Kinek mi a feladata a pályán, illetve azon kívül? Elmagyarázzuk.
A CS:GO-rendezvényeken és a közvetítések során gyakran hallani kifejezéseket az adott játékos szerepéről a csapaton belül, vagy éppen az adott meccsen betöltött pozíciójáról. Hallhatjuk például az in-game leader vagy éppen entry-fragger kulcsszavakat, amivel az adott szerepkört játékstílust jellemzik.
De mit is jelentenek ezek a játékon, mérkőzésen belül? Az elnevezések ugyan önmagukban sejtetik a választ, de vajon milyen viselkedést, hozzáállást kívánnak? Ezekre a kérdésekre keressük a választ ebben a cikkben.
Az In-Game Leader
Az IGL a csapat irányítója, szellemileg, mentálisan talán a legmegterhelőbb pozíció mind közül. Neki ugyanúgy teljesítenie kell, mint a többieknek, megnyerni a párharcokat, felvenni a legmegfelelőbb pozíciókat, segítséget nyújtani a társaknak. Azonban emellett villámgyors döntéseket is kell hoznia, ami a csapat egészére, sőt, ami akár az egész mérkőzésre hatással van. Gyakran nem csak a csapat egészét, hanem egyénileg, egy-egy játékosra vonatkozó utasításokat, taktikákat kell megfogalmaznia, például hogy kinek, mikor és hol kell támadnia az aktuális pályán. Persze ezeket folyamatosan követnie is kell, hogy időben változtatni tudjon. Valamint tisztában kell lennie a csapat pénzügyi helyzetével is.
Általában az IGL nem a csapat sztárja, nem őa top fragger az alakulatban, azonban ismeri a csapattagokat, azok erősségeit és gyengeségeit egyaránt, így képes a legjobb döntéseket meghozni a csapat egészére kiterjedő rálátása miatt. Talán neki kell az ellenfélből a legjobban felkészülnie, a demók elemzése is elsősorban az ő feladata, és neki kell a csapatot felkészítenie a meccsre. Ráadásul az irányító munkájának jelentősége meg is nőtt, mióta a coach szabályok megváltoztak.
Az IGL karizmatikus, igazi vezér, kiválóan kommunikáló döntéshozó, aki nyugodt, hallgatnak rá a társak és megbíznak benne, még akkor is, ha kritikus helyzetbe kerül a csapat.
Az SK in-game leadere, FalleN
Az Entry Fragger
A csapat fenegyereke. Ő az, aki támadáskor elől megy a sorban, ő vezeti a behatolást. Feladata, hogy belépve az ellenség által uralt területre, a lehető legtöbb fraget begyűjtse és értékes infóval szolgáljon a többi támadónak a védekezők helyzetéről. Ez a pozíció nagyon gyors reakcióidőt követel meg és természetesen a kiváló célzás is nélkülözhetetlen.
Az Entry Fragger céljai között szerepel a pálya adott területeire vagy a lerakókra való bejutás felderítése az IGL instrukcióinak követésével, hogy a társak is biztonsággal követhessék. Aki ezt a szerepet tölti be a csapatban, nem garantált, hogy megéri a kör végét, hiszen általában túlerővel szemben kell helytállnia, viszont ha több fraget „talál” támadáskor, illetve az 1-1-es trade-ek által igen értékes lehet a csapat számára.
Az Entry Fragger igazi csatár, de képes kell hogy legyen a kör és a csapat érdekeit szem elől tartva akár az önfeláldozásra is.
A NiP entry-fraggere, friberg
A Support
A Support játékos, a csapat dinamikájában a leginkább háttérbe szoruló szerepkör birtokosa. Az IGL-hez hasonlóan a Support player is jól ismeri a játék menetét, ütemét és lendületét, valamint természetesen az adott pályát és a csapatot is - főleg a társakat, melyeket támogat.
