Össztűz alatt a Riot Games vezérigazgatója

Össztűz alatt a Riot Games vezérigazgatója

Megint nekimentek az LCS csapattulajdonosok és a közösségi média a Riotnak, ezúttal a vezérigazgatóval, Marc Merillel rúgták össze a port.

Apokalipszis most

Egy idevágó GIF-fel kezdenénk.

via GIPHY

Egy ideje már tapintható a feszültség a Riot Games és az LCS csapattulajdonosok között - erről a franchising ötlete kapcsán már cikkeztünk.

A legújabb fejezetet egy interjú nyitotta meg, amit Reginald, a TSM tulajdonosa adott a theScore esports-nak.

Az interjú a 6.15-ös patch változásaival foglalkozik elsősorban, amire kicsit később visszatérünk. A konfliktus kezdőpontját az adta, hogy a videóra maga Marc 'Tryndamere' Merrill, a Riot Games vezérigazgatója is válaszolt. Nem is akárhogy.

Jelenleg ez a komment található redditen:

[–]Tryndamere -213 points 14 hours ago*
-edit to clarify what I mean-
Love me some Regi, but an important distinction here is that team owners in the League ecosystem are ones who decide how much they pay their players. We have always been concerned about player compensation and creating a viable "path to pro" and ensuring pros can actually have a meaningful career - hence why we subsidized team salaries to create minimums, etc.
Regi seemed to be calling for two things: 1. More stability for team owners 2. More stability for players (citing patch cadence)
Both of the above are important concerns and are related, but distinct issues.
Re: stability for team owners - League has attracted a huge amount of outside investment interest that has helped the successful team owners in League (like Regi) have businesses that are highly valued. The top teams have also been profitable. One of the challenges is when these profits (from League) are then allocated to other non-League games instead of continuing to invest in the scene and their players. This then impacts the second point re: stability for players. The team owners are well positioned to help address that part and Riot can't (and shouldn't) do it alone.
Regi is one of the generally "good guy" team owners, but there is still a long way to go to help get all of our owners into a better state where the balance of power between players & owners is a bit more equitable - it's not our call (nor should it be) to determine market pricing for players, but when owners don't want to shell out for top talent, that's a tricky problem.
We've done a lot historically to help support the bottom end of the ecosystem to help minimize the scenarios where bad teams / owners can exploit players and we look forward to continuing to do more to help at the other ends of the spectrum too such as for stars.
Re: patch timing, agree we need to be cognizant of it and that last year's timing for the juggernaut update was sub-optimal (ok, let's call it terrible timing). This year though, we intentionally prioritized game health and viewer experience (cool bot lane fights and early game aggression) over the ability for teams / coaches to field "safer" comps by lane swapping.
We tend to think this has worked well based on the amount of 5 game series we've seen and how bloody games have been in general - it's not like it is a big adaptation for players to do standard lanes. Coaches / owners are complaining about it because it makes it harder for them to hide certain line up / skill deficits they may have on their rosters. In our opinion, like the above, they need to continue to develop talent and pay them. We do not mind at all if there is a massive delta in compensation between the top players and the rookies - so if you're a Doublelift / Biofrost and can do well in standard lanes against the best in the world - don't be shy about recognizing your value in your negotiations with your team owner.

Ez azonban már egy szerkesztett hozzászólás, az eredetit szerencsére voltak akik lementették. Tartalmilag nem igazán tér el, de stílusában lényegesen durvább:

Marc "Tryndamere" Merrill eredeti hozzászólása, szerkesztés előtt.

A vádakra elsőként MonteCristo reagált egy vlogban, ami gyakorlatilag folytatása egy korábbi videónak, ahol a franchising rendszert és a csapatok anyagi hátterét járja körbe.

Bűnlajstrom

A videóban Monte mondatról-mondatra szétszedi Tryndamere kommentjét. Mindenképpen érdemes megnézni a tisztánlátás kedvéért, de a főbb gondolatokat kibontjuk itt írásban is.

1., "Ha Regi így aggódik a játékosainak jóléte felől, talán költhetné a LoL-ból generált millióit rájuk is, ahelyett, hogy más eSportokba fektetné, ahol ráadásul veszteségesek a csapatai."

