Bemutatjuk az esport tabutémáját, a boostolást

Tabutéma, de mi most utánajártunk. Kérdések, válaszok, hivatásos boosterek és ex-boosterek beszámolói. Minden a kompetitív játék sötét oldaláról.

ELO boosting, MMR boosting, szintezés, ki hogy hívja. A gyakran hallott, azonban tabunak számító fogalom lényege, hogy egy magasabb szinten lévő játékos belép egy gyengébb játékos accountjába és játszik vele azzal a céllal, hogy magasabb ligába kerüljön az így "boostolt" account. Nagyon leegyszerűsítve, ha én Silver 4 vagyok, de van egy Diamond 3-as haverom és megkérem őt, hogy húzzon fel Platinum 5-ig, akkor ez boostolásnak minősül, amit a Riot tilt. Persze ez csak a boostolás egyik formája, számos más lehetőség létezik még erre, melyet később részletesen is kifejtünk. A jelenségre az elmúlt években egy egész iparág épült fel, vannak, akik az ebből származó bevételekből tartják fenn magukat a mindennapokban. De vajon meg lehet élni ebből rendesen? Megéri? Milyen kockázatokkal jár? Mik a hátrányai? Oknyomozó riportunkban ennek jártunk utána.

Miért boostoltatjuk magunkat?

Ennek több oka lehet, íme néhány:

  • "Szeretnék jobb színben feltűnni a haverok előtt, csak így illeszkedhetek be a közösségbe"
  • "Platina voltam a szezon vége előtt egy héttel, majd következett egy rossz sorozat és leestem. Vissza akartam kerülni, imádom a platina keretet."
  • "Vizsgák miatt egyszerűen nem volt időm játszani."
  • "Büszkévé akartam tenni anyukámat."
  • "Kellenek a szezon végi jutalmak"
  • "Ennél feljebb kéne szerepelnem a létrán, sokkal jobb játékos vagyok"

A dignitas készített erről egy névtelen boostolóval interjút, aki több mint 80 felhasználónak segített feljebb kerülni. Sőt, az ő vásárlói körének 57%-a pontosan tudta, hogy ezzel árt a játéknak és a csapattársainak is, ennek ellenére élt a lehetőséggel. Ő maga egyébként a tanulmányai finanszírozására gyűjtötte a pénzt.

MMR boost, Duo boost, mastery boost

Többféle boostolási típus is létezik, mindegyik más-más árkategóriába tartozik, de ezekről később írunk részletesebben. Előtte nézzük meg azt, hogy milyen boostolási módok vannak:

MMR boost: a "hagyományos" boostolás, a cél magasabb divízióba kerülni. A felhasználó odaadja az accountját a boosternek, aki belép, játszik azzal és felhúzza.

Duo boost: a cél ugyanaz, csak a megvalósítás más: itt nem adja oda a felhasználó a belépési adatait, hanem együtt játszik a boosterrel, aki segít őt felhúzni magasabb szintre. Itt általában a booster smurf accounttal játszik. Ebben a jelenleg létező Dynamic Que nagy segítségére volt a boostereknek, mert lehetővé vált egyszerre több accountot is boostolni.

"Multiboost": Ezt a nevet én adtam ennek a kategóriának: itt vagy több booster húz felfelé egyvalakit, vagy egy booster húz fel több accountot. Persze a kettő közöttire is van opció (például hárman húznak kettőt vagy ketten hármat), a DQ erre lehetőséget ad ugye.

Karakter specifikus boost: A vásárló megmondja, mivel játszhatsz. Ezeknek a költsége általában olyan 30%-kal több, mint a normal boostnak. 

Mastery boost: amikor a mastery szintet kell pl. 5-ről 7-re emelni

Coaching: Ez lényegében legális tevékenység, ez arról szól, hogy a "booster" felmegy a megrendelővel közös ts-re és ott segít neki meccs közben.

