Ilyen volt a Magyar E-sport Válogatott 2021-es éve

Nehéz, de eredményekkel teli év áll a Magyar E-sport Válogatott mögött.

Megannyi e-sport játék még annál is több versenyén szurkolhattunk kedvenceinknek tavaly is, ha éppen úgy tartotta kedvünk. A hagyományos sportágakhoz képest azonban kevés a nemzeti megmérettetés, ahol nem adott csapatok mérkőznek meg egymással, hanem nemzeti válogatottak. Ezért is üdvözölendő a Nemzetközi E-sport Szövetség munkája, akik erre is különös figyelmet szentelnek.

Tavaly pedig mi, magyar e-sport rajongók is örülhettünk, hiszen a Magyar E-sport Szövetség (HUNESZ) Nemzetközi E-sport Szövetségi (IeSF) kapcsolódása nyomán jogosultá vált a kontinentális és világ eseményekre válogatott játékosokat, csapatokat delegálni több játékban is. A tavalyi szezonban játékosaink hat kiemelkedő népszerűségű, világméretű e-sport játékban képviselték hazánkat, ezek a CS:GO, a DotA2, a PUBG, az eFootball (korábbi nevén PES), a Tekken és a Brawl Stars.

CS:GO

Már a nemzeti válogató versenyek szakaszában is sok kimagaslóan izgalmas mérkőzést láthattunk. A nyílt selejtezőkön a magyar Counter-Strike színe-java elindult, mindannyiuknak az lebegett a szeme előtt, hogy a rangos eseményen, az IeSF CS:GO vb-n játszhassanak. A kvalifikációk utolsó fordulójához érve, már csak két csapat, két ötös volt még játékban, a Békéscsabai E-sport Egyesület és a Budapest Five.

Ők ketten a nyári MondoCon keretein belül, LAN-on mérhették össze tudásukat. A júliusi megmérettetésen, a hazai szurkolók előtt, végül coolioék, a BP5 csapata bizonyult erősebbnek. A HUNESZ égisze alatt az ezt követő hetekben alakult ki a magyar CS:GO válogatott, aminek felállításában és sikereik elérésében több hazai szervezet is részt vett.

A Magyar E-sport Válogatott CS:GO alakulata a Budapest Five, a Békéscsabai E-sport Egyesület és a Lenovo Legion Honvéd együttes erejét használva jött létre, természetesen profi háttértámogatással, hogy a csapat minnél hatékonyabban készülhessen fel a mérkőzéskre és minnél könnyebben teljesíthessék azokat. A felállást Bakó Lejla szövetségi kapitány irányította, aki évek óta a hazai e-sport minél magasabb szintre emeléséért dolgozik, többek között, fontos szerepe volt már a Budapest Five utóbbi években elért sikereiben is.

Bakó Lejla szövetségi kapitány, a Magyar E-sport Válogatott mérkőzésén izgulva, a V4 Future Sports Festival versenyén

Hosszas és eredményes felkészülés után, a csapat szeptember végén kezdte meg szereplését a 13. IeSF CS:GO világbajnokságon. Elsőként a kelet-európai mezőnyben kellett bizonyítaniuk. A csoportkört sikerrel zárták, a körarány miatt második helyen, de ugyanúgy két győzelemmel és hat ponttal végeztek az A csoportban, akárcsak az első helyet megcsípő horvát válogatott. Bizakodva várhatták a rájátszást, ahol azonban a szerb válogatott megállította őket. Szomszédaink Infernón és Mirage-on sem hagyták megszólalni a magyar válogatottat, akik így végül a megosztott 5-8. helyen zárták a 13. IeSF vb kelet-európai regionális szakaszát.

A csapat munkája azonban ezzel még nem ért véget. A Magyar E-sport Válogatott képviselte hazánkat a 2021-es V4 Future Sports Festival CS:GO bajnokságában is, ahol olyan alakulatok ellen örvendeztették meg a magyar szurkolókat, mint például a bolgár Fiend.

