A DVTK szerint az e-sport már hazánkban is robbanás előtt áll, szükség van a rendezett keretekre.
Magyarország híres arról, hogy a piac malomkerekei egy kicsit lassabban őrölnek, mint a nyugati világban. Európában és Amerikában a nagy múlttal rendelkező sportszervezetek már tavaly elkezdtek foglalkozni az elektronikus sportokkal, de itthon sokáig még nem is beszéltek róla. Ezért Július elején teljesen váratlanul érkezett a hír, hogy a DVTK e-sport szakosztályt indított.
Beindult a gépezet: E-sport szakosztályt indított a DVTK!
MTK, DVTK, ki lesz a következő?
Ennek apropóján a szervezet marketingvezetőjét, Szűcs Ákost kérdeztük.
Egyre erősödő trend Európában a sportklubok belépése az e-sportba. Sportszervezeti szempontból, Ön szerint mi motiválhatja a nagy klubokat az elektronikus sportok felé való nyitásban?
Nyilvánvaló tény, hogy az e-sport népszerűsége napjainkban egyre nő, szerepe pedig egyedülálló. Részint ezt felismerve, részint a sport e válfajának egyedülálló körülményei miatt az első e-sportszakosztályokat maguk a sportklubok hozták létre. Az igény óriási, és jelentős az érdeklődés a szurkolótáborok tagjainak nagy részéről. Mindemellett úgy gondolom, hogy a közvetítések magas nézettségének köszönhetően marketing szempontból is jó befektetés az e-sport.
Mi az, ami az Önök figyelmét ráirányította az elektronikus sportokra?
Azt gondoljuk, hogy az e-sport felkarolása olyan, Magyarországon egyedülálló lehetőség, amelyet mindenképpen szerettünk volna megragadni. A DVTK az 1910-ben történt megalakulástól kezdve a különböző sportágak széles palettáját ölelte fel. A klub történelmének 2010 óta íródó legújabb fejezetében erre az útra térünk vissza, immár regionális sportszervezetként, és ennek fontos mérföldköve az e-sport felé való nyitás. Különös hangsúlyt kap mindez akkor, amikor Magyarországon első sportklubként tesszük ezt meg.
Sokan idegenkedve fogadják az e-sport jelenséget, sőt egyesek a sportolás hiányával azonosítják és elzárkóznak előle. Hogy viszonyulnak hozzá Önök, mint egy Sportegyesület?
Valóban vannak, akik idegenkednek az e-sporttól, és sok sztereotípia is él a témakör kapcsán. Fontosnak tartom leszögezni, hogy szerintünk a számítógépes játékkal való játék önmagában még nem sportolási tevékenység. Ahhoz, hogy azt valóban sportnak lehessen tekinteni, több kell legyen puszta szórakozásnál. A hagyományos sporttevékenység célja a test, a szellem edzése, karbantartása, a versenyzés, az eredmény elérése, a képességek fejlesztése. Mindez az emberiség történetének kezdetétől hasznos módja a tanulásnak és a fejlődésnek. Az e-sportban - hasonlóan a hagyományos sportokhoz - a jó teljesítmény eléréséhez tudatosság, fegyelem, koncentráció és kitartás kell. A felsorolt jegyek közül talán a fizikai erőnlét jelenléte fedezhető fel a legkevésbé, de gondoljunk csak bele, a mérkőzéseket – gyakran többet is játszanak egymás után az e-sportolók – nem lehetne megfelelő fizikai és mentális erőnlét nélkül sikeresen abszolválni. A hagyományos sportágak közül ebből a szempontból leginkább a sakkra hasonlít, aminek megkérdőjelezhetetlen helye van a többi sportág között. A DVTK számára ugyanakkor fontos e-sportszakosztálya tagjainak fizikai erőnléte, egészséges életmódja – és nem kizárólag a jobb verseny-teljesítmény érdekében. Egyébként 1912-től 1948-ig az olimpiákon művészeti versenyszámokat is rendeztek, tehát a sport messze többet jelent az emberiség számára, mint magas minőségű, versenyszerű fizikai erőfeszítést.