Persze ehhez hozzájöhetnek még extra kívánságok is: ilyen lehet például az időkorlát alapú boostolás, pénzvisszafizetési garanciával (tehát, ha nem sikerül felmenni időre egy adott szintre, akkor a boostolt visszakapja a pénzét); vagy más, speciális kívánságok, pl. elsőbbségi rendelések, vagy a boost látszatát minimalizáló boostok (pl. a 4 meccsből egyet kötelezően el kell bukni, minden meccset más hőssel kell játszani, olyan statisztikával kell befejezni a játékot, hogy az illető ne tűnjön boosternek). Aki ilyen oldalt használ, az külön kiválaszthatja magának, hogy kivel szeretné boostoltatni magát

Diákmunka helyett

"A boostolást úgy kell elképzelni, mint egy munkahelyet" - mondja az egyik, az Esport1-nek névtelenül nyilatkozó, már inaktív booster. "A vásárló megkapja a szolgáltatást, amiért pénzt ad ki, a booster pedig a munkájáért járó fizetséget. Egy fiatalabb játékosnak/tanulónak ez egy szépen jövedelmező állás, amit más elfoglaltságok mellett is tud csinálni. Olyan mintha elmenne délután dolgozni, csak épp szórakozik közben és a Summoner's Rift a munkahelye. Feltétel a magas játéktudáson kívül nem nagyon van.  Ezen felül kell egy olyan karakter, amivel kiemelkedően tud játszani, és a hősnek a képességei lehetővé teszik, hogy ne kelljen a csapatára támaszkodnia. A splitpusherek és a skill resetes karakterek említésre méltóak ilyen téren. Például egy Tryndamare/Nasus top vagy Katarina mid tökéletes választás lehet erre a célra. "

"A boostolásnak két módja van: Az egyik az, hogy egyedül meghirdeted magad kétes oldalakon és mesélsz róla az ismerőseidnek, hogy ilyet vállalsz. Ez inkább egy szűkebb körben működik, vagy ha már volt az embernek reputációja és látták, hogy nem átverés, akkor jönnek a nagyobb kérések. A Riotnak egyre komolyabban kiépített rendszere van arra, hogy a boostereket elkapja, így mostanában már nem egyszerű "magánszemélyként" boostolni. A másik lehetőség a most elterjedt booster oldalakon keresztül való hirdetés, ami biztonságosabb és megbízhatóbb. Ez azért egy ideálisabb eset, mert ez egy illegális tevékenység, így a vásárló semmi garanciát nem kap arra, hogy a boostolás ténylegesen meg fog történni. Bár sok esetben drágább ilyen oldalakon vásárolni, de mindenképp biztonságosabb. Ezen felül ha egy nem megfelelő személy boostol, akkor az magában hordozza a veszélyt, hogy lebukik és az accountod permabanolják. Persze ezt a rizikót mindenkinek vállalni kell, aki ilyen dolgokat igénybe vesz."

"Kell egy önéletrajz is, vagy valaki másnak az ajánlása, ezen felül pedig minimum Master-Challenger szint kell" - mondja egy, a mai napig aktív magyar booster. A legnépszerűbb boosting weboldalakhoz és az ezeken történő tranzakciókhoz ez adja a garanciát és a munka teljesítését. "Mivel illegális tevékenységről van szó, ezért ez a közeg nagyon zárt, nem véletlenül nem könnyű bekerülni. Van olyan oldal, ahol bizonyos szintig tudsz csak boostolni, de egyébként ez a szolgáltatás minden szerveren elérhető."

ELO Boost

Ez összevág azzal, amit egy tavalyi interjúban az Elorift oldal tulajdonosa mondott, amelyben elárulta, hogy minimum Diamond 2 szintű, példás magatartást mutató (ezzel elkerülve, hogy a szintezés közben is nyugodt és csöndes maradjon, ugyanis egy szitkozódás miatt kitiltott felhasználó nem vet jó fényt az oldalra) játékosokat választ ki a munkára, ezzel garantálva a sikert. Külön érdekesség, hogy a mides és a jungler a két leggyakoribb pozíció, ahonnan a legkönnyebb boostolni.

Megszámlálhatatlan mennyiségű booster oldal működik ma a piacon, de a legnépszerűbbek azok, amelyeket a Google az első találati oldalon dob ki. Ezen oldalak lényege, hogy garanciát vállalnak arra, hogy a munka el lesz végezve. Elképesztő support gárda áll az ilyen oldalak mögött, percek alatt reagálnak az ügyfelek kéréseire és nagyon komolyan szabályozzák azt, hogy ki lehet booster és ki nem, a színvonal kiemelten fontos náluk. 

