Van keresnivalója az e-sportnak az olimpián? Nem biztos, hogy a válasz igen, főleg nem most.
Az e-sportok esetében mindig is sarkalatos kérdés volt, hogy az elektronikus játékok profi versenyzői sportolók-e, hogy a játékokat lehet-e sportágaknak tekinteni? Ha azt vesszük alapul, hogy ebben is a fizikális és mentális képességeinket használjuk azért, hogy legyőzzük az ellenfeleinket, akkor a válasz egyértelműen igen. De persze ezzel sokan nem értenek egyet. Kezdésnek ott van Thomas Bach, a Nemzetközi Olimpiai Bizottság elnöke, aki a következőket nyilatkozta, amikor egy nyilvános sajtótájékoztatón nekiszegezték azt a kérdést, hogy az e-sport mikor kerül be az olimpiai programba:
„Hogy őszinte legyek, ez az egész engem nem igazán hat meg. Persze érezhető, hogy a fiatalabb generáció körében szignifikáns hatása van, de ez még nem elég. Egyelőre nem vagyok 100%-ig meggyőződve arról, hogy az e-sport a sportok közé tartozna és személyes véleményem szerint azok a ’Játékok’ homlokegyenesen az olimpiai értékekkel szemben helyezkednek el.”
Mr. Bach véleményét persze tisztelni kell, de elfogadni már nem kötelező. Kicsit érződik benne a felnőtt generáció dacolása az újdonságokkal és az, hogy egyszerűen nem akarnak utat engedni egy olyan hullámnak, ami eddig a 21. század egyik legmeghatározóbb trendje. Ettől függetlenül van a sorokban némi igazság, ha nem is úgy, ahogy azt az elnök úr gondolja. Az e-sport nem az Olimpiára tartozik. Még, és itt a még egy nagyon súlyos szó. A nézettségi adatok megvannak, de nincs hagyománya és nincs történelme. A legfontosabb versenyeket a profi csapatok és a profi játékosok uralják, akik a legtöbb esetben nem egy nemzetből állnak össze. Az Olimpia pedig az országok közötti vetélkedésről szól. Ilyen versenyeket pedig láttunk már, kisebb nagyobb sikerekkel.
World Electronic Sports Games
A rendezvényt az Alisports szervezi és eddig összesen egyszer indult el. Persze a szervezők mostantól minden évben meg akarják tartani, de az első alkalom nem volt az a kitörő siker. A legnagyobb gond a közvetítésekkel volt, bizony a minőségen és az elérhetőségen meglátszott, hogy a szervezők igencsak gyerekcipőben járnak. Viszont az egy piros pontot jelent, hogy a díjazás igencsak vonzó volt. Persze 5 játék között osztották ki, de az 5,5 millió dollár azért egy jó kezdet. Hosszútávon jó alap, de még nem elég.
eGames
Megint egy friss versenyről van szó, amit eddig összesen egyszer láthattunk, amikor a Rio-i Olimpia mellett, a szervezők nagy sebbel-lobbal összedobtak egy SMITE és Super Smash Bros versenyt Brazíliában. Félreértés ne essék, ennek köze nem volt az Olimpiai Bizottsághoz, ahogy egyébként a WESG-nek se, de ettől függetlenül nem volt rossz ötlet. Persze az adások szerkesztése borzasztó volt és ebből kifolyólag a nézők is elmaradtak, de az ígéretek szerint eGames lesz majd 2018-ban és 2020-ban is, az aktuális Olimpia mellett. Ki tudja, lehet akkorra gatyába rázzák a produkciós csapatot. Az ötlet jó, csak rendesen ki kell dolgozni.
Esports World Championship
Na, itt már van történelem, hiszen tavaly volt a nyolcadik alkalom, amikor az IeSF megrendezte az 5-6 napos tornát. Akkor nagyjából 400 e-sportoló vett részt a League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive és Hearthstone versenyeken. Maga a bajnokság rendben van, a koncepció jó és pár évvel ezelőtt teljesen jó nézettségi adatokat produkált, de 2016-ban sikerült annyira elrontani a dolgokat, hogy összesen 50.000 órányi volt az össznézettség a Twitch-en, ami iszonyatosan kevés. Reméljük, idén javítanak a dolgokon és a verseny nagyobb figyelmet kap majd.
World Cyber Games
A nemzeti e-sport bajnokságok atyjaként a WCG tizennégy évig adott otthont a bolygó legjobb elektronikus atlétáinak. Ez volt az a torna, ahol többek között a KODIAK által vezetett CS csapat elég szép eredményeket ért el. Ez a torna volt az, ami leginkább hasonlít az Ötkarikás Játékokhoz, csak rá kell nézni a logóra és ez egyből szembetűnik. Sőt, ez az egyetlen olyan játék verseny, ahol arany, ezüst és bronz medálokat osztottak ki. A baj csak egy, a WCG mára eltűnt. A Dreamhack és az IEM versenyek túl sok potenciális nézőt vittek el és emiatt elég erős pénzügyi gondok is voltak a háttérben. Rendben volt a verseny, egy jó utat mutat a jövőre nézve és a feltörekvő rendezvényeknek ott van az út arról, hogy hogyan nem szabad csinálni.
Tanulság
Az e-sportok legnagyobb problémája jelenleg, hogy nem független sportok. Egészen odáig, amíg a gyártók és kiadók képviselik a játékosokat és szervezik a versenyeket, soha nem lesz képes egyetlen e-sportság se arra, mint a hagyományos sportágak, addig nem is nagyon lehet arra számítani majd, hogy nemzetek játékosai vállukat összevetve versenyeznek majd egy nemes célért. Persze a kérdés továbbra is az: az e-sportnak van szüksége az olimpiára, vagy az olimpiának az e-sportra?
TETSZETT? KÖVESD AZ ESPORT1-ET FACEBOOK-ON!