A helyzet az, hogy sem Reginald, sem más csapattulajdonosok nem keresnek milliókat LoL-ból. Legalábbis az LCS-ből biztosan nem. Ugyanis semmilyen részesedésük nincs az LCS stream-ből. A csapatok gyakorlatilag abból élnek, hogy mennyire híresek a játékosaik, és ennélfogva mennyi és mekkora szponzort tudnak találni. Maga az LCS nem rendelkezik főbb szponzorokkal - a Challenger ligát egy darabig támogatta a Coke Zero és nem is olyan rég lement egy reklám az adás közben, de amúgy semmilyen más termékmegjelenítéssel nem találkozhatunk.

Ennek főleg az az oka, hogy az LCS gyakorlatilag egy nagy reklám magának a játéknak. Ezzel persze semmi probléma nincs, még szép, hogy próbálják terjeszteni az amúgy is sikeres játékukat, de úgy tűnik, a hangsúly inkább van a reklámon, mint egy egészséges esporton. Erre a gondolatra még visszatérünk, tartsátok észben.

2., "Regi egyike a "normális" csapattulajdonosoknak, de még hosszú út áll előttünk addig, amíg minden csapattulajdonos és játékos közelebb kerül egymáshoz alkupozíció szempontjából. Nem a mi dolgunk kitalálni az egyes játékosok árait, de ha a csapatok nem akarják kifizetni az igazán top tehetségeket, az problémákat okozhat a jövőben."

Szóval a csapatok minimális nyereségekkel dolgoznak, már ha nyereségekkel dolgoznak. A játékosok jóléte felől amúgy kivételesen nem kell aggódni - Észak-Amerikában legalábbis - mivel az Echo Fox és NRG lévén befolyó befektetői pénzek miatt minden játékos elképesztően jól keres akár csak a tavalyi állapotokhoz képest is.

Monte utalást tesz arra is, hogy egyes csapatok szó szerint veszteséggel dolgoznak a játékosok fizetései miatt, mivel jobban megéri nekik egy híresebb, sokkal drágább prot szerződtetni, akivel tudnak építeni egy brandet, mint névtelen fiatalokat felvenni. Itt nem említi, kire gondol, de szerintem szinte biztos, hogy az Echo Fox-ról és Froggen-ről, illetve az NRG-ről és GBM-ről van szó.

3., "Mindig is sokat tettünk azért, hogy a rendszer alján lévő, szegényebb csapatok is működni tudjanak, és próbáltuk minimalizálni a rossz csapatok, rossz tulajdonosok jelenlétét. Jelenleg is próbálunk többet tenni azért, hogy a lista tetején lévő sztárok is jó bánásmódban részesüljenek."

Ez igaz, a Riot 2013-ban elkezdett hivatalosan ösztöndíjakként kezelt fizetéseket adni a játékosoknak, 12.500 dollárt splitenként. Ez évre lebontva értelemszerűen 25.000 dollárt jelent, ami 9000 dollárral van egy teljes idejű minimálbéres állás évi keresete felett. Ez rengeteget segített a kis csapatoknak az LCS hajnalán, hiszen akkor sok esetben semmilyen más bevételi forrással nem rendelkeztek a csapatok, csak ezzel. Ebből fizették a gaming house albérleti díját, utazási költségeket, meg úgy általában véve mindent, ami egy csapatnak kell.

A probléma az, hogy ez azóta nem nőtt (azt leszámítva, hogy most már az edzők is megkapják ugyanezt az ösztöndíjat), de minden más költség elképesztő módon elszállt a LoL ökoszisztémában. A befektetők által pumpált pénzösszegek átlagosan megháromszorozták a játékosok árát minden csapatban, ezért az endemikus csapatoknak, akik organikusan a LoL-ból nőttek ki (TSM, CLG és társai) egyre nehezebb kompetitívnek maradni az elképesztő mód dagadó árakkal.

Ez nem Monte gondolata, de szeretném idebiggyeszteni: szerintem elképesztően pofátlan dolog leírni azt, hogy mindent megtesznek a játékosok jóléte érdekében, amikor az egész Meet Your Makers Selfire dologra, ahol a csapat tulajdonosa megfenyegette Selfie-t, hogy elviszi az édesanyja házát, még mindig nem reagáltak érdemben. 

4., "Re: patch időzítés. Beláttuk, hogy a tavalyi juggernaut patch fellövése nem volt túl optimális a playoffok után. Ebben az évben tudatosan szem előtt tartottuk a játék egészségét és a nézői élményt (vérre menő harcok az alsó ösvényen és korai agresszió) ahelyett, hogy az edzők "biztonságosabb" kompozíciókat játszhassanak ösvénycserékkel. Úgy gondoljuk ez jól működött az elmúlt hetek Bo5 szériái alapján. Az edzők és tulajdonosok azért panaszkodnak rá, mert így nehezebb elrejteni egyes játékosok, edzők hiányosságait a standard lanek helyett." (A hátralévő részben olyan dolgokról beszél amiket már érintettünk.)

