó esett az év minden ügyes-bajos történéséről.

Ralf Reichert

Hogyan összegeznéd az idei évet az ESL szempontjából?

Szerintem ez egy nagyszerű év volt számunkra nagyon sok szempontból. Soha ennyi nagy élő versenyt nem rendeztünk még. Azt hiszem kettővel szárnyaltuk túl az eddigi rekordunkat. A nézettségünk emelkedik, az általános érdeklődés emelkedik, a nyereményalapok emelkednek. Szóval minden fontosabb mérőszámban sikerült előrelépnünk, de stratégiai lépéseket is sikerült megtennünk emellett. Partneri kapcsolatot építettünk ki a Pilgrimmel és a PlayStationnel, így már akár olyan versenyeket is tarthatunk, amik csak kizárólag konzolon mennek majd. Tehát ebben az évben nagyon sok infrastrukturális célt valósítottunk meg, ami remélhetőleg a jövőben jó alapként szolgál majd a növekedéshez. Az esportok világa hihetetlen ütemben növekszik és mi nem akarunk lemaradni. Ebben az évben tartottuk az első nagyszabású versenyünket Brazíliában. A nagyobb terveink között már csak Korea szerepel, az az utolsó, ahova igazán el akarunk jutni. Számunkra nagyon fontos pontja a fejlődésnek, hogy mi menjünk a közönséghez és ne ők hozzánk.

Ezelőtt szinte csak Counter-Strike versenyeket tartottatok, de már egyre többször jelenik meg más játék is. Ebben az évben New Yorkban ott volt a Street Fighter V, a Gamescomon az Overwatch. Hogyan választjátok ki azt a játékot, amiből versenyt rendeztek? És szerinted a jövőben ESL versenyen lesz még ez a két játék?

Mi azt nézzük, hogy miben van potenciál. Főleg azt. Szóval ha egy játék ott van egy versenyünkön, akkor mi abban hiszünk. Ezzel együtt szerintem mindkét játéknak jó volt a fogadtatása. Az Overwatch most a legfelkapottabb játék, szóval mindenképpen lesz még folytatása a Gamescomnak. A Street Fighter esetében már más a helyzet, a játék régóta pörög és valahogy nehéz volt megérteni a körülötte lévő rajongókat, mert annyira különböznek a többi közösségtől. A közvetítés is különbözik picit, sokkal nagyobb a hangsúly a játékosokon, mint a tradicionális csapatjátékokban. Tehát van még mit tanulnunk. De azt még talán elmondhatom, hogy tervezünk mindkét játékkal, és remélhetőleg a jövőben még nagyobb versenyeket tarthatunk.

Az IEM League of Legends egy picit furcsa helyzetbe került. Ez a bajnokság majdnem egyből a vb után van, de még azelőtt, hogy az átigazolások megkezdődnének. Sok csapat lemondta és a KeSPA Cup miatt a hetedik helyen végzett koreai csapat tudott csak eljönni. Vannak tervben olyan változások, ami egy kicsit javít a mostani programrenden?

Gyakorlatilag nap mint nap beszélünk a Riottal erről. Van egy elég erős tervünk a jövő évre vonatkozóan, sajnos erről még nem mondhatok semmit, de szerintem az IEM versenyeknek van helyük a LoL világában. Úgy gondolom, megtaláltuk azt a megoldást, ami mindenkinek jó lesz.

Ebben az évben az egyik legnagyobb dolog, amit elértetek a WESA megalakulása volt. A szervezetet pedig egyből támadás és szkepticizmus fogadta. Számítottatok erre az ellenséges fogadtatásra?

Őszintén, nem. Mi ezzel azt akartuk elérni, hogy jobb legyen a helyzet, hogy a csapatok jobban részesüljenek a bevételekből, hogy a magukénak érezzék a versenyeket, mi ezt akarjuk elérni a szervezettel. Mi tervezünk a WESA-val. Az egész kicsit olyan, mint a Bajnokok Ligája modellje. De lehet, hogy egy kicsit túlbecsültük a piaci helyzetünket. De nagy versenyeket rendezünk. A Counter-Strike világában nagyon erős szerepünk van. Itt pedig bejön a képbe az az idézet, hogy „a nagy hatalommal nagy felelősség is jár!”, és mi hiszünk ebben. Talán egy kicsit alábecsültük azt, hogy a közösség mit szeretne, hogy mennyire félnek attól, hogy valami olyat teszünk, ami alapjaiban rengeti meg szeretett világukat, ami persze szöges ellentéte annak, amit el akarunk érni. Remélem, a jövőben ezt sikerül is bebizonyítanunk.

