Momentum: “Tökéletesen látjuk az e-sport szegmenst szabályozó keretek hiányát”

Momentum: “Tökéletesen látjuk az e-sport szegmenst szabályozó keretek hiányát”

Esport és politika interjú sorozatunk soron következő darabjában Kádár Barnabással, a Momentum elnökségi tagjával és Tabajdi Péterrel, a párt szakértőjével beszélgettünk a témában. Így látja a Momentum az e-sportok helyzetét.

Néhány héttel ezelőtt óriási visszhangot váltott ki a Jobbik képviselőjének, Farkas Gergelynek a parlamenti felszólalása az e-sport témájában. Ennek apropóján úgy gondoltuk, hogy megkeressük az összes, jelenleg aktív politikai pártot és egy interjúsorozat keretében bemutatjuk, ki hogyan viszonyul a professzionális videojátékokhoz idehaza. Sorozatunk következő részében Kádár Barnabással, a Momentum elnökségi tagjával és Tabajdi Péterrel, a párt szakértőjével beszélgettünk a témában.

Itthon is elkezdődött: Az e-sport is téma a Parlamentben

5 perces felszólalás az e-sport témájában a Országházból.

Egymástól látszólag távol eső terület a számítógépes játékok és a politika világa. Nektek milyen kötődésetek van a videojátékokhoz?

Kádár Barnabás: A kérdésbe bújtatott állítás sem feltétlenül igaz (erre számos külföldi példát is láthatunk már ma is, kezdve a nemrég elfogadott francia e-sporttörvénnyel), és a jövőben egyre kevésbé lesz az. A 21. század az informatikáról szól, és ahogy egyre több eszköz lesz hálózatba kötve - kezdve a sima számítógépektől a mobilokon át a konzolokig és a VR eszközökig -, úgy fog ezzel párhuzamosan nőni az esport játékosok száma. Ez pedig magával hozza azt, hogy az esport és a politika világa egyre szorosabban kapcsolódik majd egymáshoz, mivel egyre szélesebb (szavazói) réteget érint. Ez esport részről egy jogos igényt takar: a politika alakítsa ki ennek a szegmensnek is a (jogi) kereteit. Politikai részről pedig a választópolgárok igényeinek leképezése lenne a cél. Ideális esetben a “kapcsolat” megáll ezen a szinten, és a politika nem próbál meg rátelepedni az e-sportra.
Egyébiránt én legfőképp a Hearthstone nevű e-sport játékkal játszom, bár egyre kevesebb idő van rá, valamint a testvérem révén az Overwatch FPS játékkal is rendszerint kapcsolatba kerülök.

Tabajdi Péter: Személy szerint e-sportokkal majdnem 20 éve foglalkozom, míg videojátékos múltam pedig legalább 25 éve tart. Első emlékeim egyike, hogy C64-et nyüstölünk egy lakótelepi barátomnál, majd az évek során jött minden, több tucat játékot végigpörgettünk: Dyna Blaster, X-COM, Tyrian, Need for Speed (osztott képernyőn), Heroes of Might and Magic (főképp a 3) öcsémmel és a szomszéd gyerekekkel, majd a gimnázium péntek délutáni szakkörén és a lanklubokban jöttek az igazi “multik”, a Warcraft 2, GTA, Quake 1 és a Team Fortress kiegészítője, Starcraft stb. Szóval elmondható, hogy jelenleg inkább videojátékosnak tartom magam, mintsem politikusnak.

Mit gondoltok a jobbikos Farkas Gergely parlamenti felszólalásáról? Magyarországon van létjogosultsága az elektronikus sportok társadalmi közbeszédbe emelésének?

K.B.: Örömteli, hogy a Parlamentben is szó esik az e-sportról. Furcsának tartom, hogy csak most került napirendre, hiszen a videojátékok iránt érdeklődő társadalom a Facebook közönségének felmérés szerint több mint kétmillió főt számlál itthon, aminek az esport csak egy szűk, 200 ezer fős rétege. Számtalan olyan aspektusa van a videojátékoknak, amit érdemes lenne össztársadalmi szinten kihasználni, kezdve a mozgósító erején át egészen az oktatási vagy gazdasági potenciáljáig. Remélem nem állunk meg itt.

Tőlünk nyugatabbra főként a baloldali pártok foglalkoznak a témával, hisz maga az esport globális jelenség a csapatok általában nemzetköziek. Hogy látjátok itthon, miért egy jobb oldali politikai erő fordult a témához?

T.P.: Vélhetően azért, mivel tényleg érdekli őket ez a téma, emellett fiatalabbak mint az átlag politikus, így ez a “szubkultúra” lehet, hogy életük szerves része. A Jobbik ifjúsági tagozata (és személy szerint Farkas Gergely) már 2013-ban is foglalkozott az elektronikus sport témájával, bár akkori javaslataik nagyon kiforratlanok voltak, azok csak a profi réteg igényeit célozták. Ezzel szemben Farkas Gergely mostani felszólalása korrektnek mondható, az megfelelő mélységben ad áttekintést és általánosabb problémafelvetéssel él. Ez alapot adhat arra, hogy értelmes párbeszéd induljon el a témában. Ennek folyományaként, illetve mivel a Momentum ügyek mentén szívesen dolgozik együtt másokkal, nemrég az LMP is kerekasztal beszélgetést tartott, ahol jómagam is részt vettem, s aminek következő etapján még szélesebb merítését szeretnénk a szakmai és politikai véleményeknek hallani. Ez az e-sport számára elengedhetetlenül szükséges.

