Az Idézők Iskolájának előző részeiben a kommunikáció fontosságáról esett szó. Most tovább menve a hősök tiltását és kiválasztását vesszük szemügyre.
Az Idézők Iskolája első részében a kommunikáció elméleti síkján, a második részben pedig a gyakorlati alkalmazásán mozogtunk. A harmadik részben a Pick/Ban fázis bugyraiba ereszkedünk.
A League of Legends a Dota összetettebb hősválasztó szakaszával ellentétben meglehetősen egyszerű. Tiltáskor a csapatok felváltva kaszálnak el 3-3 hőst, melyeket a meccs során már nem használhatnak. Ezt követően a választáskor a kék oldal kezd egy hős elsajátításával, majd jönnek a pirosak kettővel. Innentől mindenki két hőst választ, míg be nem telik az 5 hely (értelemszerűen a piros csapat a végén már csak egyet fog tudni).
Ban - Ban - Ban - Ban - Ban - Ban - Pick - Pick - Pick - Pick - Pick - Pick - Pick - Pick - Pick - Pick
A League of Legends Pick & Ban rendszere
Előkészületek
Mielőtt újonnan alakult csapatunkkal belecsapnánk a lecsóba, érdemes pár dolgot az elején rögzíteni. Ki milyen hőssel tud és szeret játszani, mit gondoltok/láttok, az aktuális metában kik az erősek, és kik azok, aklkkel senki nem tud játszani. Vannak e flexibilis hősök, melyeket több ösvényre is tudtok vinni, mert többen is tudjátok használni. Ha ez megvan, akkor érdemes bevetés közben is tesztelni a szinergiát, mik azok a kompozíciók, melyek fekszenek a csapatnak. A tavalyi ROX Tigershez hasonlóan gyengébbek vagytok lanen, de a teamfightjaitok verhetetlenek? Poke hősökkel jók vagytok? Ezeket mind-mind érdemes feljegyezni a gyakorlás során, hogy élesben már ne tesztelni kelljen, hanem tisztában legyetek képességeitekkel.
A tiltás fázisa
A tiltások a fentebb már említett formátumban történnek, nyilván más más a stratégia kék, illetve piros oldalon. Az egyszerűség kedvéért csak az alapvetéseken megyünk keresztül. Tiltani elsősorban azokat a hősöket érdemes, akik erősek a metában, de csapatunkban senki nem játszik vele és potenciális veszélyforrásnak tekintünk rá. Ez hatványozottan igaz, ha az ellenfélből valaki mestere ennek a hősnek. Faker LeBlancja például szinte minden alkalommal ki van tiltva attól függetlenül, hogy éppen népszerű e, vagy sem. Az ellenfél ismerete amúgy is fontos szempont, az op.gg, illetve egyéb oldalak segítségével már viszonylag könnyen felderíthető, kinek mi a kedvence/legjobbja. Ha a fejünkben összeállt nagyjából az a pár kompozíció, amit játszani tudunk, akkor az azt counterelő hősöket vegyük soron. Kik lesznek azok, akik nagyon keresztül tudják húzni számításainkat? Ez a pár gondolat lesz az, amit célszerű átbeszélni a mérkőzés elején és priorizálni a tiltás során.
A választási szakasz
A pick rész csapatonként három szakaszra bontható, összesen tehát hat körben fog zajlani. A továbbiakban kiemeljük az egyes részek fontosságát, illetve az itt követendő stratégiákat
Az első körben a kék csapat választ hőst, mely egyben a banolás utáni első választás, tehát kiemelt jelentőségű. Fontos megjegyezni, hogy ez az egyetlen olyan pick, mikor semmilyen információval nem rendelkezünk az ellenfél kompizíciójának kilétéről, ellenben mi felfedhetünk valamit a sajátunkból. Alapvetően három opciónk van tehát: Ha nem akarunk mi sem felfedni egyelőre túl sok lényeges dolgot csapatunkkal kapcsolatban, akkor jöhet egy flex pick, mely több ösvényen/jungleban is bevethető. Második lehetőségünk lecsapni az általunk legerősebbnek vélt hősre, persze csak ha tud valaki a csapatunkból vele játszani, és egy normális kompozíció is építhető köré. Harmadik lehetőség elvenni az ellenféltől egy általa preferált hőst (ez majdnem egyenlő a második opcióval.)
A második körben a piros csapat választ kettőt. Ebben a szakaszban a piros oldalnak már van némi információja a kék csapatot illetően. Ebből következően vagy reagálnak rá (például Katarinára két all-in hőst választanak), vagy pedig általuk két erősnek vélt hőst hoznak el. Bárhogy is, a kék csapatnak már lesz képe arról, hogy a piros csapatnak mi a tervezett stratégiája, a következő körben már tudnak rá reagálni. A második körben is lehetőség van flexpickekre, de ez már viszonylag kevésbé eredményes stratégia.
A harmadik körben a kék csapat elköteleződik kompozíciójuk tekintetében. A választás után immáron minimum 2 ösvényen fixen választott hősöket, azok erősségei kirajzolódnak. Ebben a szakaszban tehát már érdemes vagy arra fókuszálni, hogy a) a lehető legjobb hősöket hozzuk a kompozícióhoz b) az ellenfél stratégiájába legjobban illő hősöket lopjuk el (ÉS tudunk megfelelő csapatot alkotni velük).
A pirosak második, összességében a negyedik kör hasonlít a harmadikhoz. A térkép északabbi részét birtokló csapat is elköteleződik. Kompozíciójuk egésze kirajzolódik, itt már szinte csak az lesz a kérdés, hogy melyik ösvénynek hagyják meg az utolsó választás jogát, ezzel az ottani esélyeket növelve.
Az ötödik, illetve hatodik kör leginkább a kompozíció tökéletesítéséről, és a counter matchupok véglegesítéséről szól. Mind kék, mind pedig piros oldalon lehetőség van egy-egy counter választására, mely általában a legjobb játékosok ösvényét érinti.
Nagy általánosságban tehát így néz ki a hősválasztás a játék csapat-orientáltabb részében. Amennyiben Ti másmilyen stratégiát alkalmaztok, kérlek osszátok meg velünk is kommentben!