"Nagy lehetőség van az e-sport támogatásában"- interjú Szűcs Ákossal, a DVTK marketingvezetőjével

A DVTK szerint az e-sport már hazánkban is robbanás előtt áll, szükség van a rendezett keretekre.

Magyarország híres arról, hogy a piac malomkerekei egy kicsit lassabban őrölnek, mint a nyugati világban. Európában és Amerikában a nagy múlttal rendelkező sportszervezetek már tavaly elkezdtek foglalkozni az elektronikus sportokkal, de itthon sokáig még nem is beszéltek róla. Ezért Július elején teljesen váratlanul érkezett a hír, hogy a DVTK e-sport szakosztályt indított.

Beindult a gépezet: E-sport szakosztályt indított a DVTK!

MTK, DVTK, ki lesz a következő?

Ennek apropóján a szervezet marketingvezetőjét, Szűcs Ákost kérdeztük.

Egyre erősödő trend Európában a sportklubok belépése az e-sportba. Sportszervezeti szempontból, Ön szerint mi motiválhatja a nagy klubokat az elektronikus sportok felé való nyitásban?

Nyilvánvaló tény, hogy az e-sport népszerűsége napjainkban egyre nő, szerepe pedig egyedülálló. Részint ezt felismerve, részint a sport e válfajának egyedülálló körülményei miatt az első e-sportszakosztályokat maguk a sportklubok hozták létre. Az igény óriási, és jelentős az érdeklődés a szurkolótáborok tagjainak nagy részéről. Mindemellett úgy gondolom, hogy a közvetítések magas nézettségének köszönhetően marketing szempontból is jó befektetés az e-sport.

Mi az, ami az Önök figyelmét ráirányította az elektronikus sportokra?

Azt gondoljuk, hogy az e-sport felkarolása olyan, Magyarországon egyedülálló lehetőség, amelyet mindenképpen szerettünk volna megragadni. A DVTK az 1910-ben történt megalakulástól kezdve a különböző sportágak széles palettáját ölelte fel. A klub történelmének 2010 óta íródó legújabb fejezetében erre az útra térünk vissza, immár regionális sportszervezetként, és ennek fontos mérföldköve az e-sport felé való nyitás. Különös hangsúlyt kap mindez akkor, amikor Magyarországon első sportklubként tesszük ezt meg.

Sokan idegenkedve fogadják az e-sport jelenséget, sőt egyesek a sportolás hiányával azonosítják és elzárkóznak előle. Hogy viszonyulnak hozzá Önök, mint egy Sportegyesület?

Valóban vannak, akik idegenkednek az e-sporttól, és sok sztereotípia is él a témakör kapcsán. Fontosnak tartom leszögezni, hogy szerintünk a számítógépes játékkal való játék önmagában még nem sportolási tevékenység. Ahhoz, hogy azt valóban sportnak lehessen tekinteni, több kell legyen puszta szórakozásnál. A hagyományos sporttevékenység célja a test, a szellem edzése, karbantartása, a versenyzés, az eredmény elérése, a képességek fejlesztése. Mindez az emberiség történetének kezdetétől hasznos módja a tanulásnak és a fejlődésnek. Az e-sportban - hasonlóan a hagyományos sportokhoz - a jó teljesítmény eléréséhez tudatosság, fegyelem, koncentráció és kitartás kell. A felsorolt jegyek közül talán a fizikai erőnlét jelenléte fedezhető fel a legkevésbé, de gondoljunk csak bele, a mérkőzéseket – gyakran többet is játszanak egymás után az e-sportolók – nem lehetne megfelelő fizikai és mentális erőnlét nélkül sikeresen abszolválni. A hagyományos sportágak közül ebből a szempontból leginkább a sakkra hasonlít, aminek megkérdőjelezhetetlen helye van a többi sportág között. A DVTK számára ugyanakkor fontos e-sportszakosztálya tagjainak fizikai erőnléte, egészséges életmódja – és nem kizárólag a jobb verseny-teljesítmény érdekében. Egyébként 1912-től 1948-ig az olimpiákon művészeti versenyszámokat is rendeztek, tehát a sport messze többet jelent az emberiség számára, mint magas minőségű, versenyszerű fizikai erőfeszítést.