Önök szerint sportnak tekinthető-e az e-sport? Miért?
Természetesen. Nagyon sokféle sport létezik, vannak olyan sportágak, amelyeknél a fizikai terhelés játssza a főszerepet, és van, ahol a gondolkodás, előregondolkodás, a szellemi teljesítmény. Az e-sport általunk favorizált szintjén egyértelműen komoly sportteljesítmény mérhető mindezek alapján.
Mik azok a sportban alkalmazott megoldások, struktúrák, amik az e-sport számára is minták lehetnek?
A hagyományos sportból vett sportszervezési minták megfelelő alkalmazása mindenképpen működhetnek az e-sportban is. Említhetjük akár a rendszeres közös edzéseket, az online bajnokságban való részvételt - amelyek mind-mind fejlesztik játékosaink felkészültségét -, de akár a saját tornák, bajnokságok szervezését is.
Mik az elsődleges motivációs tényezők egy sportegyesület számára, ami miatt az e-sportba invesztál? Konkrétan a DVTK mit remél ettől?
Az e-sport iránti érdeklődés, igény - főleg a fiatalabb korosztály számára – megkérdőjelezhetetlenül intenzív, egyre erőteljesebb. Elsődleges motivációs tényezőként a sportegyesület esetében a széleskörű népszerűsítést említeném. Ezen kívül az e-sport felé való nyitás nagyon fontos eszköze annak, hogy szimpatizánsaink körét tovább szélesíthessük, és ezek a drukkerek közelebb érezzék magukat a klubhoz. Különösen jelentős mindez egy olyan regionális alapon működő multisportklub számára, mint a DVTK. Fontosnak tartom megemlíteni azt is, hogy az e-sport segítségével megkönnyíthetjük a kapcsolatfelvételt, -építést külföldi klubokkal is. A DVTK vezetősége érzi, hogy nagy lehetőség van az e-sport támogatásában, ez kölcsönösen jó lehet a sportklubnak, az e-sportolóknak és a drukkereknek egyaránt.
Meséljen róla, hogyan épül fel szervezetileg a szakosztály?
A szakosztály alapjait leraktuk, kiválasztottuk szakmai vezetőnket, akinek elsődleges feladata egy olyan működő modell útjára indítása, amely egy minél sikeresebb és eredményesebb e-sport szakosztályt eredményez. Az edzők kiválasztása folyamatban van, hiszen fontosnak tartjuk, hogy a sportolók ne csak edzési alkalmat, hanem szakmai fejlődési lehetőséget is kapjanak.
Milyen szempontok alapján választja/ választotta ki a sportegyesület, hogy mely e-sport játékban versenyez majd?
Az e-sport teljesítmény-alapon bármelyik játék bekerülhet a szakosztályba, első körben a FIFA, az NBA és az NHL játékokra gondoltunk, hiszen a labdarúgás, a kosárlabda és a jégkorong sportágak a DVTK zászlóshajói, tehát első körben ezt a játékos közösséget karoljuk fel. Ezekkel a játékokkal rengetegen játszanak, más keretek között, mint az FPS és a MOBA játékokkal. De természetesen nem zárkózunk el az elől, hogy a későbbiekben más e-sport játékot is felvegyünk a szakosztály repertoárjába.
Hogyan, milyen tulajdonságok alapján választotta/választja majd ki a játékosokat a klub? Esetleg van már valaki, akivel leszerződött a csapat?