Jövőre választások lesznek idehaza. Számos külföldi példát látunk a skandináv térségből vagy épp legutóbb Németországból, hogy egyes politikai erők igyekeznek az e-sportot kampány témává tenni. A Momentum hogy viszonyul a kérdéshez?

T.P.: Mivel a Momentum tagjainak életkora (nagy átlagot tekintve) hasonló korú, mint a videojátékos társadalomé, így mi is tökéletesen látjuk az e-sport szegmenst szabályozó keretek hiányát, annak negatív hozadékát. Ha októberre ígért programunkban még nem is, de a választásokig mindenképpen kidolgozunk egy komplett anyagot a témában, konzultálva a már most is jelen lévő szakmai szervezetekkel. Tehát foglalkozni fogunk az e-sporttal, de megfelelő mértékben. Amíg itthon példának okáért nincs krétára pénz az iskolákban, addig ez csak másodlagos prioritású lehet. Rátelepedni nem akarunk, mert a labdarúgás példája tökéletesen megmutatja, hogy a politika ezzel csak árt az adott sportágnak: se a szurkolók igényei nincsenek figyelembe véve, se értékelhető teljesítményt nem látunk, csak üresen kongó stadionokat. Nem akarunk üres szervereket látni :)

Sokan idegenkedve fogadják az e-sport jelenséget, sőt egyesek a sportolás hiányával azonosítják és elzárkóznak előle. Hogy viszonyulnak hozzá, Önök szerint sport-e az e-sport? Miért?

T.P.: A Momentum szerint az elektronikus sport a technikai és a szellemi sportok metszetében található. Fontos a megfelelő hardver (mint a Forma 1-ben a versenyautó), a megfelelő állóképesség (szintén a Forma-1-hez hasonlóan: hosszú ideig kell 100%-osan koncentrálni), s szintén elengedhetetlen a magas szintű döntéshozói képességek, a pszichikai és szellemi felkészültség megléte (jellemzően a sakkot szokták itt előhúzni érvként, de igazából bármelyik hagyományos sportot is említhetném - mindenhol fejben is ott kell lenni ahhoz, hogy kiemelkedő teljesítményt nyújtson egy élsportoló). A profi e-sportolók napi szinten edzenek, mivel tudják, hogy nem elég a szellemi felkészültség, fittnek is kell lenniük. A csapatoknak jellemzően saját személyi trénerük van.

K.B.: Szinte lényegtelen, hogy az e-sportot sportnak tekinti-e valaki vagy sem. Akinek ehhez a képzettársításhoz mindenképpen fizikai mozgás társul, az nem fogja annak tekinteni. Aki viszont ezen túllép, az szerintünk látja, hogy a mozgáson kívül minden másban csak hasonlóságok vannak a korai sport és az e-sport között, akár a versenyek meglétét, a nézőket, a mögöttes iparágat, az edzéseket, a szervezeti hátteret, csapatokat, játékosokat, a játékosok versenyek alatt mutatott életfunkcióit (ld. Ingo Froböse német sportszakember és egyetemi professzor kutatásait) vagy akár a negatív anomáliákat nézzük. Ez, illetve az informatika térhódítása történelmi távlatokat nézve azt mutatja, hogy az e-sport előbb utóbb úgyis kiköveteli magának a helyét a világban. Százmilliós embertömegről beszélünk már most is. Ezt a volument nem lehet csak úgy lesöpörni, hogy “de hát nem is sport”...

Kádár Barnabás - Momentum

A videojáték kultúra negatív oldalát szokta leginkább kidomborítani a hazai sajtó. A függőség kérdésköre mellett az agresszió és a kevés fizikai mozgás szokott leginkább megjelenni a téma kapcsán. A pozitív oldalával kevésbé foglalkoznak. Miben látjátok a társadalmi hasznosságát az elektronikus sportoknak?

K.B.: A Momentumban nem szeretnénk ott megállni, hogy élből elutasítjuk, vagy éppen a szőnyeg alá söpörjük a videojátékok és a közösség árnyoldalait. Ezeket a problémákat nem démonizálni kell, hanem közösen megoldásokat találni rájuk. Ezekkel már itthon is komoly szakembergárda foglalkozik (például az ELTE PPK-n), hallgassuk meg őket, építsük be a tudásukat a jövő e-sportjába és videojátékos közösségébe.