Oké. Ez az én személyes vesszőparipám, a véleményem nagyrészt egybeesik azzal, amit Monte a videóban mond. Emlékeztek még arra, ahol feljebb említettem, hogy tartsatok dolgokat észben? Most kell őket előszedni.

Az egyik fontos üzenete ennek a mondatnak az, hogy a Riot egy kicsit hülyének néz mindenkit. A nézőket azért, mert valamiért elképzelhetetlen számukra, hogy felfogják az ösvénycseréket, a csapatokat pedig azért, mert úgy vélik, hogy pusztán azért léteznek a laneswap-ek, mert ezzel egyes játékosok gyengeségeit el tudják fedni. Ironikus módon ezzel épp Tryndamere tűnik képzetlennek, ha nem látja be, hogy az ösvénycserék nehéz dolgok, amikben egyes játékosok jobbak, mások rosszabbak.

Elképesztően primitív dolog egy játékos értékét pusztán abban mérni, hogy mennyire jó 1v1 vagy 2v2 játékos. Arról nem is beszélve, hogy a szezon elején a csapatok jó eséllyel figyelembe vették azt is játékosok felvételénél, hogy egy laneswap szcenárió alatt mennyire tudnak jól kommunikálni. Ismerünk konkrét példákat erre, Noxiak-ot például konkrétan jórészt emiatt, kommunikációs képességei miatt szerződtette tavasszal a Fnatic.

Season 3 óta egyre csapatorientáltabb irányba tolta el a játékot a Riot, minden snowballing elem nerfelésétől a hatalmas dynamic queue fiaskóig. Ennek az lett az eredménye, hogy a hihetetlenül precíz koordinációt igénylő laneswapek megjelentek, rengeteg változattal és régiós különbséggel.

Amiért ez a patch alapvetően majdnem közel ugyanolyan agyatlan, mint a Mordekaiser-Juggernaut borzalom volt tavaly, az az, hogy az LCS régiók végre-valahára áttértek Bo2 és Bo3 szériákra az alapszakaszban. 18 darabra egész pontosan. Ez 36-54 játékot eredményez, amin teszteled a csapatokat. Ez a liga lényege, az alapszakaszban leméred, hogy melyik csapat hogyan teljesít, majd besorolod őket egy rájátszásba, és ott újra megnézed, hogy hogyan teljesítenek egy hosszabb, Bo5 széria alatt, hogy kiderüljön, hogy mégis ki a legjobb.

Van-e ennek értelme akkor, ha közvetlenül a rájátszás előtt gyakorlatilag kiveszed a játék stratégiai mélységének felét?

(Nincs.)

Ennek a patchnek a nagy nyertese európában a UoL, akik ki tudják használni, hogy erős 1v1 játékosaik vannak, de pl. a Giants és a Fnatic csapatát extrém módon sértette a patch, olyannyira, hogy lehet, hogy nem jutnak ki a gauntletből sem a világbajnokságra - annak ellenére, hogy a rendes szezon alatt tudtak jól teljesíteni.

Prioritások

Most, hogy ezt az egész patch mizériát körbenyálaztuk, visszatérhetünk az egyik korábbi pontra. Az LCS egy reklám. A LoL reklámja. Amivel persze továbbra sincs semmi baj, a TI, a SeatStoryCup, a GSL, az [insert egyéb esport rendezvény] is az mindegyik játék részére. A különbség az, hogy ott a kiadó nem próbálja meg kézivezérelni a pro metát olyan irányban, hogy az jobban hasonlítson a soloqueue környezetre.

Mert nem azért néz az ember egy pro meccset, hogy egy soloqueue meccset nézzen. Azért követi, hogy megnézze, hogy a csapatok, az edzők, az elemzők mégis milyen absztrakt magasságokig tudják eltolni a játékot, amire alapvetően soha nem gondoltunk volna.

Ezért vannak prok, akik a szó szoros értelmében a 0,0001%-át adják a játékosbázisnak. Akik az abszolút legjobbak.

Egyéni és csapatszinten is.

Ezt viszont hajlamos elfelejteni a Riot Games.

Ha tetszett a cikk, kövess minket Facebook-on!

Kövess Minket!