Botrányok, mérföldkövek és újdonságok – Gaming a 90-es évek elején

Botrányok, mérföldkövek és újdonságok – Gaming a 90-es évek elején

Menjünk vissza az időben röpke 30 évet, mikor mindenki álma egy PS1 volt, és megjelent a Wolfenstein 3D, ami egy teljesen új világot nyitott meg a gamerek előtt.

A 90-es évek első fele sűrű volt gaming szempontból, ugyanis több olyan mérföldkő is akkor került elérésre, ami a mai napig meghatározza a piacot. Az eszközök is hatalmas ütemben kezdtek el fejlődni, ezzel párhuzamosan pedig számtalan máig játszott franchise, és cím debütált akkoriban. Mint semmi korszakalkotónak, a játékoknak a térnyerése sem volt zökkenőmentes, így számos akadállyal kellet megküzdeni ahhoz, hogy elérhessük a mai állapotokat. Ebben a cikkben a teljesség igénye nélkül kalandozunk kicsit a múltban, és felidézzük a 1990 és 1995 közötti eseményeket.

Játékok tekintetében nehéz csupán párat kiemelni, ugyanis a 90-es évek elején aranykorukat élték, például az újdonságnak számító 3D-s lövöldözős alkotások. A Wolfenstein 3D több mint tíz évvel a fejlesztők első ezen kategóriájú játéka – Castle Wolfenstein – után került bemutatásra 1992-ben. Az idSoftwere – a fejlesztők – ezzel örökre megreformálták a játékpiacot, ugyanis sikerült egy minden felesleges alkotóelemtől mentes, és éppen ezért igazán pörgős belső nézetes játékot alkotniuk. Másfél évvel később ugyanez a csapat adta ki a DOOM első részét is, ami valószínűleg mindenkinek ismerősen cseng.

Természetesen még számos más játék érdemelni kiemelést, mint például a legendás Star Wars: Jedi Knight - Dark Forces, vagy a Warcraft II: Tides of Darkness, de még bőven sorolhatnám. Ugyanakkor akkoriban – ahogy időnként most is – a közhangulat erősen a számítógépes játékok ellen volt, és károsnak ítélte meg a bennük fellehető túlzott erőszakot. Ennek az is oka volt, hogy teljesen újdonságként hatottak a 3D-s lövöldözős játékok, és sokan a szokatlansága, valamint intenzitása miatt úgy gondolták, ez túlmegy egy bizonyos erkölcsi határon. Többek között DOOM is számtalan ilyen támadást élt meg a felvonultatott erőszakos, véres és sátáni témája miatt. A legsúlyosabb eset egy csoportos per volt, melyet egy iskolai lövöldözés után a szülők indítottak a fejlesztők ellen. Később nem találtak összefüggést a játék, és a borzalmas cselekedet között.

Az eszközök közül kiemelten fontos megemlíteni a Game Boyokat, melyek ezekben az években tündököltek, nem véletlenül. A felhasználók végre gond nélkül, bárhol átélhették a játéktermek nyújtotta izgalmakat ezen apró eszköz segítségével. A futótűzként terjedő játékkonzol ekkor még nem gondolta, hogy pár év, és ismét hatalmas mérföldkő következik, mely rá is hatással lesz.

1994 végét írjuk, és Japánban bemutatják a PlayStationt. Pár hónapon belül szinte a világ minden táján elérhetővé válik – nálunk csak 1996-ban –, és megreformálja a gaming világot. A 10 év alatt míg gyártották több mint 100 millió példányt értékesítettek belőle, a legnagyobb számban elkelt PS1 játék pedig a Gran Turismo lett – közel 11 millió eladással.

Csupán pár fontosabb eseményt felelevenítve is jól látszik, hogy a 90-es évek elején történtek mekkora hatással voltak a mai állapotokra. Valószínűleg 30 év távlatából ugyanígy látjuk majd ezeket az éveket, és kellemes emlékként gondolunk vissza rájuk.

Kövess Minket!