Tegnap megírtuk, hogy többen is összerúgták a port Marc "Tryndamere" Merrill-lel egy reddit komment miatt. Reginald nyílt levélben válaszolt a vádakra.
Az eredeti levelet itt találjátok.
Válasz Marc-nak
Marc kommentje alapján úgy érzem az a nézet uralkodik a Riot berkein belül, hogy a csapatok rengeteg pénzt kaszálnak az LCS-en, és ezt más esportokba fektetik, noha a valóság alig lehetne távolabb ettől. Amíg mások elkezdtek korán más játékokba, pl. Dota2-be vagy CS:GO-ba fektetni, addig a TSM milliókat költött tartalmi szolgáltatásokra, játékosokra, kiegészítő személyzetre, hogy minél hatékonyabbak legyünk az LCS-ben.
Észak-Amerika első gaming house-át állítottuk fel még mielőtt nagy szponzorok érkeztek volna a szcénába, és mi voltunk az első csapat akik egészségbiztosítás nyújtottak a játékosainknak (szerk: az Egyesült Államokban nem nagyon van állami szinten biztosított egészségügyi ellátás, kemény pénzeket kell érte fizetni).
Amíg én nagy befektetéseket csináltam a LoL szcénában addig más csapatok korán beléptek a CS:GO körökbe és több pénzt kerestek a játékosaiknak egy évnyi CS:GO matrica kereskedelemmel, mint amit a Riot három év alatt nyújtott az ösztöndíjaikkal, annak ellenére, hogy a CS:GO mérete töredéke a LoL-énak.
2008-tól kezdve guide-okat írtam a közösségnek, tornákat szerveztem pusztán azért, mert szeretem a LoL-t. Két évig nem volt semennyi nyereségem, a szüleimtől kellett pénzt kölcsönöznöm. Éjt nappallá téve a közösség építésén dolgoztam, több saját erőforrást raktam bele mint amire emlékezni is tudnék.
A TSM rendezte az első online tornák egyikeit. Folyamatos streameléssel és időnk, pénzünk, szeretetünk befektetésével segítettük, hogy a LoL nézettsége felrobbanhasson a világon. Az online versenyeink nézettsége a semmiből kúszott fel 60.000-ig.
Amint ez megtörtént Riot úgy döntött, hogy házon belül kezdi el a versenyeket közvetíteni, ami így az ő kezükbe adta az irányítást a szponzorok és a streamekből származó nyereség felett. Ez egy csapásra kinyírta minden ilyen jellegű profitunkat, az IPL, MLG, ESL köreiről nem is beszélve, amik jórészt más játékokhoz fordultak.
Most térjünk rá Marc posztjára. Két fő pontot érint, amelyek mindegyike idejétmúlt nézőpontból szól és nem veszi figyelembe a LoL ökoszisztéma jelenlegi állapotát.
#1 pont: a TSM rengeteg pénzt keres az LCS-ből, nem fektet az LCS-be és más esportokban veszteséges.
Szerintem gyorsan leesett Marc-nak, hogy ez nem túl szép dolog, és kiszerkesztette a posztjából ezt a részt. Mindenesetre érdemes itt is tiszta vizet önteni a pohárba. Igaz, volt olyan idő, hogy pénzt kerestünk a LoL esportból, de ez az LCS-éra előtt volt, a jelenlegi gazdasági helyzet folyamatosan romlik.
A legtöbb LCS csapat azért veszít sok pénzt, mert az ösztöndíjak összege nem növekedett, a szponzorok száma csökken, viszont a játékosok fizetése, tartalomgyártás, kiegészítő staff és maga a gaming house árak folyamatosan növekednek.
Azért kezdtem el az LCS-be fektetni, mert nem volt más választásom. A relegation rendszer instabil és rizikós mindenkinek, más kiadók együttműködőbbek és több lehetőséget hagynak a csapatoknak bevétel generálására.
Idővel az LCS sokkal követelőbb és szigorúbb lett, egyoldalú kapcsolattá vált. Az LCS kijelentette, hogy a szponzorok, amik a fő bevételi forrást jelentik, nem mehetnek be a backstage-be találkozni a játékosokkal. A csapatok nem vihetnek magukkal szponzorált üdítőket vagy sapkákat.
A Logitech a leghűségesebb támogatónk, és gyakorlatilag alig kapnak megjelenítést rajtunk keresztül, mivel nem hordhatjuk a headsetjeiket a meccsek közben. Folyamatosan küzdenünk kellett azért, hogy a TSM: Legends-hez beengedjék az embereinket a backstage-be.
Az LCS még perrel is fenyegetett minket, ha nem szedünk le szponzorált tartalmakat a saját youtube csatornánkról, mint ezt a HTC reklámot:
Ezzel egyidőben az LCS-ből származó bevétel gyakorlatilag semmit sem változott, noha a szezon hossza és a játszandó játékok száma gyakorlatilag megduplázódott. Az LCS időbeosztása a játékosok idejének nagy részét elveszi, így esélyük sincs más forrásból pénzt szerezniük, pl. szponzorok rendezvényein (PAX Prime, PAX East) részt venni, tartalmat generálni vagy csak streamelni.
my greatest source of stress is that I train 12 hours a day with one day off per month over a season that lasts 10 months
— Yiliang Peng (@TSMDoublelift) August 23, 2016
Ahhoz, hogy szponzori kötelezettségeinket teljesíteni tudjuk, kénytelenek voltunk csak azért nem-LoL játékosokat szerződtetni, hogy legalább őket el tudjuk küldeni a csapat képviseletében.
