Statisztikailag is bebizonyosodott: autofill = support

Statisztikailag is bebizonyosodott: autofill = support

Sokszor érezted már úgy, hogy ha autofill-re mész valamilyen érthetetlen oknál fogva mindig támogató/support pozíciót kapsz? Nos úgy látszik nem véletlenül...

Rengeteg "urban legend" kering a League of Legends közösségében, amiket rendszerint kifogásoknak titulálnak a legtöbben. Gondolok itt olyanokra, mint a carryzhetetlen csapat, az AFK játékosok és méltó büntetésük hiánya, trollok stb. millió féle változatát hallottuk/olvastuk már mindenfele. Ugyanígy kritizálva volt többször is, hol jogosan, hol jogtalanul a matchmaking system. Ez a rendszer felel azért, hogy egy roppant összetett algoritmus segítségével sorsolja össze egy-egy játékba a játékosokat tudásuk alapján. A mostani szezon elején tényleg kilógott a lóláb, több profi vagy ex-profi játékos (IWDominate, imaqtpie) is olyan meccsekről számolt be, ahol egyértelműen nem oda való játékosokkal mérték össze tudásukat. Képzeljétek el például, hogy gold 5-ösként nyugodt szívvel fellépsz egy rangsorolt meccsre, és mondjuk megkapod magad ellen Rekkles-t, egyik félnek se jó ez. Ezeket a hibákat azóta már elvileg orvosolta a Riot Games és valóban mintha kiegyensúlyozottabb meccseket kapnának már az emberek. 

Van azonban egy másik aspektusa is a rangsorolt mérkőzéseknek, ami nem más, mint a kapott pozíció a játékon belül. Ezt a lehetőséget, hogy még a meccskeresés előtt tudunk választani, nem is annyira régen vezette csak be a Riot (2016 január), előtte ment a chathuszárkodás, meg az "én írtam be először, hogy mid, tehát az enyém". (régi "szép" idők - a szerk.) Ekkor egy időre fellélegzett a társadalom, hogy végre nem a gép- és netsebességünkön fog múlni, hogy milyen role-t kapunk. Igen ám, csak később eltűnt a soloq egy időre, helyette kaptunk egy dynamic quet, ami lényegében a soloq és a team ranked összegyúrása, egy kis teambuildinggel megfűszerezve. Pár megkötés mellett (maximum egy teljes divízió különbség a játékosok között) akár öten is játszhattak együtt, leszámítva a legfelsőbb szinteket, ahol a top 1 % százalék játszik, ott már voltak létszámbeli limitációk.

Emiatt kissé felborult a rendszer, torzítottak lettek a csapatszintek, egyre nehezebb volt kiegyenlíteni őket. Mindezt csak nehezítette, hogy mivel a "premade" csapatok és a solo játékosok egy "helyen" tudtak játszani, nem csak az elo-t kellett figyelembe vennie a rendszernek, de a kívánt szerepet is, ami egy öt fős társaságnál nem probléma, de keveredve egyéni játékosokkal máris sokkal bonyolultabbá válik a dolog. És így érkeztünk el cikkünk fő témájához, ami nem más, mint az Autofill.

Mit is jelent ez pontosan? Ugyanúgy megvan a lehetőséged két pozíciót választani, mint eddig. Ám a rövidebb meccskeresés érdekében a rendszer fenntartja a jogot, hogy akár mást pozíciót adjon neked a választottakon kívül, ez mondhatni a kényszerített Autofill, amit mindenki megkap egy idő után, ha sokáig megkapta a kívánt helyet, aztán ez váltakozik a játékosok között. A másik az úgynevezett önkéntes Autofill, amikor mi magunk mondjuk azt, hogy nem vágyunk kifejezetten egy helyre, alkalmazkodunk a többiekhez. Mindenki érezte már, hogy az esetek nagy részében ez azt jelenti, hogy támogatót/supportot fogunk játszani. De egész pontosan az esetek mekkora részében igaz ez?

