A Riot Games legnagyobb

A Riot Games legnagyobb "baklövései" 2016-ban

Az év cége díját az inc.com szerint a Riot Games kapta a gaming iparágon belül, bakik azért fordultak elő idén is.

Elég sikeres évet zárt idén is a Riot Games, az idei világbajnokság megint csúcsokat döntött és megkapták az év gaming cége díjat is az inc.com szerint. Ezek nagyon szép eredmények, de azért ne feledkezzünk meg az érem másik oldaláról sem, mert voltak kevésbé előnyös döntéseik is 2016-ban. Ezekből emeltünk ki nektek párat.

MonteCristo "szakítása" a Riot-tal

Ami talán sokakat meglephetett, az a League of Legends kommentátorainak az anyagi helyzete más esportokhoz képest. Az eddigiek során is többször felmerült, hogy a legnagyobb, Riot Games által szervezett versenyeknek az összdíjazása nem feltétlenül ütötte meg a többi top esportra jellemző mércét, holott a hozott számok és a Riot idei dübörgése alapján (is) azt hinné az ember, hogy toronymagasan vezet, ám ez koránt sincs így. Mindezek mellett a kommentátori oldal is felmerült, minek kapcsán MonteCristo ügye kavart a legnagyobb port. Az egyik legjobban keresett és kereső független LoL kommentátor kimaradt az idei VB gárdából.

Ez részben a saját döntése is volt, leginkább anyagi okok miatt, kiderült ugyanis, hogy a Blizzard "kicsit" jobban honorálja kommentátorait az Overwatch keretein belül. Ahogy MonteCristo nyilatkozott, az Overwatch kommentálásáért két hét alatt többet kapott, mint amennyit a teljes VB-ért, vagyis 5 hét alatt kapott volna a Riotnál. Monte igazi veteránnak számít(ott) a LoL-on belül, ő és Doa rendelkeznek jelenleg a legnagyobb kommentátori tapasztalattal az összes kommentátorhoz képest. Évek óta közvetíti az LCK-t (előtte Champions néven futott), számos nemzetközi versenyt vezényelt már le a kommentátori vagy akár elemzőasztali állásból, töltött már be edzői pozíciót a CLG-nél, de volt tulajdonos is a Renegadesben. Ha valaki, akkor ő aztán felkapottnak számít a saját szakterületén belül és meglepetésként érte a közösséget, hogy a Riot nem igazán szállt ringbe fizetésügyileg a Blizzarddal, hogy megtartsa őt a továbbiakban is a LoL világában, így "távozott" és mostanában inkább OW-t kommentál. Persze azért a Riot se kapkodott két kézzel utána azok után, amit Monte művelt a "Badawi-fiaskó" után (lásd lentebb).

Marc Tryndamer Merill vs. TSM Reginald

Reginald mindig is egy talpraesett egyén volt, nem igazán kellett őt félteni még akkor sem, ha olyan óriásokkal kellett szembenéznie, mint a Riot Games. Jellemző rá a szókimondó stílus, véleményét akkor sem rejtette véka alá, amikor a Riot olyan változtatásokat hozott az LCS-t illetően, amik akár közvetve, akár közvetlenül, de negatívan érintették csapatát, a Team Solo Midet. Készült ugyanis egy interjú, ami a szezon alakulását és a metaváltozásokat érintette, illetve, hogy mennyi beleszólást adnak a profi játékosoknak ezen döntésekben. Irreális elvárásai azért nem voltak, tapasztalt üzletemberként tisztában azokkal a nézőpontokkal, amik alapján a Riot, mint cég és ő maga, mint tulajdonos nézi ezeket a döntéseket. Úgy érzi, nem igazán vannak tekintettel a fenntarthatóságra, sokszor a lehető legrosszabb ütemben és mértékben érkeznek patchek, akár nagyobb versenyek előtt, amire nem könnyű hirtelen felkészülni. Ugyanígy szóba került a játékosok anyagi kompenzációja, ami szintén nem sokat változott az elmúlt évek során.

Erre az interjúra reagált a cég vezetője, Marc Merril egy reddit kommentben, amit persze Reginald sem hagyott szó nélkül. Ebből az adok-kapokból lett egy viszonylag heves vita, amiben Marc nem csak a TSM-mel, hanem a legtöbb NA csapattal szemben is találta magát, az egész kommunikáció nem igazán volt professzionális és elég negatív visszhangot keltett a közösség szemében. Az amúgy sem makulátlan megítélése Marcéknak ezzel is kicsit tovább romlott.

A Badawi fiaskó

Kérdéses alakok minden iparágban megtalálhatóak, ez alól az esport sem kivétel. Chris Badawi a Renegades tulajdonosa volt, de egy éves eltiltást kapott, mivel nem tartotta tiszteletben az érvényben lévő "poaching" szabályokat. Ez lényegében annyit tesz, hogy formális utak megkerülésével, titokban próbálta felvenni a kapcsolatot játékosokkal (Quas és Keith) és elcsábítani őket saját csapatába. Ezt a szabályt nagyon komolyan veszi a Riot, ezért volt ennyire durva a büntetése. Badawi azonban szeret veszélyesen élni, és a tulajdonosi posztot bár átvette MonteCristo, a csapat életéből nem szállt ki teljesen, ugyanis a vezérigazgatói posztot megtartotta ugyanúgy, elvileg részesedés nélkül.