Önök szerint sportnak tekinthető-e az e-sport? Miért?

Természetesen. Nagyon sokféle sport létezik, vannak olyan sportágak, amelyeknél a fizikai terhelés játssza a főszerepet, és van, ahol a gondolkodás, előregondolkodás, a szellemi teljesítmény. Az e-sport általunk favorizált szintjén egyértelműen komoly sportteljesítmény mérhető mindezek alapján.

Mik azok a sportban alkalmazott megoldások, struktúrák, amik az e-sport számára is minták lehetnek?

A hagyományos sportból vett sportszervezési minták megfelelő alkalmazása mindenképpen működhetnek az e-sportban is. Említhetjük akár a rendszeres közös edzéseket, az online bajnokságban való részvételt - amelyek mind-mind fejlesztik játékosaink felkészültségét -, de akár a saját tornák, bajnokságok szervezését is.

Mik az elsődleges motivációs tényezők egy sportegyesület számára, ami miatt az e-sportba invesztál? Konkrétan a DVTK mit remél ettől?

Az e-sport iránti érdeklődés, igény - főleg a fiatalabb korosztály számára – megkérdőjelezhetetlenül intenzív, egyre erőteljesebb. Elsődleges motivációs tényezőként a sportegyesület esetében a széleskörű népszerűsítést említeném. Ezen kívül az e-sport felé való nyitás nagyon fontos eszköze annak, hogy szimpatizánsaink körét tovább szélesíthessük, és ezek a drukkerek közelebb érezzék magukat a klubhoz. Különösen jelentős mindez egy olyan regionális alapon működő multisportklub számára, mint a DVTK. Fontosnak tartom megemlíteni azt is, hogy az e-sport segítségével megkönnyíthetjük a kapcsolatfelvételt, -építést külföldi klubokkal is. A DVTK vezetősége érzi, hogy nagy lehetőség van az e-sport támogatásában, ez kölcsönösen jó lehet a sportklubnak, az e-sportolóknak és a drukkereknek egyaránt.

Meséljen róla, hogyan épül fel szervezetileg a szakosztály?

A szakosztály alapjait leraktuk, kiválasztottuk szakmai vezetőnket, akinek elsődleges feladata egy olyan működő modell útjára indítása, amely egy minél sikeresebb és eredményesebb e-sport szakosztályt eredményez. Az edzők kiválasztása folyamatban van, hiszen fontosnak tartjuk, hogy a sportolók ne csak edzési alkalmat, hanem szakmai fejlődési lehetőséget is kapjanak.

Milyen szempontok alapján választja/ választotta ki a sportegyesület, hogy mely e-sport játékban versenyez majd?

Az e-sport teljesítmény-alapon bármelyik játék bekerülhet a szakosztályba, első körben a FIFA, az NBA és az NHL játékokra gondoltunk, hiszen a labdarúgás, a kosárlabda és a jégkorong sportágak a DVTK zászlóshajói, tehát első körben ezt a játékos közösséget karoljuk fel. Ezekkel a játékokkal rengetegen játszanak, más keretek között, mint az FPS és a MOBA játékokkal. De természetesen nem zárkózunk el az elől, hogy a későbbiekben más e-sport játékot is felvegyünk a szakosztály repertoárjába.

Hogyan, milyen tulajdonságok alapján választotta/választja majd ki a játékosokat a klub? Esetleg van már valaki, akivel leszerződött a csapat?

Nagyszabású toborzó kampányt készítünk elő, amely a legközelebbi jövőben már el is indul. A média segítségével szeretnénk népszerűsíteni az e-sportot, és a lehető legtöbb játékoshoz eljuttatni az információt, hogy elindult a DVTK e-sport szakosztálya. Szeptember elejére helyi toborzót szervezünk, amelyet a lillafüredi Hotel Palotában tervezünk lebonyolítani. Amennyiben a jelentkezők száma meghalad egy bizonyos létszámot, akkor opcionális helyszín a DVTK tavalyi évben átadott Edzőközpontja is. A helyszínválasztás is mutatja, hogy mennyire elkötelezettek vagyunk újonnan induló szakosztályunk iránt. A versenyre elsősorban a régióból várjuk a jelentkezőket, de mivel az internet határok nélküli lehetőségeket kínál, szívesen látjuk a távolabbról érkező játékosokat is.