"Persze előfordulnak olyan esetek, amikor egy booster "leprivátozza" a klienst, ilyenkor az oldalon kívül próbálnak megállapodást kötni, így az oldal részesedését is megtarthatja a booster magának, de ha kiderül, pénzbüntetésre, vagy akár az oldaltól való eltiltásra számíthat. Volt olyan magyar játékos, akit egyetlen ilyen kihágásért 400 dollárra (kb. 112.000 Ft) büntettek" - meséli interjúalanyunk.

Iszonyatosan telített a piac. Európában annyira sok booster van, hogy szinte veszekednek, hogy egy-egy megrendelést ki csináljon. Elsősorban a németek és a franciák a fő megrendelők, de a török és az orosz szerveren még van némi szabad tér. Észak-Amerikában kevés a booster, ott túl sok a megrendelés. EUW-n kb 100-150 booster dolgozik és elmondható, hogy 10.000 játékosból 1-2 olyan ember van, aki rendel ilyen szolgáltatást.

Mennyibe kerül?

Erre a kérdésre nehéz válaszolni, a határ a csillagos ég. A boostolás ára rengeteg tényezőtől függ: milyen divízióba kell felhúzni az accountot, milyen típusú boostot kér az illető, milyen egyedi kérései vannak. Nem lehet fix keresetként számítani a boostolásból befolyó összegre, mert időszakonként és megrendelésenként is változik, így elég bizonytalan anyagi jövőt fest. Ehhez még vegyük hozzá, hogy aki oldalon keresztül boostol, az alapból 40% mínusszal indul, ennyi ugyanis a booster oldalak részesedése minden megrendelés után. A fizetés bankkártyán keresztül történik, persze ha a booster ismerős, akkor talán néhány sörért is meglehet az áhított Gold 5. Ezek után jöjjenek a konkrét példák, interjúalanyaink tapasztalatai alapján:

"Minél magasabb szinten kell valakit boostolni, annál magasabb a költség. Bronze 4-ből Gold 5-be kb. 25-30.000 Ft-os költségről beszélünk, de pl. Gold 5-ből Diamond 3-ba ez felmehet 13-140.000 Ft-ra is (ez már az az összeg, amit a booster megkap, amit a vevő fizet, az így akár 210-220.000 Ft is lehet). Diamond felett nagyon ritkán kérnek boostot, a leggyakoribb a Gold 5-ig vagy Platinum 5-ig. Ha nagyon átlagot kellene mondanom, akkor, ha valaki ezt 40 órában csinálja, olyan 800-1000 Ft-os órabért tud átlagosan kihozni. Havi átlagról nem lehet beszélni, a szezon zárása előtt mindig virágzik az üzlet, mert akkor már az emberek feladják a próbálkozást és inkább segítséget kérnek. Ugyanez igaz a szezon elején, amikor a besoroló meccseket kell játszani, ilyenkor általában a "havi átlag" dupláját is össze lehet szedni" - mesélik.

ELO Boost

Különleges kívánságok

"20 dollárt kaptam óránként azért, hogy belépjek a srác accountjába, normalozzak a haverjaival és csináljak menő play-eket, hogy utána tudjon vele menőzni a haverjainak."

"Egyszer egy nagyon vicces kérést kaptam az egyik "ismerős ismerősének az ismerősétől". Közölte, hogy ő igazán örülne neki, hogyha supporttal boostolnám, mert az a mainje és nem szeretné, ha nagyon elütne a játékstílusától az a sok win. És erre még pluszba rájött, hogy egy egész magas divízióba kellett felhúzni. Enyhén kifejezve bajban voltam, de aztán végül egy jól irányzott Annie-Karma kombóval megoldódott a probléma."

Mi a helyzet a magyarokkal?

Meglepő, de a magyarokra egyáltalán nem jellemző az, hogy boostot vásárolnának, egészen egyszerűen azért, mert nincs rá pénzük. A megkérdezett boosterünk elmondása alapján már kb. 500 megrendelést teljesített pályafutása során, de még soha egyetlen magyar megrendelővel se találkozott. Aki pedig esetleg mégis rászánja a pénzt, az is csak nagyon kis mértékben kér segítséget, mikor a hőn áhított cél eléréséhez már csak egy vagy két lépés kell, de idő vagy türelem hiányában szükségük van még egy löketre. Persze ez csak a vevőkre igaz, boosterek bőven akadnak a hazai piacon is, nem egy magyar játékos van, aki ebből tartja el magát, sőt, olyanra is volt példa, hogy néhányan összeköltöztek és közösen fizették ebből az albérletet.