A helyzet az, hogy az LCS-ösztöndíj alig fedi már le egy LCS csapat költségeinek töredékét is. Emiatt a szponzori támogatás szükségszerű, de az jelenlegi LCS rendszer miatt a szponzorok száma folyamatosan csökken, vagy ami még rosszabb, egyenesen más esportokba mennek át.
Marc arra is utalást tett, hogy nem fizetem eléggé a játékosaimat. Mindig is a fizetési tábla tetején voltam játékosi fizetések terén. Jelenleg azon dolgozom, hogy egy (TSM részvény) befektetési tervet dolgozzunk ki a játékosoknak.
Rendszeresen túlteljesítettem a szerződéseimet a játékosok felé, még akkor is emeltem a fizetésüket, amikor a szerződéseiket meg sem újítottuk. Szerződtettem egy videós csapatot, hogy segítse a játékosok youtube elérését ha úgy döntenek, hogy visszavonulnak, ezzel is finomítva a karrier váltást pl. streamer irányba. Több mint szignifikánsan emeltem a játékosaim fizetését az elmúlt évben.
Nem fair azt állítani, hogy fukar lennék, ha mindehhez hozzávesszük azt, hogy az LCS ösztöndíj nem emelkedett 2013 óta, a stream-ből származó keresetből semmit sem látunk, arról nem is beszélve, hogy a Riot Games még a világbajnoksági győztes skinek tulajdonosainak sem ad pénzt a saját skinjeik eladásaiból, noha az ő szellemi termékeikkel kereskednek.
Sok pénzt kerestem ebben az iparágban, de nem az LCS-ből, annak ellenére, hogy a TSM sorban nyolc rájátszást, sőt, döntőt ért el eddig.
History of NA LCS Finals
— The Esports Writer (@FionnOnFire) August 21, 2016
TSM vs. Good Game University
TSM vs. C9
TSM vs. C9
TSM vs. C9
TSM vs. C9
TSM vs. CLG
TSM vs. CLG
TSM vs. C9
A nyereségem túlnyomó többsége a weboldalaimból és a streamer hálózatomból származik.
Marc szerint én képes lennék megváltoztatni ezt a helyzetet, de az az igazság, hogy én nem ugyanolyan tulajdonos vagyok mint ő. Tradicionális sportokban a szervezetek stadionokkal és közvetítési jogokkal rendelkeznek az egyes ligákban. Nálunk Marc a játék és a liga tulajdonosa, minden decemberben ad nekem egy szerződést, hogy játsszunk a ligájában. Egy olyan ligában, amiből minden évben kétszer kieshetünk. Semmit nem kereshetek az LCS-ből azt leszámítva amit ő ad, vagy amit hagy, hogy megkeressek.
Mindent megtettem már és úgy tűnik így sem elég. Teljesen értelmetlen még több pénzt fektetni az LCS-be ha hozzávesszük azt is, hogy milyen megkötő a rendszer. Azok a befeketetők akik épp készülnek beszállni a ligába alapvetően abból indulnak hogy a források megoszlanak a csapatok és a játékosok között, noha tudjuk, hogy ez nem így van.
A megoldás kulcsa a Riot kezében van. Ők tudnák stabilizálni az LCS rendszert a streaming és szponzori bevétel megosztásával, ők tudnák kiterjeszteni ide a játékon belüli dolgok hirdetését és bevételét, be tudnák vezetni az egyes csapat vagy játékos termékek árusítását. Ezekkel a dolgokkal igazolható lenne az az elég nagy áldozat amit a sok fiatal játékos meghoz annak érdekében, hogy igazi profi sportolók lehessenek.
Marc #2 pontja: A csapatok alaptalanul panaszkodnak a patch-ekre.
Marc arra utal, hogy a patchek csak felfedik az egyes csapatok gyengeségeit és a játékosoknak szimplán össze kéne szedniük magukat. Pont a lényegről marad le. Azok a játékosok akik Worlds-re készülnek rengeteget gyakoroltak az előző patch-en, és jórészt olyan dolgokat sajátítottak el, amik az új környezetben már nem alkalmazhatóak.
A rendszernek azt a csapatot kéne jutalmaznia, aki a legtöbb időt és energiát fektette be a világbajnokságra való kijutáshoz. Azzal, hogy minden évad vége előtt behoznak egy radikálisan új patch-et mindenkit szimplán visszaraknak a startvonalra.
Az LCS karrierek így is hihetetlenül rövidek, és tovább növelik annak az esélyét, hogy egy játékost leültetnek azért, mert nem tud elég gyorsan alkalmazkodni egy radikálisan úgy környezethez hihetetlenül rövid idő alatt. Ez a fajta időzítés inkább arra készteti az edzőket, hogy egy másik játékost találjanak. Néhány hétnyi rossz teljesítmény egy karrier halálát jelentheti.
A közösség és a játékosok a ténylegesen legjobb csapatokat szeretnék a világbajnokságon látni, de az ilyen patchek nem ezt eredményezik. Öt évig voltam profi játékos. Marc és a többiek nem értik, hogy egy ilyen patch derékba törheti egy játékos karrierjét és a világbajnokság színvonalát is csökkentheti.
Megértem, hogy a Riot nem alakíthatja a játékot csak a profi körül. A játékosoknak és a közösségnek viszont több előrejelzés kell az ilyen nagy változások előtt.
---------------
Felnőtt életem nagy részét a LoL esport közösség építésének szenteltem, és nem szeretnék semmi mást, mint egy stabilan növekedő, egyre jobban professzionális esport szcénát, ami hosszú karriert és jó fizetést bizotsít a játékosoknak. Szívesen segítek Marc-nak egy ilyen cél elérése, és a jelenlegi helyzet javítása érdekében. A megoldásra és nem a problémákra szeretnék koncentrálni.