Mik a konkrét tervek az e-sport szakosztály kapcsán? Mik a célkitűzések?

Szeretnénk sok-sok fiatalnak lehetőséget biztosítani azzal, hogy klubcsapatunk színeiben edzhet, fejlődhet, versenyezhet. A legjobb játékosainkat országos és világversenyeken is elindítjuk. A hazai versenyek palettáját saját tornával, illetve bajnokság kiírásával tervezzük színesíteni.

Milyen e-sport versenyeken láthatjuk, majd a csapatot/ játékosokat? Hol, milyen tornán mutatkozik be a DVTK?

A FIFA szeptemberben érkező új verziójának megjelenésével indul majd az új hazai és nemzetközi szezon. Minden olyan versenyen elindulunk, amely lehetőséget biztosít számunkra a fejlődéshez. Világversenyek közül ilyen a FUT – EA GAMES ESL PLAY, a Go4FIFA, az FVPA. Továbbá szeretnénk a legtöbb helyet megszerezni a válogatott keretben.

Hogy látja a hazai e-sport helyzetét? Mikor érhetjük utol Nyugat-Európát?

Azt gondolom, hogy a magyarországi e-sport helyzetén sokat lehet és kell még javítani. Van természetesen egy kialakult szakmai kör, akik ismerik, elismerik a jelentőségét, azonban a további népszerűsítésre szükség van. Mindezt számos jó példa és kezdeményezés mutatja. Ide sorolhatom az esport1.hu aktív részvételét is, amely remekül összefoglalja a hazai helyzetet, és komoly segítséget nyújt azoknak a kezdeményezéseknek, amelyek fejleszteni kívánják a hazai e-sportot. Az FPS és MOBA játékkategóriákban léteznek már bajnokságok, rengetegen kísérik figyelemmel a hazai és nemzetközi mérkőzéseket. Szeretnénk hasonló lehetőséget biztosítani a FIFA és NBA játékoknak is. Visszatérve a kérdésére, hogy mikor érhetjük utol Nyugat-Európát: a kérdésre a válasz nagyon nehéz, de addig is akad tennivaló szép számmal.

Mit gondol, hogyan tud hozzájárulni a hazai e-sport fejlődéséhez egy sportegyesület? Milyen szerepe lehet a hazai e-sport életben egy sport klubnak?

Egy évtizedek – a DVTK esetében több mint egy évszázada – működő sportklubnak több eszköz van a kezében, amivel elősegítheti a fejlődést. A hozzáértő szakemberek gárdája, a szurkolótábor - akik közül sokan várják az e-sport felé nyitást -, a meglévő infrastruktúra, a tárgyalási technikák a szponzorokkal, az utánpótlás nevelésben szerzett tapasztalatok mind segítik az e-sportszakosztály megalakulását, fejlődését. Azt gondolom, hogy a DVTK szerepvállalása segítség túl azon, hogy szerepünk úttörő, hiszen rendelkezünk több olyan kommunikációs platformmal, amelyek egyrészt volumenüket tekintve új dimenziót jelenthetnek a sportág népszerűsítésére, másrészt jelentős mértékben eddig fehér foltok is elérhetőek az e-sport számára. Mindennek folytán arra is számítunk, hogy egyre több sportklub fogja elismerni az e-sport létjogosultságát, és biztosít hasonló lehetőséget az e-sportolók számára.

TETSZETT A CIKK? KÖVESS MINKET A FACEBOOKON IS!

Kövess Minket!



Üzlet - Így lehet céltudatosan munkahelyet választani

Minden terület, ami koncentrációt igényel az életünkben, megfelelő előkészülettel párosul. A sportban ez a bemelegítést jelenti, mert enélkül az izmaink és az ízületeink sem bírják a terhelést. Ez nem ismeretlen fogalom a sportolóknak, mert a hiánya sérülésekkel jár.

Üzlet - Így lesz az egyszerű ügyfélből “lojális rajongó”

Az álomvevők több mint ügyfelek, inkább lelkes rajongók maratoni kitartással. Újra és újra visszatérnek, mert az első benyomásuk nemcsak kielégítő volt, hanem lenyűgöző. Mindezt egy professzionális call center teheti lehetővé.

Közvetítések