Az NA LCS mindig is nagyobb nézettséggel rendelkezett, de a mostani EU-s számok nagyon gyengén muzsikálnak. Mi állhat ennek a hátterébe?
Sajnos egyre kevesebb az ikonikus vagy egyáltalán karizmatikus szereplő az EU LCS-ben, legalábbis az utóbb időben, aminek köszönhetően a nézőszámok folyamatosan csökkennek. Lassan már két teljes split óta beszélhetünk erről a jelenségről, tavaly ez magyarázható volt a két párhuzamos streammel, amit idén kizártak az új formátumnak köszönhetően.
Ezzel azonban a probléma nem oldódott meg rendesen, ami egyre gyakoribb téma a közönségben. A hivatalos Riot Games csatornáján mutatott számok kezdenek kissé riasztóak lenni, bárki bármit mond. Tény és hozzá kell tenni, hogy az LCS fejlődésével több nemzeti csatorna is megjelent, ahol a néző anyanyelvén nézheti végig a meccseket, ilyen például a Magyar LoLTV is, de még ezekkel együtt sem éri el a korábbi számokat. Az Influencer szerint az eddigi szezon alatt legnagyobb elért nézőszám az eulcs1 csatornán 106.778 volt, míg a napi átlag alig 35.034.
Persze nehéz lehet minden más csatornával együtt mérni az nézettségi adatokat, mivel nincsenek egy helyen összegyűjtve, illetve ezek a csatornák rendszerint nem csak feltétlenül az LCS-el foglalkoznak. A teljes nézettségi adatokat beleszámolni így nem lenne túl reprezentatív, de ugyanez igaz a Riot-nál is, hiszen ők is adják a Challenger Series meccseket például. Figyelembe véve, hogy az elmúlt hónapban felettébb izgalmas mérkőzések is voltak a G2, a Misfits, vagy épp a Unicorns of Love meccsei, nagyon soványak ezek a számok.
Észak-Amerikában maradt továbbra is a kettős stream, így a nézőknek választaniuk kell, hogy mire kíváncsiak inkább, bár valószínűleg sokuknak megvan a lehetőségük mindkettőt is nézni egyszerre. De még ezekkel együtt is a két csatornát egybe számolva egy nagyjából 104.000-es átlagnézettséget tudnak produkálni. Ne felejtsük el, az EU ennek kicsit több mint harmada. Az NA LCS-nek mindig nagyobb nézőtábora volt, de ez akkor is durva, hogy az EU LCS csúcsa megegyezik nagyjából az amerikai átlaggal, főleg figyelembe véve azt is, hogy az NA LCS több időt sugároz, azaz tovább kell odacsábítani a nézőket.
Hogy mi a pontos oka ennek a csökkenésnek, azt valószínűleg nem mi fogjuk így a semmiből megmondani, ennek kiderítésére leginkább a Riot Games-nek vannak meg az eszközei és a megfelelő információmennyisége, de egyike szinte biztos, hogy a karizma és az emlékezetes szereplők hiánya.
Egyszerűen elfogytak azok a példaképek, vagy legendák, akikre anno felnéztük és akikkel azonosulni tudtunk bizonyos szinten. Ilyen volt Alex Ich vagy Froggen, esetleg xPeke és a mindig vokális ocelote. Ez persze annak is köszönhető, hogy akkoriban nagyon a mid lane körül forgott a játék, így ők voltak a LoL "csatárjai" és a legtöbb figyelmet kapták a nézőktől. Alex Ich azonban már csak streamel, Froggen az USA-ba ment, xPeke félig játékos, félig tulajdonos egy halálra ítélt csapatban, ocelote pedig egy sikeres tulajdonos és üzletember, de semmiképp se játékos már. YellOwStaR szintén visszavonult a játéktól, a PSG esport divízióját igazgatja, Bjergsen már évek óta nincs itt, nukeduck-nak egy jó szezonja volt a Lemondogs-al még a harmadik szezonban, a visszatérése pedig nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, főleg az utóbbi időkben.
Talán Rekkles és Jankos az utolsó megmaradt "hősök", pár G2 játékos mellett. Ahogy már írtuk xPeke sajnos rányomta bélyegét karrierjére ezzel az utolsó split-tel, sOAZ pedig szintén egy viszonylag kevés tartalommal rendelkező név már. Tényleg az egyetlen megmaradt szókimondó ember Rekkles maradt és néhanapján Jankos, de messze nincsenek olyan karaktereink, mint egy Doublelift, Aphromoo, vagy esetleg Hai.
