E-sport és politika interjúsorozatunk következő részében a Lehet Más a Politika képviselőjével, Szalai Szabolccsal beszélgettünk.
Néhány héttel ezelőtt óriási visszhangot váltott ki a Jobbik képviselőjének, Farkas Gergelynek a parlamenti felszólalása az e-sport témájában. Ennek apropóján úgy gondoltuk, hogy megkeressük az összes, jelenlegi parlamenti pártot és egy interjúsorozat keretében bemutatjuk, ki hogyan viszonyul a professzionális videojátékokhoz idehaza. A következő interjúban az LMP képviselőjét, Szalai Szabolcsot kérdeztük.
Egymástól viszonylag távol eső terület a számítógépes játékok és a politika világa. Neked milyen kötődésed van a videojátékokhoz?
A 2000-es évek elején kezdtem el aktívabban foglalkozni a számítógépes játékokkal, főleg a WarCraft 2-t toltam otthon, az iskolában pedig az Unreal Tournamentben kaszaboltuk egymást Facing Worlds-ön. Kicsit később bejött a CS, akkor már folyamatosan szerveztem a LAN-okat az osztályok között, ott derült ki, hogy nem is vagyok annyira béna a játékhoz, így megalapítottuk az első klánunkat, amellyel több online kupán is indultunk. Egyre komolyabban vettem a játékot és pár évre rá az ELTE LAN III-on már csoport kiemeltek voltunk. Jött az érettségi, az egyetem, kicsit megváltoztak a prioritások, így egyre kevesebb időm maradt a játékra, a versenyszerű CS-t abbahagytam, de a mai napig pörög a CSGO a régi arcokkal. Mostanában fedeztem fel magamnak a streamelést, a csatornámon főleg a HearthStone-nal és a Heroes of the Stormmal játszom.
Mit gondol a jobbikos Farkas Gergely parlamenti felszólalásáról? Magyarországon van létjogosultsága az elektronikus sportok társadalmi közbeszédbe emelésének?
Örültem neki, hogy Gergő behozta a Parlamentbe. Ha én ülnék ott képviselőként, valószínűleg magam is beszéltem volna a témáról. Nekünk egy 5 fős frakciónk van az Országgyűlésben, kevesebb lehetőségünk van megszólalni, így súlyozni kell a dolgokat, de vannak komoly előrelépések nálunk is, a jobbikos megszólalástól függetlenül kezdtünk el foglalkozni a témával egy jó ideje. A napokban szerveztünk egy konferenciát a Müsziben, ahol beszélgetőtársam volt Török "KODIAK" Balázs, Bíró "Drang" Balázs és Tabajdi "Pene" Péter. Arra kerestük a választ, hogy a politika milyen segítséget nyújthat a magyar e-sport fejlődéséhez. Ilyen szakmai párbeszédek mellett törvényjavaslatokkal és nyilvános megszólalásokkal is szeretnénk segíteni a téma közbeszédbe emelését.
Nálunknál nyugatabbra főként a baloldali pártok foglalkoznak a témával, hisz maga az esport globális jelenség a csapatok általában nemzetköziek. Mit gondol itthon, miért egy jobb oldali politikai erő fordult a témához?
Hosszan beszélgethetnénk arról, hogy a magyar bal miért nem bal, a jobb pedig miért nem jobb, de ennek az interjúnak most nem ez a témája. Azt gondolom, hogy ez egy generációs kérdés, a Jobbikban pedig ülnek fiatal képviselők, akik maguk is játszanak, értik hogy miről szól ez a dolog és merre tart a világ. A szocialistáknál vagy a kormánypártokban nehezen képzelem el, hogy valaki hazamegy az ülésnap után és felmegy MM-ezni egyet levezetésképpen. :) Ahogy egyre több fiatal kerül be a Parlamentbe, ez oldalaktól semlegesen téma lesz, de most még kevés hiteles megszólalója van. Olyanoktól pedig elég nehezen fogadják el a srácok, hogy valóban érdekli őket a téma, akik életükben nem játszottak vagy akik korábban megadóztatták volna az internetet.
Jövőre választások lesznek idehaza. Számos külföldi példát látunk a skandináv térségből vagy épp legutóbb Németországból, hogy egyes politikai erők igyekeznek az e-sportot kampány témává tenni. Az önök pártja, hogy viszonyul a kérdéshez?
Abszolút érdekel minket a téma, de ennek nincs köze a választásokhoz. Nem patikamérlegen számoljuk ki, hogy itt van egy több százezres közösség, akire senki nem lő, senki nem fogalmaz meg felé üzeneteket, ezért foglalkozzunk már velük. Én évek óta aktívan politizálok az LMP-ben, voltam a párt ifjúsági szervezetének is a vezetője és a Twitchen streamelek, ez nem kampányfogás. Tökre élvezem, hogy tudok beszélgetni másokkal játék közben, és nem csak a játékról. Az elmúlt években megmozdult valami a hazai e-sportban, nekünk politikusoknak pedig abban van felelősségünk, hogy segítsük ezt a dolgot. Hamarosan konkrét javaslatokkal is előállunk, de nem szeretném előadni itt, hogy mindenhez értünk és minden kérdésben tudjuk, hogy mi a jó. Ezért is kezdeményezünk egyeztetéseket a szakmai szervezetekkel, mi pedig becsatornázzuk ezeket a javaslatokat és betoljuk a döntéshozók elé, hogy tessék, itt van, támogassátok, mert ez alá van támasztva szakmailag, nem csak nettó népszerűséghajhászás.