Hajszál híján múlt a továbbjutás a Play-In szakaszból. A Fiendet alaposan magunk mögé utasítottuk a csoport nyitómeccsén, de aztán az összességében a legjobb hatig menetelő Enterprise megállította a magyar alakulatot és a Fiend is vissza tudott vágni. Ha nem a legfrissebb és alig játszott versenypálya, ha nem Ancient lett volna az Enterprise elleni második pálya, talán győzelemmel és továbbjutással zárulhatott volna az a mérkőzés. Így viszont a Play-In 5-6. helyéről búcsúzott a Magyar E-sport Válogatott a 2021-es V4 Future Sports Festivaltól. Kíváncsian várjuk, hogy idén hol láthatjuk majd a csapatot. Reméljük, hogy 2022-ben is sok hazai CS:GO szerelmesnek okoznak majd örömteli, diadalittas perceket.

DotA2

Szép számmal jelentkeztek hazánkban Dota 2-ben a nemzeti válogatóversenyre, és végül kiderült, hogy egyetlen csapatnak van pusztán esélye. A KSK mindenkit maga mögé utasítva nyerte meg a kiírást, és készülhetett az európai kvalifikációra. Itt először a francia nemzeti együttessel mérkőzhettek meg hazánk fiai, és sajnos gyorsan kiderült, ők még túl nagy falatnak számítanak. Olaszország ellen viszont már jobban és eredményesebben ment a játék, így a felettük aratott győzelem továbbjutást is ért, bár a legjobb nyolc között a végén is diadalmaskodó csehek jobbnak bizonyultak. Mindenesetre egy wildcard helynek köszönhetően Magyarország mégis ott lehetett az IESF 13th Esports World Championship EILAT 2021 tornán. A csoportmérkőzések során visszavágtunk Csehországnak, és Guatemala, illetve Namíbia legjobbjait is legyőztük, így csoportelsőként folytathatták a srácok a vb-n. Ekkor azonban jött a fekete leves, Koszovó ellen egy nagyon szoros csatában - 1:2 - sajnos alul maradtak, és bár az alsó-ágon még maradt egy esélyük, de Svédország ötöse nem kegyelmezett, és 2:0-ával kiejtette a magyarokat a versenyről. Végül egyébként Csehország lett a világbajnok, és a torna érdekessége, hogy Magyarország volt az egyetlen, aki két vállra tudta fektetni a bajnokot.

Mindeközben a magyar női Dota 2 válogatott az ősszel alakult meg, és a lányok bár elképesztő odaadással gyakoroltak és készültek a megmérettetésre - egyetlen mérkőzést kellett lejátszani és megnyerni a LAN-ra jutáshoz -, ez sem volt elég. A britek legjobbjai ugyanis még a férfiakkal is felvennék a versenyt, komoly erődemonstrációt tartottak hazánk lányaival szemben, és 2:0 után ők utazhattak a világbajnokságra.

A Dota 2 diákválogatottra szintén várt egy komolyabb feladat, a 18 év alattiakból álló magyar alakulat Kijevben küzdhetett az ukrajnai ISF Esports Gamesen. A hazaiaktól ugyan kikaptak, de utána a svédek legjobbjait 2:1-re le tudták győzni, így virtuális dobogóra állhatott a küldöttség az eseményen.

eFootball (PES)

Nem mindennapi történet kerekedett ki a PES örökségéből létrejött eFootball hazai válogatóversenyéből. Egy olyan játékos nyerte meg végül és lett magyar válogatott, akire előtte nem sokan gondoltak volna. Cujonak sikerült a felső-ágon legyőznie mindenkit és végül a döntőben is egy nagyon szoros, ám de annál sikeresebb eredményt - 3:2- tudhatott magáénak. Ennek apropóján előbb elutazhatott Kijevbe az Eb-re, és ott Azerbajdzsán és Portugália legjobbjai ellen léphetett pályára. Mindkét ellenféllel szemben lejátszott egy oda-visszavágót, és bár az első nap jól indult, a portugál srác elleni egygólos vereség után bíztató 1:1-es döntetlent hozott az azeri meccsen. A második napon aztán minden szétcsúszott és még csak szerencséje sem volt, két nagyobb arányú vereséget követően véget ért az Európa-bajnokság számára.

Néhány héttel ezután az IeSF 13. világbajnokság regionális selejtezőjében volt jelenése, és az első körben Bosznia & Hercegovina jött szembe a felső-ágon. A BO3-as lebonyolításnak köszönhetően mindenki ellen legalább két mérkőzést kellett egy nemzetnek játszania, és a kezdő sípszót követően elég jól alakult számunkra a bosnyákok elleni első mérkőzés, de sajnos nagyobb pofon lett a vége, 2:5. A visszavágó aztán újabb parázs meccset hozott, a rendes játékidőben nem is sikerült eldönteni a találkozót, 2:2 után tizenegyesek révén Cujo örülhetett, így egyenlíteni tudott. A harmadik mindent eldöntő mérkőzésen viszont a bosnyán e-sportoló zseniális játékkal kiütéssel győzött.

