Az idei IEM Katowicenek már két hete vége, de nézzük meg mi is történt pontosan az odáig vezető úton és hogy van-e létjogosultsága ennek egyáltalán?
Egy érdekes videó jelent meg a yahoo esports-on, ahol egy régi motoros, Travis fejti ki véleményét az idei IEM Katowiceról, de igazából ezek a létjogosultsággal kapcsolatos kérdések bennünk is felmerültek már. És itt nem csak Katowice-t lehetne megemlíteni, hanem konkrétan bármelyik IEM helyszínt.
Az Intel Extreme Masters, mikor elindult 11 évvel ezelőtt egy komoly hírnévvel és elismertséggel rendelkező rendezvénysorozat volt. Sok legendás pillanatot köszönhetünk neki, elég ha csak xPeke Kassadin backdoorjára gondolunk vissza. illetve valamilyen szinten megalapozta az utat a később megalakuló, manapság már megszokott LCS-nek is. Ezeknek a napoknak viszont már rég vége, amit nagyjából mindenki érez, csak az Intel és az ESL nem.
Nézzük a tényeket. A tavalyi Oakland-i állomáson már jelentkeztek a gondok, amikor a jegyeket már ingyen kellett osztogatni és itt is több csapat mondta vissza a szereplést. Ezt még viszonylag megértjük, lévén nem a fő eseményről van szó. De amikor a katowicei fő állomás helyzete is úgy indul, hogy sorra mondják le a csapatok a megjelenést, akkor ott már érezni lehet, hogy baj van.
Kiemelhetnénk az időpontot is, ami régen lehet, hogy megfelelt, de mostanság az LCS szezonok kellős közepén nem biztos, hogy minden csapat hajlandó egy egyre zsugorodó elismeréssel rendelkező eseményre kilátogatni. Így tett például a Cloud9 is, őket helyettesítette a G2, ezzel az amerikai jelenlét el is tűnt teljesen a mezőnyből. Pár nappal az indulás előtt az EDG is lemondta, vízumgondokra hivatkozva, amiket érdekes módon még az utolsó pillanatban is a Hong Kong Esports meg tudott oldani, felmerül a kérdés, hogy valóban emiatt nem jöttek-e.
Megpróbálták menteni a menthetőt egy emlékidéző reddit threaddel, hogy milyen szép is volt anno az egész és hogy remélik sikerül zökkenőmentesen megoldani a mostani versenyt. Ez nem igazán jött össze, első napon a streamen már audio vizuális szinkron problémák voltak, elcsúsztak egymáshoz képest. Másnap a stream le is állt, illetve egy igen ritka dolgot is láthattunk, amikor is a streambe a CS:GO-ból ismeretes AWP hangok hallatszottak be. Mint kiderült a közvetítő oldalról CS:GO highlightot néztek a kollégák, amiből az jön le, hogy őket sem igazán érdekelte az egész. Ezt onnan lehet tudni, hogy a CS:GO csak egy héttel később indult, nem volt párhuzamos stream ami behallatszódhatott volna.
Vágásban is akadtak gondok, mikor az H2k és a HKES már akkor ünnepeltek a képernyőn mikor a meccsnek még vége se volt, amiről a nézők gyakorlatilag lemaradtak. Az i-re a pontot pedig a vasárnapi nap tette, ahol egy több, mint két órás technikai szünettel örvendeztettek meg minket.
Anno ez egy kisebb világbajnoskágnak minősült, de manapság már ezt aligha lehetne elmondani rá, mikor a különböző régiókat egyáltalán nem az ottani legerősebb csapatok képviselik. Elég csak Koreaára gondolni, ahonnan az SKT T1 és az SSG helyett a Kongdoo Monster és a Rox Tigers érkezett a 10. és 8. helyről. Ráadásul a brand megnevezés is megtévesztő, mert egyáltalán nem egy világbajnokságról beszélünk már.
A mezőny és a szervezés minőségének esetleges hiánya már-már hátrányos és bántó lehet a League of Legends-nek, mint brandnek, az egyetlen előnye ennek az egésznek a Riot szempontjából maximum annyi, hogy sokkal jobb fényben tüntetik fel magukat, mert ha bármilyen Riotos rendezvényt hasonlítunk össze ezzel, a különbség mérhetetlen.
Ezek fényében elmondható, hogy az ESL-nek és az Intelnek, aki pénzeli ezt az egészet, sem jó reklám ez már. Lassan egy meme lesz az egészből, amin az emberek csak nevetni tudnak, mikor egy processzorokat gyártó cég egy olyan eseményt szponzorál, ahol a gépek nem képesek fps lagg nélkül elvinni egy olyan játékot, mint a League of Legends. És persze kommentátori oldalról sem minősül már akkor dicsőségnek, elég ha csak a mostani gárdát megnézzük. Ezzel nem azt akarjuk mondani, hogy ők szakképzetlenek lennének, de egy régi kommentátor sem jelent meg az eseményen a Riot alkalmazottai közül, legyen szó európai vagy akár amerikai kollégáról.
Talán itt az ideje befejezeni a LoL versenyeket az IEM és az ESL rendezésében. Az tény és el kell ismerni, hogy anno sokat tettek a LoL népszerűsítéséért, de mostanság már inkább csak egy őskövület maradt, aminek nem igazán van helye a mostani ökoszisztémában. Láthatóan le vannak maradva minden téren, legyen szó technikai háttérről vagy megvalósításról, díjazásról és mi sem mondja ezt el jobban, mint hogy lassan már senkit nem érdekel a részvétel.
Szerintetek van még értelme ezeknek a versenyeknek?