Pierce: Játékosként nehezebb ez a világ, mint kommentátorként

Pierce: Játékosként nehezebb ez a világ, mint kommentátorként

A Megyék Csatája Sztárfutamán Pierce adott interjút, amiből rengeteg érdekességet megtudhattok Magyarország egyik leghíresebb League of Legends kommentátoráról és streameréről.

A Megyék Csatája Sztárfutamán Tőrös "Bazska" Balázs kapta le egy interjúra a magyar League of Legends közösség egyik legmeghatározóbb egyéniségét, Németh "Pierce" Ákost. A hírességek mentorálása nem volt egyszerű feladat a kommentátor-streamer számára, de kellemes meglepetésként érte, hogy mennyire gyorsan tanultak bele a játékba még azok is, akik eddig egyáltalán nem ismerték a Riot Games MOBA-ját. 

Egy profi hogyan magyarázná el annak, aki soha nem látta még a játékot (LoL) de ért valamit a gaming világhoz?

"Egy csapatjáték elektronikus eszközön, 5 játékos 1 célért és bizonyos képességek használatával kell felülkerekedni az ellenfélnek a minionjain, tornyain, bázisán. Komplex, mert rengeteg karakter, stratégia van benne és rengeteg gyakorlás van benne."

Van egy ilyen mondás, hogy aki nem tudja az tanítja. Te játszod és kommentálod is a sportágat. Melyiket érzed nagyobb kihívásnak?

"Kihívásnak a játékot. A kommentálás egy szeretett játékból mindig egyszerűbb. Kívülállóként megfigyelni hogy ki milyen hibát vét, mindig jobban átlátja az ember mint a játékon belülről. Ezért fontos hogy edzők legyenek a profik mögött. A játék mindig változik, mindig vannak újabb karakterek, új stratégiák, új játékosok, ezért játékosként nehezebb ez a világ."

Miért van 3 perc késés a kommentálás és a játék menete között? Lehet követni, hogy ki mit csinál?

"Igen, lehet követni, egy kommentátor feladata hogy jól ismerje a játékot. A 3 perc késés bele van építve a játékba, mert a versenyek online történnek és ha van 3 perces késleltetés akkor semmilyen esély nincs arra, hogy egy külső személy aki nincs benne a játékban tudja live time követni a játékot. A nagyobb versenyeken nincs 3 perc, ott tournament kliens van."

A LoL 10 éves játék. Hol van a termék életciklusa, látszik-e rajta a kifáradás?

"Jó a kérdés, mert 5 éve megkérdezték tőlem és azt mondtam hogy még 5 év van benne. Most megint azt mondom hogy további 5 év van benne, mert a játék szárnyal, ami a mögötte levő anyacég üzletpolitikájának köszönhető. Az anyacég sokat fordít arra anyagilag és e-sport népszerűsítésben, hogy a saját ligájának a megléte megtörténjen, valóban létezzen egy olyan liga, egy olyan elit, ahova szeressél tartozni, ahova szeretnél bekerülni. Ezt pedig a saját cég gyártja és hozza létre."

Van olyan példaképed, akár külföldi nyelvterületen, akire felnézel? Legendák akiktől próbálsz tanulni?

"A Riot Games rengeteg energiát fektet abba, hogy a saját castereit kinevelje, folyamatosan oktassa, hogy hivatásos és professzionális casterei legyenek. Erre nekünk itthon soha nem volt lehetőségünk. Egyszer 2 napra volt lehetőség Dublinban egy gyorstalpaló képzésen részt venni náluk, és abban a 2 napban annyi mindent tanultunk, amit a mai napig emlegetünk. Az ottani caster brigád java, Quickshot és Deficio a legjobb casterek az egész világon, de Koreában és Kínában is vannak nagyon ügyes casterek."

Mi fogott meg a LoL-ban? Mi kell ahhoz hogy valaki jó játékos legyen?