Ezzel Cujo csak az alsó-ágon folytathatta, ahol Észtország legjobbja várta. Az első meccs kiegyenlített volt, és sokáig úgy tűnt nem bírnak egymással a felek, de a szünetet követően Sanéval lőtte ki 11 méterről az észt ellenfele a jobb alsót. Ez a találat pedig a győzelmet is meghozta számára, a visszavágón pedig még szerencséje is volt. Cujo hiába próbálkozott semmi nem jött össze, közben a másik oldalon egy szöglet után öngóllal az észt előnybe került, majd egy védelmi hiba után az üres kapuba a továbbjutását is bebiztosította. Magyarország tehát búcsúzott a további küzdelmektől.

Tekken

Egynapos offline eseményen gyűltek össze hazánk legjobb virtuális harcosai, hogy kiderüljön ki a legjobb közülük, aki képviselheti majd Magyarországot a nemzetközi porondon. Ez a torna ugyanis nem kisebb téttel bírt, minthogy a győztese kijuthatott a 13. IeSF World Championship regionális selejtezőjére, ahonnan egy megfelelő eredménnyel tovább utazhatott volna az izraeli fináléra.

A magyar selejtezőt július 24-én tartották meg és a helyszín a Kecskemétről 15 percre lévő VR XPERT Élményház volt. A résztvevőket csoportokba sorsolták, melyekből a legjobb 16 játékos folytathatta az egyenes kieséses szakaszban. A meccseket egyébként PS4-en a nemzetközi versenyformátum szerint rendezték meg. Minden játszma 3 nyert játszámáig tartott a csoportkörben, majd a rájátszásban már négyet, míg a top 4-től kezdve ötöt kellett megnyerni a győzelemhez.

A csoportokból végül nyolc játékos kvalifikálta magát a rájátszásba, amely egyenes kieséses rendszerben zajlott, így tehát a vesztes fél végleg búcsúzott a küzdelmektől. A legjobb nyolc között Best of 7 (négy győzelemig tartó párharc) összecsapásokban dőlt el a továbbjutás. A mezőnyből két játékos mindenképpen kiemelkedett, az egyikük GenZo, míg a másikuk LejCsábla volt. Szinte gond nélkül verekedték át magukat a mezőnyön, majd a fináléban egymás ellen dönthették el az első hely sorsát. A finálé pedig minden várakozást felülmúlt, és nem csak azért, mert az összes játszmát végigtolták, hanem mert LejCsábla 3:0-ás vezetését követően GenZo úgy megtáltosodott, hogy zsinórban négyszer is ő nyert, így 4:3-ra diadalmaskodott. Ezzel eldőlt, hogy GenZo képviselhette Magyarországot az IESF 13th Esports World Championship EILAT 2021-es eseményén Izraelben. Október elején aztán hazánk virtuális bunyósa, GenZo is megmutathatta magát újra nemzetközi porondon, de sajnos itt már nem sikerült a bravúr. Három ellenfeléből végül senkit nem tudott legyőzni, és csak egyedül az izraeliek legjobbja ellen sikerült szorosabb mérkőzést játszania, de a 2:1-es vereséget még két 0:2 követte, így már a csoportjából sem jutott tovább.

Az viszont látható, hogy egyre erősödik itthon is a virtuális verekedős játékok iránti érdeklődés, így kíváncsian figyeljük mit hoz a 2022-es esztendő ebben a műfajban. Egy biztos, GenZo komoly ellenfele lesz bárkinek. Már csak azért is lesz érdekes ez az esztendő, mert az IeSF vb-n a globális finálét a pandémia miatt sajnos lemondták,de a halasztást követően elvileg valamikor meg fogják tartani.

Brawl Stars

A többi játékkal ellentétben az összefoglaló utolsó két szereplője, a Brawl Stars és a PUBG kakukktojások, ugyanis itt a nemzetközi versenyt a koronavírus okozta helyzet miatt elhalasztották, és még nem tűztek ki újabb időpontot annak pótlására. A magyar válogatók lezajlottak, a csapatoknak viszont egyelőre várniuk kell, hogy meg tudják, mikor léphetnek pályára Dél-Koreában!

