Nemrégiben a magyar parlamentben is előkerült az e-sportok hazai helyzete. Farkas Gergely jobbikos országgyűlési képviselő felszólalása után arról beszélgettünk vele, hogy hogyan került az e-sport a politikai közbeszédbe.
Néhány héttel ezelőtt óriási visszhangot váltott ki a Jobbik képviselőjének, Farkas Gergelynek a parlamenti felszólalása az e-sport témájában. Ennek apropóján úgy gondoltuk, hogy megkeressük az összes, jelenlegi parlamenti pártot és egy interjúsorozat keretében bemutatjuk, ki hogyan viszonyul a professzionális videojátékokhoz idehaza. Sorozatunk első részében éppen az érintett felszólalóval, Farkas Gergellyel beszélgettünk.
Itthon is elkezdődött: Az e-sport is téma a Parlamentben
5 perces felszólalás az e-sport témájában a Országházból.
Egy frakcióvezető-helyettes hogyan kerül kapcsolatba az e-sporttal? E-sportoltál korábban? Milyen kötődésed van a videojátékok világához?
Farkas Gergely: Az e-sportban manapság "menő" MOBA játékok elődjei, a stratégiai és szerepjátékok voltak a kedvenceim még középiskolás koromban. Hosszú órákat tudtam eltölteni például a Warcraft, a Stracraft, a Diablo és az Age Of Empire világaiban. Hozzám valahogy azok a játékok álltak közelebb, amikhez tervezgetni kellett, előre gondolkodni, amik fejlesztették az ember stratégiai képességeit. Úgy gondolom, hogy ez az élet más területén is hasznos lehet. Akár a politikában is, ahol végül kikötöttem :)
Mi az, ami ráirányította a figyelmetek a versenyszerű videojátékokra?
F.G.: A Jobbik mindig is nyitott volt a XXI. századi dolgokra és a fiatalokat érintő kérdésekre, de az e-sport iránti érdeklődésünk nem újkeletű, ugyanis már 2013-ban is volt ilyen jellegű parlamenti beadványunk, sőt, költségvetési módosító javaslatot is adtunk be, ami ennek a területnek a támogatását irányozta volna elő. Sajnos, nem meglepő módon a Fidesz ezt leszavazta. Ami miatt ez most kicsit jobban felszínre került, az az, hogy szeretnénk egy külön fejezetet szentelni a választási programunkban az általunk csak 21. századi témáknak nevezett ügyeknek. Ilyen például az e-szavazás, az e-közigazgatás, a Facebook-os álhírek elleni küzdelem, a sharing economy stb. Ebbe a sorba illeszkedik az e-sport is, ezért is szántam erre a témára egy külön felszólalást. Egyébként pedig a Jobbik Ifjúsági Tagozat tagságában is számos fiatal érdeklődik az e-sport és a videojátékok iránt, tőlük is kaptam impulzusokat, de az sem titok, hogy az Otherworld csapata is készített számunkra egy háttéranyagot.
Közelednek a választások, számos külföldi példát látunk a skandináv térségből vagy épp legutóbb Németországból, hogy egyes politikai erők igyekeznek az e-sportot kampánytémává tenni. Nektek, mi a célotok, mint politikai tényező az e-sport közbeszédbe emelésével?