Egy Bengals59 nevű reddit felhasználó elkezdte dokumentálni a meccseit és mivel szezon elején úgy döntött, hogy az egész játékban általánosságban szeretne fejlődni, ezért végig Autofillel játszott. Arra ő is, meg mindenki más is számított, hogy a támogató lesz majd a leggyakoribb, de hogy ennyire, arra már ő sem. Patchekre lebontva vezette Excel táblák segítségével, ezeket ebben a reddit threadben tudjátok megnézni. Összességében a 6. szezonban 1144 meccset játszott le, ami nem kevés. Az esetek 89 %-ban az autofill egyenlő volt a supporttal, ez jelen esetben több, mint 1000 mérkőzést jelent. 

Minden egyes patch amin játszott, kivétel nélkül a support/támogató volt a leggyakoribb választás. Voltak olyan patchek is (6.4, 6.14) ahol az esetek 100%-ban kapta ezt a role-t, a két patchben összesen 63 mérkőzésen át. Valljuk be, ez így nem túl izgalmas, vagy változatos. Így talán jogosan merülhet fel bennünk a kérdés, hogy tulajdonképpen mi értelme vagy célja van az autofillnek, ha a valóságban ez csak azt jelenti, hogy szinte biztosan supportot kapunk.

Köztudott tény, hogy amióta a League of Legends játék létezik, mindig is támogatót volt a legnehezebb találni. Sőt az első szezonban még nem is annyira volt ismert ez a fogalom, míg rá nem jöttek az emberek, hogy a rálátás hatalmat jelent. Ezek után is, maximum két lábon járó őrszemautomaták voltak, akik jó esetben egy vagy maximum két tárggyal rendelkeztek a meccs végére, míg Mata és Edward valamelyest megreformálták ezt a koncepciót játékukkal.

Mi lehetne erre helyzetre a megoldás? A fenti ábrából, valamint a patchekre lebontott képekből egyértelműen látszik, hogy az igazi gondot a supportok hiánya okozza. Ha a többi pozícióval is ekkora gondok lennének, az Autofill nem adná ilyen magas százalékban ugyanazt a helyet újra meg újra. Mivel lehetne vajon ösztönözni a játékosokat arra, hogy többen jelentkezzenek erre a posztra? Felmerültek olyan lehetőségek, hogy valami plusszal honorálnák azokat akik önként és dalolva támogatnának egy lövészt az alsó ösvényen, de azzal megint csak felborulna a rendszer, mert az ingyenes dolgok mindig is motiválták az embereket.

Azért azt hozzá kell tenni, hogy már messze nem olyan rossz a támogatók helyzete, mint mondjuk pár évvel ezelőtt. Elég ha csak a felhasználható aranymennyiséget nézzük, ahogy nőtt szezonról szezonra. Egy régebbi cikkben a második és harmadik szezont hasonlították össze és már itt is drasztikus különbségek voltak, pedig akkoriban a ma már megszokott aranyat generáló támogató tárgyaknak még híre-hamva se volt. A Látókő/Sightstone még nagy újdonságnak számított, igaz akkor még külön is lehetett őrszemet venni, de gondoljunk csak bele, hogy egy cirka 40 perces mérkőzésen mennyit spóroltak vele. A Riot rengeteg munkát fektetett abba, hogy színesebbé tegye játékukat és kicsit többre legyenek képesek, mint őrszemeket elhelyezni. Sajnos úgy tűnik, hogy egyelőre még ez se elég ahhoz, hogy valaki feladja a midet vagy a topot ezért.

A létét, mint olyan megértjük, senki nem akar 20 perceket ülni a gép előtt meccsre várva, ezt a hobbit hagyjuk meg a felső 1 %-nak, de valahogy ez az "Autofill" sem jelent megoldást, mivel jelenleg ez egyet jelent a support pozícióval.

TETSZETT? KÖVESD AZ ESPORT1-ET A FACEBOOKON IS!

Kövess Minket!



League of Legends - Kifejezetten sótlan változtatást kap Ornn

A hegymély lángja nem egyszer csalt már mosolyt az arcunkra vagy volt késő esti Discord kvízek alapja egyedi tárgyneveivel, de a következő frissítéssel úgy tűnik ezt is elveszi majd tőlünk a Riot.