Idézők Iskolája 5. rész – Csapatösszeállítások és azok jellegzetességei

Idézők Iskolája 5. rész – Csapatösszeállítások és azok jellegzetességei

Az Idézők Iskolája eheti részében a csapat kompozíciók fontosságával foglalkozunk, azon belül pedig megvizsgáljuk a jellegzetes összeállítások nyerő stratégiáit, illetve azok előnyeit-hátrányait.

A kompozíciók összeállításakor általában ugyan az a tévhit él, mint egyes hősökkel kapcsolatban: valamelyik kompozíció kiemelkedik a többi közül (azaz opé), csak ezzel lehet az aktuális metában nyerni, és hasonlók. Valóban vannak időszakok, mikor egy-egy hős annyira erős, hogy köré érdemes csapatot építeni, ennek köszönhetően pedig bizonyos felállások népszerűbbek másoknál, ettől függetlenül ezen összeállításoknak is meg lesz a hátránya.  Választáskor továbbá figyelembe szokás venni mind kompetitív, mind casual környezetben a lane matchupokat, így az esetek jelentős részében nem is színtiszta kompozíciókkal állunk szemben, hanem azok egyvelegével.

Milyen csapat összeállítások léteznek?

Mindjárt az elején érdemes leszögezni, hogy csak pár kompozíciót sorolunk fel, mert azok karakterisztikájában kiemelkednek a többi közül, vagy csak simán ebből látunk a legtöbbet kompetitív meccseken. Azonban a 130 játszható hősnek köszönhetően rengeteg potenciál rejlik a League of Legendsben, így a stratégiai tárház szinte kimeríthetetlen.

Poke

Kezdjük a sort a poke kompozícióval. Az összeállítás jellegzetessége, hogy a hősök jelentős része rendelkezik olyan képességgel, amivel távolról tudja sebezni az ellenfelet, a waveket könnyen el tudják takarítani az útból, illetve a tornyok sem jelentenek akadályt, ha nincs közelben ellenfél. A legnagyobb előny ebben az esetben a távolság. Messziről sebzést tudunk bevinni, melyre az ellenfél nem tud azonnal reagálni, így meggyengítjük soraikat. Célunk tehát a csoportba verődés, az ellenfél legyengítése, és így a tornyok ledöntése, illetve a buffok (Baron, sárkány) megszerzése. Egy jó poke comp ellen szinte lehetetlen a torony alól védekezni, ha az ellenfélnek nincs jó waveclearje, így az ő céljuk a játékosokat egyesével kiszedni, megakadályozni nyomásgyakorlással a pálya több részén a csoportosulást, vagy pedig hátba támadni őket. Pont ezek miatt fontos a megfelelő vision, és a disengage megléte. Kétirányú támadás esetén ez a fajta csapat másodpercek alatt eltűnik az Idézők Szurdokából.

Pick

A Koreából származó pick célja a nevéből is kiderül: válassz egy ellenséges hőst, és öld meg, az így keletkezett előnyt pedig növeld tovább egy torony ledöntésével, vagy buff megszerzésével. Karakterisztikában itt nagy bursttel, illetve single target CC-vel rendelkező hősök dominálnak, akik emberelőnyös helyzetben másodpercek alatt letörölnek bárkit a játéktérről. Ezt általában a sötétben teszik, tehát ügyelni kell ellenük a megfelelő wardolásra, illetve soha ne menjünk be ismeretlen bokorba! Hosszúra nyúló, kiegyenlített meccseken az emberelőnyös helyzet kialakítása nehéz, így próbáljunk meg minél hamarabb pontot tenni az i-re, és megnyerni a játékot.

Teamfight

Talán a leglátványosabb, és a legtöbbek által kedvelt csapat összeállítási forma, melynek célja több képességet (nagyrészt ultit) koordináltan felhasználni egy szűk területen, ezzel nagy károkat okozva az ellenséges seregen. Helyezzük nyomás alá ellenfelünket, és harcoljunk, amint elérhetőek a megfelelő képességek, valamint a szükséges tárgyak is rendelkezésünkre állnak. Vigyázni kell azonban arra, nehogy szétváljon a csapat, mert akkor az alapvetően sok hős sebzésére/bénítására alkalmas képességek kárba mennek, így jelentős hátrányba kerül a csapat.

Splitpush

Jellemzően van egy hős, aki egymaga nyomást tud gyakorolni egy lanere önmaga, ezzel az ellenfelet kényszerítve arra, hogy valakit ellene küldjön a többi csapattársát magára hagyva. A mai teleport metában már szinte minden meccsen splitpushol valaki, így ezzel a stratégiával már mind találkoztunk. Célunk előnyös 1v1, illetve 4v4 szituációk kialakítása, ahol emberelőnyt tudunk kialakítani, és ezáltal közelebb kerülni az ellenség Nexusához. Még a legmagasabb szinten is belefutnak a játékosok abba, hogy túl merészek egyedül, és túl mélyen az ellenség területére mennek. Mi ezt ne tegyük, csak megfelelően látható ellenséges jungle mellett!

Protect the VIP

A csapatunknak ebben az esetben lesz egy olyan tagja, aki értékesebb a többinél. Ő felel azért, hogy bevigye az ellenségnek a sebzés jelentős részét, és hátán vigye a csapatot ezzel győzelemhez segítse társait. Két dologban biztosak lehetünk: lesz egy late game-ben nagyon erős hypercarryvel (Kog’maw, Twitch, Vayne, Tristana, stb) fogunk szembenézni, illetve mellette rengeteg heallel, shielddel és peellel rendelkező csapattársat fog maga mellett felvonultatni. A Royal Club Uzi mögé állt be így pár évvel ezelőtt a világbajnokságon, majd tavaly a GE Tigers fejlesztette ki a Juggermaw kompozíciót, ahol Pray köré épült az egész csapat. Amennyiben a carry meghal, úgy nehéz dolgunk van, mivel nem lesz elég sebzése a csapatnak, szóval nagyon kockázatos a dolog.

Ahogy láthatjuk, minden összeállításnak megvan az erőssége, illetve hátránya, mely csapatunk stratégiáját jelentősen meghatározza. Az általunk bemutatott öt kompozíció szinte kivétel nélkül napjainkban is felfedezhető kompetitív meccseken, de a meta változásának köszönhetően mindig lesznek preferáltabbak.

Ha tetszett az Idézők Iskolája alábbi cikkje, akkor ajánljuk figyelmedbe a korábbi részeket, melyek a kommunikációról és annak gyakorlásáról, a pick&ban-ról, illetve az ellenfélből való felkészülésről szóltak!

Tetszett a cikk? Kövesd az Esport1-et Facebook-on!

Kövess Minket!



Közvetítések