F.G.: Mindenekelőtt azt a látszatot szeretném eloszlatni, hogy mi ezzel a témával a kampány közeledte miatt kezdtünk volna el foglalkozni. Ahogy utaltam rá, már több éve is foglalkoztunk a kérdéssel, ez tehát önmagában cáfolja ezt az esetleges felvetést. Az ügy már csak azért is fontos, mert sok százezer embert érint, ez már önmagában egy ok arra, hogy foglalkozzunk vele. Ha pedig megnézzük a tendenciákat, akkor már egy percig se lehet kétséges, hogy foglalkozni kell ezzel a területtel. Ha további indokot kell mondanom, akkor az az lenne, hogy ma nagyon sok ember azt érzi, hogy a politika eltávolodott az emberektől. És sajnos ezt teljesen jogosan érzik, mi is ezt érezzük sokszor a kormánypárti képviselőket hallgatva. Mi, jobbikosok ugyanakkor egy más mentalistást képviselünk, szeretnénk közelebb hozni a döntéshozatalt az emberekhez. Ennek egyik módja lehet, hogy felkaroljuk azokat a kérdéseket, amik őket foglalkoztatják. Ha ezt érzik, akkor talán visszatér a bizalom a politika iránt és látják, hogy az eddig sok-sok negatív példa ellenére vannak olyan pártok, akikben lehet bízni. Továbbá az e-sportnak nagyon sok előnyös gazdasági, vagy akár társadalmi hatása is lehet. Nem tagadom azonban azt se, hogy aggályok és félelmek is vannak bennem, mint sokakban, hogy mi lesz akkor, ha egyesek túlzásba viszik a játékot stb., de erre is az a válaszom, hogy pont ez is azt támasztja alá, hogy a közbeszéd részéve kell tenni az e-sportot, hiszen akkor tudunk érdemben foglalkozni ezekkel a lehetséges veszélyekkel.
Jól értem, hogy lesz egy külön része a választási programotoknak a 21. századi kihívásokról. Ezt azt jelenti akkor, hogy az e-sport, mint téma bekerül a párt programjába?
F.G.: Igen, azt. És azt fontosnak tartom itt elmondanom, hogy amikor felszólaltam a Parlamentben, akkor nem egy magánakciómról volt szó, hanem előzetesen a tervemről tájékoztattam a Jobbik Országos Elnökségét, akik támogatták azt. Azért kíváncsi lennék, hogy a Fidesz elnökségi ülésén mikor lesz szó az e-sportról, vagy hogy Orbán Viktor tudja-e, hogy eszik vagy isszák az e-sportot… De hát, mint már mondtam, mi egy más mentalitású párt vagyunk és szerencsére nyitottak az ilyen progresszív dolgokra.
Sokan idegenkedve fogadják az e-sport jelenséget, sőt egyesek a sportolás hiányával azonosítják és elzárkóznak előle, mégis kiállt a pártotok mellette. Hogy viszonyulnak hozzá, szerinted sport-e az e-sport? Miért?
F.G.: Kellő mennyiségű információ hiányában sajnos nem meglepő, hogy az átlagemberek szkeptikusak és sztereotípiákkal élnek az e-sportot illetően. Ennek köze lehet ahhoz, hogy az e-sportban benne van a sport kifejezés, ami miatt az emberek rögtön a hagyományos értelemben vett sportokra asszociálnak. De ezen változtatni már nem tudunk, így csak az maradt, hogy megváltoztassuk a sztereotípiáikat. Ismerjük ezeket, sokan azt hiszik, hogy ezek a játékosok olyan "kockák", akik nem csinálnak mást, csak ülnek a gép előtt és elhíznak, ellustulnak. Az általunk megfogalmazott vágy, a közbeszédbe emelés azt is magában foglalja, hogy az emberek tisztábban, reálisabban lássanak a témát illetően. Hiszen ez a tevékenység is rengeteg fontos tulajdonságuk fejlődésével járhat együtt, az élet más területén is hasznosítható tudással gyarapíthat minket. Ugyanakkor, ahogy a felszólalásomban is elmondtam, nem a hagyományos értelemben vett sport rovására akarjuk támogatni az e-sportot, hanem amellett, mert én úgy gondolom, hogy a gamereknek is szüksége van a fizikai mozgásra is. Ahogy a profik is felismerték ezt és náluk is rendszeres a hagyományos testmozgás, szerintem az lenne a jó, ha ez lenne általános minél több gamer számára is.
Hogyan látod, mivel lehet az e-sport versus sport vitát kezelni?
F.G.: Nagyon egyszerű, azzal, hogy nem egymás konkurenciájaként kezeljük őket, hanem belátjuk, hogy a névazonosság ellenére két teljesen különálló területről van szó. Az e-sport fontos kiegészítője lehet a sport, ezt fontos lenne támogatni, erősíteni.