Ez idővel nyilván szemet szúrt a kiadónál, főleg, hogy egy év után sem történt változás és LCS helyük eladására kényszerítették őket, mivel a szabályok értelmében nem vehettek részt benne. Ha mindez nem lett volna elég, állítólagosan a csapaton belül több játékost is megfenyegettek vezetői részről, mind anyagi, mind fizikai szempontból. De még itt sem állt meg a történet, erős gyanúba keveredtek, hogy anyagi érdek fűzi őket a Team Dragon Knight-hoz, ami viszont megint csak tilos, hiszen így érdekes érdekek alakulhatnak ki egy-egy összecsapásban kettejük között.

Ez így elsőre mind szépnek és jogosnak tűnik, viszont ezeket a vádakat alátámasztó bizonyítékot a Riot nem nagyon adott ki a keze közül a mai napig sem, így enyhén szólva is kérdéses az ügy létjogosultsága. Lévén, hogy egy-egy csapat helye akár több mint egy millió dollárba kerülhet, ami nem kis pénz, ezért akár perre is lehet menni, ez nem mutatott volna túl jól a Riot oldalán. Továbbra is viszonylag elmaradott ilyen helyzetekben a törvénykezés, mivel nehéz egy adott csapat tényleges eszmei értékét felmérni, mert az egyetlen anyagi és kézzelfogható értéke a csapatoknak a bennük lévő játékosok, edzők, elemzők stb. Az emberek azonban jönnek-mennek, így marad a maga a brand. Talán ezért is ódzkodhatnak ilyen perektől a mindkét oldalon, elég nehéz lenne bármelyik fél igazát bizonyítani.

Dinamikus dinamit

Történt a 6. szezonban, hogy gondoltak egyet és az egyéni rangsorolt meccseket, vagyis a solo que-t egész egyszerűen kivették a játékból. Ez persze sokakat felháborított, rengeteg kritikát kaptak szinte mindenhonnan, kezdve az amatőr játékosoktól egészen a profi szcénáig, akik így kicsit kevésbé komolyan tudtak grindolni a scrimeken kívül, mivel a mérkőzések minősége rendesen megzuhant. Mi is volt a probléma a dinamikus ranglétrával tulajdonképpen? Akár 5-en is lehetett rangsorolt meccset játszani, az összes barátunkkal együtt mehettünk, nem kellett senkit kihagyni, elég jól hangzik, nem? Igen, papíron ez jól hangzott, sőt, a Riot még azzal is erősítette ezt a csapattudatot, hogy IP bónuszt adtak a premade csapat mérete alapján, amire az indoklás az volt, hogy ez egy csapat alapú játék, ami igaz is. Viszont a solo que mindig is arról szólt, hogy több különálló egyén mennyire tud együttműködni és hasznosítani egyéni képességeit, a kizárólagos dinamikus játékmóddal viszont ezek a háttérbe szorultak kicsit, valamit a komolysága is visszaesett, elvégre mindenki kicsit lazábban játszik 4 ismerőssel, mint 4 idegennel. 

A másik gondot az jelentette, hogy akárhány emberrel lehetett játszani, így a rendszernek folyamatosan néznie kellett nem csak az MMR-t egyénenként, hanem mindezt összesítve csapat szinten, meg még azt is, hogy hányan voltak, mivel az elv szerint 5 fős premade-eket próbált szintén 5 fősekkel egyberakni, de ott voltak a 4 fős gárdák, akik mellé már kellett egy kívülálló és ha nem talált másik 4 fős brigádot, akkor már nem biztos, hogy kiegyenlített volt a küzdelem. A legtöbben viszont tényleg arra panaszkodtak, hogy nem érezték reprezentatívnak egyáltalán a divízió rendszert, mivel az emberek már nem magukban vagy maximum egy társukkal játszottak, hanem össze-vissza. Így simán előfordulhatott az, hogy egy egyébként ezüst tudással rendelkező ember arany tetejére, vagy akár platinum aljába került csapattársai révén.

Ha már csapatok, a dinamikus ranglétra megjelenésével eltűnt a team ranked, vagyis a csapatszintű gyakorlás lehetősége, ez eléggé érzékenyen érinthette például a Challenger Series-re gyakorlókat mindenképp. Hiába tudtak 5-en indulni, egyáltalán nem volt biztos, hogy egy összeszokott tényleges csapatot kapnak és nem csak 5 high elo játékost, akik random összeálltak szórakozni egyet. Szerencsére ez azóta elvetésre került, és visszakaptuk a solo quet.

+1 NERF YASUO PLS

Igen. Nem véletlenül volt a legválasztottabb és legutáltabb hősök között idén sem, rengeteg Yasuo main-nel találkozott bizonyára mindenki. Nézzünk meg egy igazi Yasuo-t, hogyan is kell vele játszani.

TETSZETT? KÖVESD AZ ESPORT1-ET A FACEBOOKON IS!

Kövess Minket!



League of Legends - MSI: Kinek fog kedvezni az új patch?

Nagy ugrás vár ránk a tavaszi döntőkről az MSI-ra, két frissítés is érkezett mióta nem láttuk kedvenc csapatainkat. Nézzük kinek kedvez és ki veszítheti a legnagyobbat a 14.7 és 14.8-as patcheken.

League of Legends - Indul az MSI visszaszámlálás!

Nyakunkon a 2024-es League of Legends Mid-Season Invitational, a csapatok és mi is már tűkön ülve várjuk, hogy megkezdődjön az év első nemzetközi bajnoksága.