"Nem mondanám hogy nagyon sok képesség kell hozzá. Fontos hogy tudjunk az adott eseményekre időben reagálni, ezért van az, hogy 25-26 éves korban mivel már romlanak a reflexek, az ember kezd kiöregedni az e-sportolásól. De utána is bőven van lehetőség e-sportban dolgozni, edzőként, menedzserként stb. Sok opció van, hogy sportolóból csapattulajdonos lehessen valaki. Igazából a kognitív képességek a legfontosabbak ebben a játékban illetve a test folyamatos karbantartása, az edzés nagyon sokat segít a vérnyomásban. Étrend, megfelelő italok, kitartás, a csapatban levő játék lehetőségének a fenntartása. Csapatban játszani nem egyszerű, nem biztos hogy egymásra tudnak hangolódni egyből, mert mindenkinek van egy saját agymenése, nehéz őket koordinálni. Fontos a csapatban játszás képessége, és hogy legyen elfogadó, kitartó és persze emellett a jó reflexek is fontosak."

A Pierce-szel készült interjú a következő oldalon folytatódik

Hol helyezkedik el Magyarország a LoL hierarchiában?

"Országszinten kb. sehol sajnos. Van 1-2 kiemelt játékosunk akik már letettek valamit az asztalra, de csapatszinten sajnos sehol nem vagyunk. Még nem volt olyan 5-ös csapat összerakva megfelelő tulajdonossal, menedzserrel, edzővel, akik legalább 1 évig együtt lettek volna. Ez nagyban köszönhető annak is, hogy idehaza nem egy nagy potenciált látnak benne, mert hiába vannak jó játékosok, ha nincs meg a háttér, nem működik, nem tudnak kiteljesedni."

Nagy a fluktuáció az e-sportban. Ez gyakoribb mint a klasszikus sport ligákban? Hiányzik-e az e-sportolókból az a csapatszellem, ami egyébként megvan a sportolóknál, akik éveket töltenek egymás mellett? Gyakran lehet hallani rossz szájízű elválásokról.

"Sok ideig a magyarországi játékosok és csapatok szerződéseiben sok hiba volt, vagy nem is volt szerződés, ezért gyorsan lehetett váltani. Persze ehhez párosul a háttér is: ellenszolgáltatás, bérezés stb. Pedig lenne rá igény, csak még nem mindenki látta meg a fantáziát benne, ezért nagy a vándorlás a csapatok között."

A te egyik tetoválásod a LoL-hoz köthető. Hogy alakult ez nálad?

"Volt egy híres mondásom egy játékban, egy adott meccsen, ami olyan nagy port kavart, hogy nem tudtam és nem is akartam lemosni magamról. Eltelt 7 év és még mindig hallottam ezt az ominózus pillanatot, akkor úgy voltam vele hogy ez is én vagyok."

Nyomdafestéket nem tűrő mondat?

"Nem annyira drasztikus, van egy hosszabb verziója, ami már az, de az első pár szó még nem az, az bírja a festéket. Úgy voltam vele hogy ez is én vagyok, nem kell álarcot hordanom."

Akinek nincs tetoválása az nem tudja elképzelni, hogy ez egy idő után nem egy nagyobb jelentőségű dolog. Olyan mint egy vágás, sebhely vagy egy anyajegy, kívülről többet magyaráznak bele.

"Igen, ezért ajánlom hogy érdemes olyan helyre tenni, ahol nem látható, ki tudja mikor milyen helyzetben van az ember, lehessen eltakarni. A homlokom közepére nem fogok tenni, az való igaz, mert ki tudja hova fog vinni bennünket a sors, de ami te vagy, ami hozzád kapcsolódik azt nyugodt szívvel mert téged fog erősíteni és önbizalmat ad."

A Pierce-szel készült interjú a következő oldalon folytatódik!

Mi a legkedvesebb LoL-hoz köthető emléked?