A legegyszerűbb képlet a sikereikre alapozva új sztárokat "építeni". Így tett Zven, vagy PerkZ is, akik annak ellenére, hogy nem annyira régi szereplói az LCS-nek, mégis nagy figyelemre tettek szert, köszönhetően a játékuknak és persze személyiségüknek is.
Viszont top csapat régiónként csak 1-2 lehet, ezért meg kell találni a sikernek más módját, akkor is ha épp nem mi vezetjük a ligát. A lényeg, hogy a nézőközönség bizonyos szegmenseit megfogjuk valamivel, amire emlékeznek és amivel azonosulni tudnak, vagy legalábbis beszélni róla. Néha a hibák is lehetnek erények, az egész csak a kezelésen múlik. Tökéletes példa erre FORG1VEN aki biztosan nem a jóképűsége miatt lett sikeres, elismert és kedvelt, hanem mert tetőtől talpig karizmát sugározott és mert volt saját véleménye a dolgokról, amiket szeretett hangoztatni is (például a legendás by far kijelentése, mikor megkérdezték, hogy mennyivel jobb, mint a többi adc Európában - a szerk.).
Hasonló példa Likkrit, aki a motivációs beszédéről híresült el a VB-n, úgy, hogy a nézők 90%-a valószínűleg életében nem hallott még róla előtte. Sokszor elég egy-egy jó pillanat.
Romain szerint (UOL managere) nem számít, hogy ki honnan jött. Ez egyrészt igaz, ugyanakkor hozzá kell tenni, hogy egy néző könnyebben azonosul valakivel a saját nemzetéből, nem véletlen, hogy miért van annyi rajongója az UOL-nek Magyarországon, hiszen ott az egyetlen magyar LCS játékos, Vizicsacsi. De ez nem minden, mert ezt is felül lehet írni, gondoljunk csak Hunira, aki a távoli Koreából érkezett hozzánk, mégis egyből megszerették Európában és később Észak-Amerikában is, mert volt karaktere és hülye fejeket vágott.
Nehéz elhinni, hogy ennyire nem maradt volna senki az EU LCS-ben, akik fel tudják villanyozni a hétköznapokat nem csak játékukkal, hanem személyiségükkel és viselkedésükkel, hiszen, pénz és versenyszellem ide vagy oda, ez egy szórakoztatóipar a néző számára, tehát szórakoztatóvá kell tenni. Sajnos azonban erre nem sok igyekezetet látni sem az organizációktól, sem a játékosoktól, hogy brandesítsék magukat, mint anno ocelote a sáljaival.
Persze nem mindenki szeret szerepelni, sőt néhányan eléggé lámpalázasak is, de az irányított és megszépített környezet amiben élniük kell kissé el is lehetetleníti a helyzetüket ilyen téren, mivel a nem megfelelő viselkedést megbélyegzik. Ez alatt persze nem azt kell érteni, hogy mindenkinek toxic-nak kellene lennie, de kaphatnának több önállóságot, hogy nyíltan beszélhessenek a dolgokról és kicsit jobban figyeljenek magukra, valamivel tűnjenek ki a nagy tömegből, engedjenek meg maguknak egy kis egyediséget. Elég furcsa például azt látni, hogy két olyan veterán, mint Csacsi, vagy Hylissang szinte semmit nem fejlődött három év alatt image-ben, pedig most vezetik az EU LCS-t, elég régóta itt vannak, hogy sokan ismerjék őket, mégse kezdtek ezzel túl sokat, még azt se lehet mondani, hogy gyakran streamelnének.
Az EU LCS-t azért a négy gyengébb csapat jelenléte is eléggé visszahúzza, bár a Roccat feltámadni látszik, ez jócskán visszavesz az érdeklődésből, mert sok előre megjósolható mérkőzés van, illetve a produkciós stáb is viszonylag sok hibát követ el észak-amerikai kollégáikhoz képest és nem rendelkeznek akkora erőforrásokkal, hogy olyan személyes történeket hozzanak le nekünk mint Santa Monicai társaik.
Az is lehet, hogy a LoL egyszerűen elérte már tetőpontját Európában, de még mindig úgy látjuk, hogy korai lenne megadni magukat. Ehhez viszont az kell, hogy a játékosokat is kicsit bevonják a "szórakoztatásba" azon felül, hogy leülnek játszani egy színpadon.