Eddig még akár csábító is lenne, de most jön a fekete leves

"Megszámlálhatatlan hátránya van a boostolásnak. A boosternek pl. rontja az egyéni képességeit, hiszen alacsonyabb szinteken arról szól a játék, hogy észre kell venni az ellenfél hibáit és azt kihasználni. Persze utána kell egy kis idő a visszaálláshoz, ezt ahhoz lehetne hasonlítani, mint amikor az ember elmegy egy hétre nyaralni és utána játszik egy meccset. Nem hozza a csúcsformáját, de nem is haszontalan. Ellenben iszonyat monoton, hogy minden játékban ugyanazt kell kb. csinálni. Ugyanaz a lane, ugyanaz a gank, ilyenkor kb. 20 perc alatt megvan az összes meccs, ez pedig nagyon unalmas, igazából senki se szereti csinálni. És akkor még ott van a lebukásban való rizikófaktor is, hiszen soha nem tudhatja, hogy melyik ban hullámnál fog megérkezni a kis üzenet a felhasználójára, arról nem is beszélve, hogy ha felboostolsz másokat pl. diamondba, akkor előbb utóbb a fő accountodon is összefutsz velük" - mesélik.

A tiltástól egyébként annyira nem félnek: a Riot - ha egyáltalán lebuknak - is elsőre max 2 hét eltiltással bünteti az adott accountot, ha újabb kihágás történik, akkor jön a végleges tiltás. De hát erre vannak a smurf-ök ugye. 2015-ben a Riot 70.000 felhasználót büntetett meg emiatt.

ELO Boost

És akkor ott van a játékosok részéről a sötét oldal: mindkét alanyunk kiemelten állította, hogy azok, akik boostot vesznek igénybe, pár hét alatt visszabuknak az eredeti szintjükre, KIVÉTEL NÉLKÜL. És bár igaz, hogy ezzel lényegében visszajáró vendégekké válnak, az a legfőbb probléma, hogy az ilyen emberek a rengeteg meccsen keresztül, amíg visszajutnak a kiindulási pontra, "húzzák" magukkal lefelé a csapatukat. És itt nem egy emberről van szó, hiszen minden elveszített játékban 4 csapattárssal kell együtt játszani. Nagy probléma még a boostolás menete is, mert a többi játékosnak az élményét rontja, hogy egy boosterrel játszanak. A csapattársai nem tudnak fejlődni, az ellenfelei pedig olyan szintű hátrányba kerülnek, hogy képtelenek nyerni, hiába játszanak jól. Bármelyik oldalról nézzük a dolgot, nem a legjobb megoldás. Ráadásul van jó pár olyan, ismertebb személyiség, akik külső segítséget vesznek igénybe ahhoz, hogy fenn tudják tartani az image-üket (emlékszünk még Athene-re?), amivel negatívan befolyásolják az egész játékosközösséget.

Könnyű (?) pénz, de nem éri meg

Tény, hogy azok, akik jók a játékban, ezt egy potenciális pénzkereseti lehetőségnek látják, amit vígan ki is használnak és amíg van kereslet, addig mindig lesz kínálat is. De összességében, a fentiek alapján nem éri meg. Nagyon kevés emberből lesz booster a magas elvárások és a telített piac miatt, erre rájön még a bizonytalan bevételi oldal, az egyéni képességek romlása (hiszen nem veled egyszintűekkel játszol) és a legfontosabb: 9 másik ember játékának az elrontása, minden egyes boostolt meccsen. Aki pedig fizetne: látható, hogy nem éri meg arra a néhány hétre, amíg visszabukik az ember, ez 100%-ban pénzkidobás, teljesen feleslegesen, és akkor még account eltiltásról, jutalmak megvonásáról nem is beszéltünk.

Tetszett a cikk? Kövesd az Esport1-et Facebook-on!

/köszönet az interjúalanyoknak, hogy a segítségemre volt a cikk elkészítésénél/

Kövess Minket!