A videojáték kultúra negatív oldalát szokta leginkább kidomborítani a hazai sajtó. A függőség kérdésköre mellett az agresszió és a kevés fizikai mozgás szokott leginkább megjelenni a téma kapcsán. A pozitív oldalával kevésbé foglalkoznak. Miben látjátok a társadalmi hasznosságát az elektronikus sportoknak?
F.G.: Világszinten már-már akkora közösségépítő hatása van az elektronikus sportoknak, mint például a labdarúgásnak és ez már önmagában egy nagyon fontos pozitívum. Beszélhetünk ugyanakkor a gazdasági előnyeiről, hiszen egy 2015-ös felmérés szerint az e-sport a globálisan már 750 millió dollár bevételt produkált, amiből 172 millió dollár (47 milliárd Ft) Európában termelődött ki. A Global eSports becslése szerint a 2018-as bevételek elérhetik a két milliárd dollárt is. Ha Magyarország is kiharaphatna egy kis szeletet ebből a hatalmas bevételből, akkor az közvetve nem csak az e-sportolóknak, szoftverfejlesztőknek éri meg, hanem a magyar gazdaság számára is jelentős bevételt jelentene. És még egy szempont, szerintem vannak nagyon tehetséges magyar e-sportolók is, és ez is büszkeséget hozhat az országnak a nemzetközi versenyeken, ahogy a hagyományos sportolóinkra is büszkék vagyunk, ha Magyarországot képviselve sikereket érnek el. Miért ne tekintenénk mi is erre a területre is úgy, mint ahol újra élmezőnybe kerülhet Magyarország és büszkék lehetünk a tehetségeinkre?
A magyar e-sportnak itthon nincs intézményesült szervezete, a terület szabályozatlan még. Mi ezen a téren az álláspontotok, hogyan kellene idehaza felépíteni az intézményi, szervezeti háttért?
F.G.: Ez tipikusan az a kérdés, amit szerintem nem nekünk kell kitalálni, megmondani, hanem a nálunk sokkal illetékesebbeknek, akik ebben az esetben az e-sportot űzők. Ők azok, akik jobban ismerik a saját közegüket, tudják, hogy mi lenne fontos számukra. Tehát nem mi szeretnénk ebben az esetben feltalálni a spanyolviaszt, hanem az alulról építkezés elvét valljuk és várjuk az illetékesek elképzeléseit.
Milyen konkrét elképzelése van a Jobbiknak hazai e-sport fejlesztésére?
F.G.: Ahogy már hangsúlyoztam, az elsődleges, hogy az e-sport a hazai közbeszéd része legyen, és lehetőleg úgy, hogy minél több ember reális képet kap erről a területről, látja annak előnyeit és az esetleges veszélyeit is. A továbbiakban viszont azt az elvet valljuk, hogy mi semmiképp nem szeretnénk az elektronikus sportolók és annak követői helyett dönteni a jövőjükkel kapcsolatosan. Nyitottak vagyunk a javaslataikra és szívesen leszünk úttörők ebben az ügyben, de nekik kell kitalálni, hogy a nemzetközi példák közül mi az, ami hazánkban is megvalósítható és fontos lenne. A Jobbiknak már kormánypárton az lenne a szerepe, hogy ehhez megfelelő környezetet és kereteket teremtsen.
Kiállna-e csapattal a Jobbik egy politikusoknak kiírt e-sport versenyen?
F.G.: Persze! Azt nem ígérhetem, hogy csak országgyűlési képviselők teszik ki a csapatot, de természetesen ott a helyünk egy ilyen versenyen, ha lesz ilyen. Mi nem hátrálunk meg! :)
Politikai interjúsorozatunkban több pártot is megkérdeztünk, hamarosan az alábbi képviselőkkel is olvashattok interjút az Esport1 hasábjain:
- Deutsch Tamás - FIDESZ-KDNP
- Szigetvári Viktor - Együtt
- Kádár Barnabás és Tabajdi Péter - Momentum
- Barabás Richárd - Párbeszéd Magyarországért
- Szalai Szabolcs - Lehet Más a Politika
Az MSZP és a Demokratikus Koalíció egyelőre nem reagáltak megkeresésünkre.