Brawl Stars-ban két magyar selejtező és egy nemzetközi döntő után derült fény a bajnok csapatra. A mindent eldöntő párharcban a WR Team és PoTato játékosai feszültek egymásnak. Nagyon jó meccsnek ígérkezett az összecsapás, mivel mind a két csapat játékosai összeszokott régi játékosoknak tekinthetőek. Mindkét fél tökéletesen választott karaktereket, így csak a játékstílus és tapasztalat döntött.

Mapok

  • Triple Drible (Brawl Ball) - PT 0-2 WR

A pálya egy jó régi klasszikus BB map, rengeteget használják versenyeken, így már alapvetően tudnia kell a csapatoknak milyen karaktereket is érdemes választani. Az első meccset a PoTato nyerte, ezután mind a két csapat profi módon karaktert változtatott, de ez nem segített, mert PoTatoék kiválóan támadták a kaput, ezzel esélyt sem adtak a WR Teamnek.

  • Canal Grande (Bounty) - PT 2-0 WR

Szintén pályához illő brawlerek kerültek mind a két csapathoz, azonban egyoldalúan alakultak a meccsek. Mind a két mérkőzésen végig a WR csapata spawn pozícióba szorulva adta a pontokat PoTatoéknak, egyszerűen nem tudtak kitörni. Hiába long-range karaktereket választottak mid-range karakterek ellen, itt látszódott meg igazán a tapasztalatbeli fölény a PoTato javára.

  • Split (Hot Zone) - PT 2-0 WR

Ez az egyik legjobb HZ map, ide létezik egy szinte legyőzhetetlen Brawler comp. Első meccsen ezt be is hozta a PoTato csapata. Ellenfelük hasonlóan tett, azonban egy karakter különbséggel. A csapatok közötti differenciát végül Sos Coltja jelentette, aki minden ellenséget letarolt a pályáról. A második meccsen a PoTato kitartott a nyerő brawlerek mellett, azonban a WR Team cserélt. Hiába igyekeztek változtatni, ez nagyon rosszul sült el. Lehet arra számítottak, hogy majd a túloldalon is lesznek változtatások az előző meccshez képest? Ez már nem derült ki.

PUBG 

Mint említettük, a PUBG csapat is hasonlóan járt, mint a Brawl Stars válogatott, egyelőre ők is várják, hogy mikor vívhatják meg karrierjük egyik kiemelkedő battle royale mérkőzését. A szintén először két selejtezővel, majd nemzetö döntővel operáló versenyen Bo5-tel, az az öt pályát lejátszva döntötték el egymás között, hogy melyik alakulat a legerősebb. Természetesen a helyezésekért és a fragekért is pontokat kaptak a csapatok, amiket aztán az ötödik pálya után összessítettek. Persze a killekkel meg lehetett húzni a váratlant és sokat számítottak, a helyezés mégis csak többet ért.

Rengeteg volt a 7 és 8 frages csapat a pályákon, de a Tsubasa Gang négyesének még a 12 frag is összejött a második Miramaron, kár hogy aztán ezt az eredményt nem tudták megismételni. Az első három pálya, Erangel, Miramar és egy újabb Erangel után már látható volt, hogy az rbbencednKKProrix és Fragg3rr felállású HEET az egyik legstabilabb squad a mezőnyben. 

3 fraggel a második helyen kezdték a nemzeti döntőt, de aztán a következő két pályát már viszonylag simán húzták be, Miramaron 8, Erangelen 6 fraggel. A meglepetés azonban csak második Miramaron jött meg igazán, 2 fraget begyűjtöttek ugyan, de elsőként kiesve, az utolsó helyen zárták a pályát. Az utolsó Erangelre tehát még sok csapat versenyben volt a kijutásért, a PulllUP és a HunCannibals is mindent beladatott, hogy a HEET ne ugorhasson vissza a nyeregbe, de ez ott és akkor kevés volt.

A HEET 3 fraggel nyerte meg az utolsó pályát, összességében pedig 59 pontot gyűjtöttek, 12 ponttal előzték meg a mezőny másodikát, a PulllUP-ot. Ezzel a HEET PUBG alakulata kivívta magának a jogot, hogy a WSL PUBG világbajnokságon bizonyíthassanak.

OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS! 

Kövess Minket!