T.P.: A videojáték és a köré épülő világ a fiatalok számára lehet elsősorban hasznos. A nyelvtanulást nem is említem, annyira elcsépelt. Ezen túl pár kiragadott példa: Az introvertáltak számára egy “menekülő út” az irányba, hogy megfontoltabb módon szocializálódjanak. Először az internet anonimitását felhasználva, majd később “átlépve a fizikai térbe”. Szintén a fiatalabbak profitálhatnának abból, ha a játékokat bevonnák az oktatásukba. A gamifikáció, vagyis játékosítás ma már egy tudományág, az ipar nem véletlenül használja. Ezt a tudást át lehetne ültetni a mindennapok oktatásába is. Az általános tévhittel ellentétben, szerintünk megfelelő szabályozás mellett a sportok felé is terelhetőek lennének a fiatalok. Jelenleg óriási probléma az utánpótlás számtalan sportágban. Összekapcsolva a kettőt, sportot és e-sportot, sikeresen megváltoztatható lenne az az általános vélekedés, miszerint az e-sport nem jár együtt mozgással. Pont a profi és félprofi szint mutatja azt, hogy ez nem így van, ennek nem kell mindenképpen vagylagos viszonynak lennie, de személyesen, az amatőr e-sportolók nevében is elmondhatom, hogy a sport és az e-sport szépen ki tudja egészíteni egymást: évekig igazolt labdarúgó voltam, s jelenleg is hobbi szinten focizom. Sőt, most már csak ezzel töltöm az időm, játékra már nem futja.

Olimpia elleni népszavazással robbantattok be a köztudatba. Adja magát a kérdés: Van-e helye az olimpián az e-sportoknak?

T.P.: Van helye, de nem feltétlenül az Olimpián, hanem inkább mellette. Pekingben, Londonban is volt erre példa. Önállóan is megállná a helyét akár egy e-sport olimipia, ahol videojátékokban mérkőznek meg a nemzetek versenyzői.

A magyar e-sportnak itthon nincs intézményesült szervezete, a terület szabályozatlan még. Mi ezen a téren a Momentum álláspontja, hogyan kellene idehaza felépíteni az intézményi, szervezeti háttért?

T.P: Nem titok, hogy az egyik alapítója vagyok egy, a témával foglalkozó szakmai egyesületnek. Ettől függetlenül jelenleg még inkább gamernek tekintem magam, mintsem politikusnak. Ezzel a szervezettel jelenleg is komoly erőfeszítéseket folytatunk az irányba, hogy tető alá hozzuk a Magyar E-sport Szövetséget, ami alá a szétszórtan, kontrollálatlanul működő e-sport szervezetek becsatlakozhatnak, hogy egymást segítve építsék fel alulról szerveződően a hazai e-sportot. Ehhez a politika némi segítséget kell adjon, de többet ne akarjon.

Komolyan gondolom azt, hogy a politika, egy politikus az esetek döntő többségében csak árt az adott sportágnak. Nem kéne így lennie, de a magyar realitás ez. Csak rá kell nézni a hazai állapotokra, ahol a vezető egyben a hatalomban is érdekelt döntéshozó, ott a teljesítmény, a sport, a mozgás sokadlagossá válik. Az MTK kiesik az NB1-ből; a válogatott kikap Andorra ellen, bár százmilliárdok mennek el stadionokra, fizetésekre és egyebekre; a birkózó szövetséget kihagyják az utóbbi évtizedek legmeghatározóbb birkózó beruházásából stb., sajnos napestig sorolhatnám a rossz példákat.

D: Milyen konkrét elképzelése van a Momentumnak a hazai e-sport fejlesztésére?

T.P.: Számos irány van, amerre elindulhatnánk. A Momentum elsősorban az e-sport szegmensben az állami szinten szükséges kereteket szeretné lefektetni (nemzeti bajnokság létrehozása, szabályozó testületek felállítása, jogi alapok letétele stb.). Ezen túl számtalan ötletünk és elképzelésünk van mind a szervezeti és a jogi hátteret, mind az oktatási integrációt, mind az ifjúság- és sportpolitikát illetően. Ezeket még véglegesíteni kell, majd mindezt összefésülni az érintett szakterületekkel. Biztos lehet benne a hazai e-sport társadalom, hogy a 20 év alatt megszerzett szaktudásom a Momentum nem hagyja veszni, és azt beépítjük a jövő magyar e-sportjába.

Kiállna-e csapattal a Momentum egy politikusoknak kiírt e-sport versenyen?

Fiatalok vagyunk, ez a mi közegünk, a házi FIFA versenyünket pont az elnökünk nyerte meg. Több aktív játékosa is van a Momentumnak, jellemzően CSGO, Starcraft 2, HS, FIFA, LoL és DOTA 2. Tartottunk már csapatépítő LAN partit is. Szóval mindenképpen benne lennénk. Csak időben szóljatok :)


Politikai interjúsorozatunkban több pártot is megkérdeztünk, hamarosan az alábbi képviselőkkel is olvashattok interjút az Esport1 hasábjain:

Az MSZP és a Demokratikus Koalíció egyelőre nem reagáltak megkeresésünkre.


TETSZETT A CIKK? KÖVESS MINKET A FACEBOOKON IS!

Kövess Minket!



Közvetítések