"Amikor ez az ominózus pillanat belekerült a játékba. Akkor még volt magyarországi delegációja a  Riot Gamesnek, ők rakták bele a játékba egy karakternek egy bizonyos megvehető skinjéhez ezt az ominózus mondást. Végül is belekerültem fizikailag a játékba. Ezzel még vetekszik egy másik kellemes pillanat. 2014 végén megalapítottunk egy csapatot, ami azzal foglalkozott majdnem 5 éven keresztül hogy majdnem minden nagy versenyt elhozzunk Magyarországra magyar nyelven. Ez az 5 év végig nagy élmény volt ezzel a 10 fős csapattal."

Beszéltünk arról hogy játszol, beszéltünk arról, hogy kommentálod. Ennek a „házassága” a streamelés, ami nem egy könnyű dolog, hogy saját magadat kommentálod. Ezt sokan nem tudják elképzelni, amíg ki nem próbálják hogy hogyan legyél szórakoztató és játsszál értelmesen. Mennyire tudod magadat kommentálni úgy hogy az kifele is élmény legyen és a játék minősége se szenvedje meg?

"Szerintem ez egy nagyon jó visszajelzés tud lenni egyből ha az első adásai után az ember meghallgatja az összes kritikát. Van egy külső azonnali visszajelzésed, de saját magadnak is tudnod kell, hogy mennyire vagy unalmas. Ha te magad is jól érzed magad és nem azon kell gondolkodnod hogy mit akarsz magadból kinyögni, hanem visz magaddal az egész meccsed, akkor szerintem az egy jó műsor. Tudni kell az egyensúlyt fenntartani a játék és a kommentálás között, amit nagyon nehéz megtanulni."

Beszéljünk kicsit a Megyék Csatájáról. Túl vagyunk Észak és Dél összecsapásán. Milyen a játék tanulási görbéje? Mennyire voltál megelégedve az újoncok teljesítményével?

"Az én csapatom gyorsan tanult, pedig  3 ember volt az 5-ből aki még nem játszott a játékkal. Az alapok, még a mozgás is egy alap dolog amit meg kell tanulni, nem egyszerű dolog amikor 1 darab gombbal tudod irányítani a karaktered mozgását, utána jönnek rá a képességek, a csapatszerű mozgások, kitérni az ellenfél képességétől, ezek már extrák ahhoz képest hogy még az alap mozgást is tanuljuk. Az első 3-4 órában azzal kell foglalkoznunk agyban hogy mi mit csinál, az miért villog, az miért nem villog, ezt hogy kell megnyomni. Én azt mondom, hogy 1 hét és napi 3-4 óra aktív játékkal tudunk már játszani, már nem lesz kellemetlen hogy hogyan kell kezelni, már nem okoz problémát hogy tudjon benne érvényesülni a játékos. Ahhoz képest hogy itt a csapatomnak 1 órája volt felkészülni, nagyon gyorsan tanultak."

Két nagyon eltérő csapatkapitányi karaktert láttunk Jakabos Zsuzsa és Berki Krisztián személyében. Végül a visszahúzódó Jakabos Zsuzsa győzött. Hozzád melyik vezetési stílus áll közelebb?

"Tudjuk hogy milyen az ha valaki hangos. Ezt a Berki meg is tette, de amennyit tudott ő azért beleszólt a játékba. Nagyon vicces és jó volt a hangulat. De végül a csendes és precíz játék meghozta a gyümölcsét."

Te kinek szurkolsz a Megyék Csatájában?

"Az a helyzet, hogy a szívemhez nőtt a déli csapat, szóval ha mást mondanék, akkor már holnap nem vagyok. Ezért a délnek szurkolok."

Ne feledjétek, hogy folyamatosan zajlanak a Megyék Csatája - Országos E-sport Verseny LoL megyei döntői. A közvetítéseket a Megyék Csatája Twitch csatornáján követhetitek. A megyekcsataja.hu oldalon további részleteket tudhattok meg a versenyről!

OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS! 

Kövess Minket!