Nagyszabású toborzó kampányt készítünk elő, amely a legközelebbi jövőben már el is indul. A média segítségével szeretnénk népszerűsíteni az e-sportot, és a lehető legtöbb játékoshoz eljuttatni az információt, hogy elindult a DVTK e-sport szakosztálya. Szeptember elejére helyi toborzót szervezünk, amelyet a lillafüredi Hotel Palotában tervezünk lebonyolítani. Amennyiben a jelentkezők száma meghalad egy bizonyos létszámot, akkor opcionális helyszín a DVTK tavalyi évben átadott Edzőközpontja is. A helyszínválasztás is mutatja, hogy mennyire elkötelezettek vagyunk újonnan induló szakosztályunk iránt. A versenyre elsősorban a régióból várjuk a jelentkezőket, de mivel az internet határok nélküli lehetőségeket kínál, szívesen látjuk a távolabbról érkező játékosokat is.
Mik a konkrét tervek az e-sport szakosztály kapcsán? Mik a célkitűzések?
Szeretnénk sok-sok fiatalnak lehetőséget biztosítani azzal, hogy klubcsapatunk színeiben edzhet, fejlődhet, versenyezhet. A legjobb játékosainkat országos és világversenyeken is elindítjuk. A hazai versenyek palettáját saját tornával, illetve bajnokság kiírásával tervezzük színesíteni.
Milyen e-sport versenyeken láthatjuk, majd a csapatot/ játékosokat? Hol, milyen tornán mutatkozik be a DVTK?
A FIFA szeptemberben érkező új verziójának megjelenésével indul majd az új hazai és nemzetközi szezon. Minden olyan versenyen elindulunk, amely lehetőséget biztosít számunkra a fejlődéshez. Világversenyek közül ilyen a FUT – EA GAMES ESL PLAY, a Go4FIFA, az FVPA. Továbbá szeretnénk a legtöbb helyet megszerezni a válogatott keretben.
Hogy látja a hazai e-sport helyzetét? Mikor érhetjük utol Nyugat-Európát?
Azt gondolom, hogy a magyarországi e-sport helyzetén sokat lehet és kell még javítani. Van természetesen egy kialakult szakmai kör, akik ismerik, elismerik a jelentőségét, azonban a további népszerűsítésre szükség van. Mindezt számos jó példa és kezdeményezés mutatja. Ide sorolhatom az esport1.hu aktív részvételét is, amely remekül összefoglalja a hazai helyzetet, és komoly segítséget nyújt azoknak a kezdeményezéseknek, amelyek fejleszteni kívánják a hazai e-sportot. Az FPS és MOBA játékkategóriákban léteznek már bajnokságok, rengetegen kísérik figyelemmel a hazai és nemzetközi mérkőzéseket. Szeretnénk hasonló lehetőséget biztosítani a FIFA és NBA játékoknak is. Visszatérve a kérdésére, hogy mikor érhetjük utol Nyugat-Európát: a kérdésre a válasz nagyon nehéz, de addig is akad tennivaló szép számmal.
Mit gondol, hogyan tud hozzájárulni a hazai e-sport fejlődéséhez egy sportegyesület? Milyen szerepe lehet a hazai e-sport életben egy sport klubnak?
Egy évtizedek – a DVTK esetében több mint egy évszázada – működő sportklubnak több eszköz van a kezében, amivel elősegítheti a fejlődést. A hozzáértő szakemberek gárdája, a szurkolótábor - akik közül sokan várják az e-sport felé nyitást -, a meglévő infrastruktúra, a tárgyalási technikák a szponzorokkal, az utánpótlás nevelésben szerzett tapasztalatok mind segítik az e-sportszakosztály megalakulását, fejlődését. Azt gondolom, hogy a DVTK szerepvállalása segítség túl azon, hogy szerepünk úttörő, hiszen rendelkezünk több olyan kommunikációs platformmal, amelyek egyrészt volumenüket tekintve új dimenziót jelenthetnek a sportág népszerűsítésére, másrészt jelentős mértékben eddig fehér foltok is elérhetőek az e-sport számára. Mindennek folytán arra is számítunk, hogy egyre több sportklub fogja elismerni az e-sport létjogosultságát, és biztosít hasonló lehetőséget az e-sportolók számára.