Egy másik fontos gond mostanában még a CS versenyek sűrűsége. Nálatok van egy online liga. Most jött az ECS. Most jött az ELEAGUE. Van arról egy pletyka, hogy az Egyesült Államokban a PEA saját ligát akar csinálni. Szerinted nem lesz ez egy kicsit sok? A versenyszervezők hogy lehetnek sikeresek anélkül, hogy a játékosok kiégnének?

Ez leginkább a játékosokon múlik. Példaként ott van a DotA. Pár évvel ezelőtt tömve volt a versenynaptár és egy idő után a játékosok azt mondták, elég. A mi oldalunkról csak annyit tehetünk, hogy nagy versenyeket rendezünk nagy nyereményekkel, és onnan már a játékosok választhatják meg, hogy mit akarnak. Egy bizonyos szintig szerintem minden magától a helyére kerül majd. De hogy mikor lesz túl sok, azt a játékosoknak kell megmondaniuk. Viszont a másik oldalról nem szabad túlságosan merevnek lenni, mert az túl nagy kockázat piaci szempontból. De annyi biztos, hogy dolgozunk rajta.

Mi a helyzet az Esports Hall of Fame-mel kapcsolatban? Az év elején indítottátok, de azóta nem nagyon hallottunk róla. Van még betervezett felavatás?

Ezzel kapcsolatban annyit mondhatok, hogy most az a tervünk, hogy a mostani virtuális cím helyett egy sokkal kézzelfoghatóbb intézményt hozzunk létre. Több sportszervezettel és egyéb egyesülettel is folytatunk ezzel kapcsolatban megbeszéléseket arról, hogyan is kéne ezt jól csinálni. Hogy legyen valami, amit meg is lehet fogni. Mindig is ez volt a végső cél. Még nem értük el, de efelé haladunk.

Nemrég partneri kapcsolatba léptetek a Yahoo-val a stream miatt. Ennek mi lett az eredménye és milyen dolgokat kerestek egy médiánál, amikor társulni akartok?

Az esportok és a játék streamek egyre nézettebbek mindenhol. A Yahoo-nak 700 millió egyedi látogatója van, az azért nem kis dolog. Az első pár torna, amit együtt rendeztünk velük hatalmas siker volt, miattuk, amiatt, hogy ők mit tudnak elérni. Olyan közönséghez tudnak szólni, amihez nekünk nincs kapcsolatunk. Szerintem ők nagyszerű partnerek abban, hogy még népszerűbbé tegyük az esportokat. Eddig pedig nincs gond az együttműködéssel. Még mindig korai bármit is mondani erről egyébként, mert egy ilyen üzleti kapcsolatban sokáig tart kiismerni a másikat. De számunkra az teljesen pozitív, hogy velük szélesíthetjük a közönségünket, ezzel pedig maga az esportpiac is szélesedik, számunkra pedig ez nagyon izgalmas lehetőség.

Még egy dolog a WESA-val kapcsolatban. Az indulás utáni hónapokban nem sokat hallottunk róla. Ez stratégiai döntés volt annak érdekében, hogy fel tudjatok készülni a nagy bejelentésekre?

Először meg kellett tanulnunk, hogy mindig precízen és pontosan kell megválasztanunk, hogy mit csinálunk. A másik, hogy kellett találnunk egy megfelelő embert az egész élére. És találni egy teljesen független embert, akinek az az egyetlen célja, hogy a szervezet előrelépjen, az nem egyszerű. Ez pedig az, amiről mindig beszéltünk. De azt hiszem Ken Hershman - aki korábban fontos szereplője volt a médiavilágnak - egy nagyszerű választás volt. Most pedig, hogy már elkezdte az esport világ megismerését, úgy gondolom, a közeljövőben várhatunk tőle nagy dolgokat.

TETSZETT? KÖVESD AZ ESPORT1-ET FACEBOOK-ON!

Kövess Minket!