A pályák mellett a füstök, a villanó- és molotov gránátok alkalmazásának mesterei. Amikor az IGL utasítást ad a támogató gránátok használatára, vagy amikor az adott helyzet/stratégia megköveteli például a Pop-flash-ek használatát, akkor fontos szerep jut neki, hiszen a kritikus pozíciókból, sarkokról indulva a gyanútlan ellenséget likvidálni tudja a csapattárs. Azok a játékosok, akik vállalják ezt a pozíciót, rendszerint alárendelt szerepet kapnak a team egészével szemben, de adott esetben vállalniuk kell az elesett csapattársak helyettesítését is. Több csapatban a Support, az IGL-el együtt vesz részt a stratégia kidolgozásában és a támadás felépítésében, a sikeres végrehajtást készíti elő. Gyakran az IGL helyettesítését is elvégezheti, ha az adott helyzetben több infója/rálátása van a kialakult váratlan szituációra.
A Support játékos a dinamikusabb, az előtérben lévő, nagyobb figyelemmel kísért játékosok árnyékában lehet, de az ötös támogatásával, a sikerért tett lépései miatt az érdeme nem alábecsülendő.
A fnatic supportja, KRiMZ
Az AWP-s
Nem árulok el nagy titkot, és valószínűleg senkinek nem lesz újdonság, hogy az AWP-s a távcsöves fegyverek, főleg az AWP használatának mestere. Az elrettentő és a döntő szerep is lehet az övé. Képes lehet arra, hogy megfordítsa a vesztes helyzeteket, vagy a nagy hatótávolság miatt rákényszerítse az ellenséget védekezésre vagy a fedezékbe vonulásra.
A legtöbb csapatban legalább egy AWP-s játékos szerepel. Ő az, aki a rendelkezésre álló pénz esetén megveszi/megkapja az igen drága puskát. Használatához jelentős gyorsaság és reakcióidő szükséges, hogy sikeresen alkalmazni tudja a fegyvert az ellenség likvidálásához. Sokszor a megfelelő pozíciókból, vagy annak gyors elérésével az AWP-s könnyen korai és fontos előnyhöz juttathatja a csapatot. Az AWP-s gyakran a pályák közepén helyezkednek el, hogy az ellenség ne tudja betenni a lábát kulcsfontosságú területekre, amivel több lehetőséghez, jobb helyezkedéshez jutnának.
Az AWP-s nem kötelezően használandó szerepkör, alkalmazása függ a csapat taktikájától is. Egy ilyen szerepkört ellátni képes csapattag - jó kommunikációs képességgel párosítva - nagyban megnöveli az ötös teljesítőképességét, hatékonyságát. Az AWP-sek általában a figyelem középpontjában állnak, igazi sztárok. Előfordul az is, hogy az IGL szerepkörrel is párosul.
A NaVi AWP-se, GuardiaN
A Lurker
A pozíció elnevezése a lurk – leselkedik, bujkál - szóból ered. A Lurker játékos a sötétben megbújva, settenkedve kerül az ellenség mögé, hátulról vagy oldalról tüzelve rájuk. Így a Lurker bekeríti, beszorítja az ellenséget, helyzeti előnyhöz juttatva a csapatot. A Supporthoz hasonlóan, ő is aktívan támogatja az alakulatot a háttérből, így ez a szerepkör sem a figyelem középpontjában áll.
Előforduló technika, hogy a Lurker ellentétes pozíciókat vesz fel a csapatához képest, hogy elterelésként, csaliként magára vonja, elvonja az ellenség figyelmét az igazi támadásról. Az ő feladata gyakorta az is, hogy a védekezők segítségére siető, rotáló játékosokat lefülelje és semlegesítse, segítve ezzel a sikeres támadás végrehajtását.
A jó Lurker kiszámíthatatlan és a kiváló helyezkedéssel rendelkezik, tudatában kell lennie az ellenség reakciójának, lehetséges mozgásának. A legtöbbször csendben lopakodik a pálya nagy részén, fülel, hátha meghallja az ellenség lépteit, értékes információt gyűjtve az IGL számára, hogy mi zajlik a pálya másik felében. A Lurker érdemei sem vitathatóak: az információgyűjtés és a meglepetés erejével ható támadás fontos része a csapatnak és a taktikáknak.
A Liquid lurkere, Hiko
Természetesen ezek az általános szerepek és viselkedések nem minden csapatra és játékosra húzhatóak fel. Sokszor előfordulnak átfedések és változások a csapat felállására vonatkozólag. Hozzátok melyik stílus illeszkedik jobban?