Sokan idegenkedve fogadják az e-sport jelenséget, sőt egyesek a sportolás hiányával azonosítják és elzárkóznak előle. Hogy viszonyulnak hozzá, Önök szerint sport-e az e-sport? Miért?
Ez butaság. Több professzionális csapatnál is rendszeres testedzéssel egészítik ki a felkészülést a különböző versenyekre. Jógával, medicinlabdás gyakorlatokkal fejlesztik a reflexeket, kardióval pedig az állóképességet. Nyilván ez az átlag gamerekre még nem teljesen igaz, de ha komolyan veszik a profi játékosok a társadalmi felelősségvállalást, akkor nem csak a perifériagyártókat reklámozzák, hogy tessék, én a Zowie ZA12 miatt vagyok ilyen jó játékos, vegyél Te is, hanem mozgásra, edzésre is buzdítják az embereket, mert ez elengedhetetlen ahhoz, hogy valaki végig tudjon koncentrálni több órás meccseket, erős nyomás alatt is tudjon teljesíteni. Arról nem beszélve, hogy kezdenek eltűnni a srácok a grundokról, sok helyen üresen kongnak a focipályák, ez ellen lehet tenni, de szerintem nem megállítani kell a tendenciát, hanem az új helyzetre kell reflektálni. Ha most ez érdekli a fiatalokat, ezeken az online közösségi tereken lehet találkozni velük, akkor oda kell mennünk, hogy beszélgetni tudjunk velük és tudjunk rájuk hatni.
A videojáték kultúra negatív oldalát szokta leginkább kidomborítani a hazai sajtó. A függőség kérdésköre mellett az agresszió és a kevés fizikai mozgás szokott leginkább megjelenni a téma kapcsán. A pozitív oldalával kevésbé foglalkoznak. Miben látják Önök a társadalmi hasznosságát az elektronikus sportoknak?
Egy személyes élményen keresztül szeretném ezt szemléltetni. Volt szerencsém tavaly Hemivel castolni az Epicenter selejtezőjének döntőjét, ahol DeadFoxék 2-1re verték el a kazah csapatot és jutottak ki Moszkvába. Jó érzés volt látni, hogy az egész közösség összezárt a HellRaisers mögött és sok magyar ember örült a sikernek, ilyet az EB-n éreztem korábban. Szóval szerintem közösségkovácsoló ereje van. Arról nem beszélve, hogy ezek a kompetitív játékok megtanítanak a kooperatív stratégiákra is, tehát, hogy együtt kell dolgoznunk a sikerért és nem elég ha beyolozok a lerakóra egyedül, mert annak mindig csúfos vége lesz. Az együttműködésnek alapja a közös nyelv ismerete is, tehát az angoltudást is fejleszti. Szerintem egy hazai gamer magasan a magyar átlag feletti angoltudást szedett össze a játékokból. A különböző pénzkezelési stratégiák a pénzügyi tudatosságot is javítják, aki tud spórolni AWP-re a következő körre, vagy számolgatja a mannákat a HS-ben, az a való életben is jobban figyel az anyagi kondícióira.
A magyar e-sportnak itthon nincs intézményesült szervezete, a terület szabályozatlan még. Önöknek mi ezen a téren az álláspontja, hogyan kellene idehaza felépíteni az intézményi, szervezeti háttért?
A korábban említett szakmai konferencián is szó esett a Magyar E-Sport Szövetség létrehozásról, ezt abszolút támogatjuk. Szerintem a pártoknak az a dolga, hogy segítsék az ilyen kezdeményezések létrejöttét és kérjék ki a tanácsaikat, de ne szóljanak bele szakmai kérdésekbe. Ez teszi tönkre Magyarországon a különböző sportágakat is. Nettó politikai alapon kinevezett emberek ülnek fontos szakmai szervezetek élén, nem hallgatva azokra, akik valóban tudják mi a jó irány, így jön össze a magyar fociban az utánpótlásnevelés katasztrofális állapota, vagy az a bohózat ami az úszósportban történik.
Milyen konkrét elképzelése van az LMP-nek a hazai e-sport fejlesztésére?
A legfontosabb feladatunk, hogy ellensúlyozzuk azt a sok negatívumot, amely a mainstream médiában gyakran elhangzik az e-sporttal és a játékos kultúrával kapcsolatban. Be kell emelnünk a témát a közbeszédbe, de úgy, hogy hiteles szereplők vigyék az ügyet a nyilvánosságban. Össze kell dugnunk a fejünket és közös gondolkozásra kell hívnunk a szakmai szervezeteket, gazdasági szereplőket, a játékosokat és nekik kell megmondaniuk, hogy mit szeretnének, miben segítsünk nekik. A múltkorihoz hasonló eseményt egyre szélesebb körben szeretnénk meghirdetni, ez az első lépés.
Kiállna-e csapattal az LMP egy politikusoknak kiírt e-sport versenyen?
Már beszéltünk róla a párton belül és szívesen benne lennénk, néhány képviselőnek legalább visszavágnánk FIFA-ban vagy CSGO-ban, ha már a Parlamentben nem lehet minden vitát érdemben lefolytatni. :)
Politikai interjúsorozatunkban több pártot is megkérdeztünk, hamarosan az alábbi képviselőkkel is olvashattok interjút az Esport1 hasábjain:
- Deutsch Tamás - FIDESZ-KDNP
- Farkas Gergely - Jobbik
- Szigetvári Viktor - Együtt
- Barabás Richárd - Párbeszéd Magyarországért
- Kádár Barnabás és Tabajdi Péter - Momentum
- Szalai Szabolcs - Lehet Más a Politika
- Miyazaki Yun - Demokratikus Koalíció