Közvetítési monopólium, hirdetési piac, esport márkák: ezekről volt szó az év első nagy esport konferenciáján

Közvetítési monopólium, hirdetési piac, esport márkák: ezekről volt szó az év első nagy esport konferenciáján

A Newzoo vezérigazgatója szerint akik kételkednek az esportok erejében, azok hülyék.

Mi sem lehet nagyobb bizonyíték arra, hogy az esportok a csúcsra törnek, hogy a hét elején Cannes-ban megrendezték az első Esports BAR rendezvényt, ahova meghívták az iparág legfontosabb képviselőit és persze az olyan nagy, piaci szereplőket is, akik érdeklődhetnek az esportok világa iránt. A helyszín nagyon exkluzív volt, a konferencia profin volt megszervezve, ebből kifolyólag a jegy ropogós 3000 dollárba került (gyors fejszámolást követve kb. 800-850.000 Ft). Ezért az árért egész napos elemzéseket és iparági információkat lehetett hallgatni. Olyan információkat, amik pontos képet festenek közeljövőről, ezért az értékük nagyon magas lehet egy hirdetőcégnek. Olyan fejesek voltak ott, mint a Blizzard alelnöke, Mike Sepso, a Fnatic vezérigazgatója, Wouter Sleijffers, vagy a Coca-Cola marketing osztályának vezetője, Alban Dechelotte.

A kőkemény számadatok

Az első panelt a Newzoo vezérigazgatója, Peter Warman tartotta. A cég a legutóbbi előrejelzése szerint 2020-ra az esport világ által generált bevételek elérik majd a 1.5 milliárd dollárt. Ezek a számok már egy ideje elérhetőek a neten, néhányan pedig úgy vélik, hogy az adatok falsok, nekik Warman azt üzente:

"Azoknak, akik azt mondják, hogy ezek az adatok túlzottak és elszámoltuk, csak annyit mondanák, hogy ló*****. Ha ekkorát hibáztunk volna, akkor a Warner miért vette meg a Machinimát?"

A prezentációjában kitért arra, hogy az első generációja az esport rajongóknak felnőtt és munkába állt, tehát már van egy olyan szegmense az esport piacnak, ami bizony hajlandó pénzt áldozni a hobbijára és meg is van hozzá az anyagi háttere. Sőt, tovább ment, miszerint a piac szokásai is változnak lassan. Ma már a nézők 40%-a nem is játszik a játékkal, csak mint sportközvetítést követik azt.

A másik fontos történés szerintük, ami egy-két éven belül bekövetkezik majd, hogy a sportszer gyártó cégek versenybe kezdenek majd, hogy ki lesz majd a csapatok mez beszállítója. Erre már van példa is, hiszen az Adidas már most hivatalos partnere a Vitality és a North együttesének, de várható, hogy az Under Armour vagy a Nike is beszáll majd a csatába.

Márkák és termékek

A következő panelben a Fnatic CEO-ja beszélt arról, hogy a különböző hirdetők különböző célokkal érkeznek. Például a Monster több csapatot is szponzorál, sőt, sokszor lehet látni, hogy a rendezvények alatt is ott vannak. A céljuk pedig világos minden szempontból. Azt szeretnék, ha a rajongók és a játékosok az ő termékeiket innák. Ezzel szemben az olyan cégek, mint a Betclic vagy a GG Bet egyelőre csak a szárnyukat próbálgatják, hiszen a világ legtöbb országában még illegális fogadásokat kötni az esportokra, de az elmúlt hónapok történéseit figyelembe véve, ez viharos sebességgel változni fog. Ugyanitt felmerült a márkaidentitás kérdése is. Kik azok a cégek, akiknek az esport világa vonzó? Erről a Pepsico képviselője a következőket mondta:

"Azt tisztán lehet látni, hogy egy olyan terméknek, mint a Mountain Dew, van helye a hirdetések között, mert a közönség feltehetőleg szereti az ilyen termékeket. Ezzel szemben mondjuk egy Tropicana reklámnak nem sok értelme van, mert a nézőket egyáltalán nem érdekli."

A közvetítések monopóliumának meg kell szűnnie

Ha verseny van, akkor az azt jelenti, hogy a Twitch közvetíti. Ez így ebben a formában, szinte minden esetben megállja a helyét. A konferencia második napját ez a téma nyitotta meg. A Twitch most olyan helyzetben van, hogy nem lehet megkerülni. Ha egy szervezet másik platformon akarja közvetíteni a versenyeit, akkor potenciális nézőket veszít, csak azért, mert nem ott megy az adás. Tehát a közvetítő oldalnak olyan monopolhelyzete van, ami egy szabad piacon szinte nem létező. Az egyik oldalról nem tesz jót a piacnak, a másik oldalról pedig ezt sokáig nem fogják hagyni a versenytársak. Mike Speso erről a következőket nyilatkozta:

"Az esportok nagyon sokat köszönhetnek a Twitch-nek, nélküle ma lehet, hogy mi sem ülnénk itt, de szükség van a piaci versenyre. Ha azt akarjuk, hogy az esport még inkább hasonlítson a tradicionális sportokra, akkor a különböző adóknak fizetniük kell a versenyek sugárzási jogaiért."

Azért vannak tabuk

Végül a rendezvény utolsó attrakciójaként a Coca-Cola és a Fantrust tartott egy előadást arról, hogy nem minden a reklám. A hirdetőknek felelősségük is van, hogy kit céloznak meg. Ez pedig abból ered, hogy a játékok világának célközönsége húsz év alatti. Maga a szegmens nagyon fontos,viszont a különböző trendekkel nagyon könnyen befolyásolható, amiből következik az, hogy a vállalatoknak el kell gondolkodniuk arról, hogy milyen üzenetet sugároznak. Erről Alban Dechelotte a következőket mondta el:

"A termékeinknek hírneve és pátosza van. A marketing osztálynak célja, hogy minél több terméket adjon el, de nem mindenáron. Vannak olyan alapelvek, amiket nem hághatunk át, nem fogunk olyan kampányokat tervezni, ahol a tizenhárom év alatti gyerekeket célozzuk meg. Ezért van az, hogy nem kezdünk semmit az olyan játékokkal, mint a MineCraft vagy a Pokemon Go."

Ezzel az utolsó panellel 2017-ben véget ért a BAR és a résztvevők egy nagyon elegáns, nagyon exkluzív és persze nagyon drága parti keretein belül zárták le a rendezvényt. A szervezők ígérete szerint a konferenciát jövőre is megtartják, ahol talán már szó lesz arról, hogy a mostani jóslatokból mi valósult meg.

 TETSZETT? KÖVESD AZ ESPORT1-ET A FACEBOOKON IS!

Kövess Minket!



Üzlet - GPS-nyomkövetővel a család biztonságáért (x)

Mobiltelefonok, tabletek, okosórák - egyre több olyan eszköz jelenik meg, amely a számítástechnikát apró, mobil formában teszi elérhetővé, hogy aztán megkönnyítse és biztonságosabbá tegye a mindennapi életünket.