A TNL és számos más kutatócég átlaga alapján minden negyedik esport néző nő!
Ha valaki azt mondja, hogy „kocka” vagy „gamer”, akkor még ma is sokaknak egy pattanásos srác jut eszébe, aki otthon ül a gépe előtt, energiaitalt iszik és csipszet zabál naphosszat. Lehet, hogy ennek 15 évvel ezelőtt volt valamilyen alapja, de ma már nem is lehetne távolabb a valóságtól. Csak pár számot nézzünk meg: az Xbox tulajdonosok 75%-a ma már legálisan ihat alkoholt, több mint 50%-uk jól fizető pozícióban dolgozik és 51%-uknak van gyereke. És persze az se igaz már, hogy csak a fiúk játszanak a számítógépes játékokkal.
Csak a puszta adatok
Pár éve az IAB kiadott egy tanulmányt arról, hogy az elektronikus játékokkal időt töltő felhasználók 52%-a nő. Persze ebben benne vannak a mobilos játékok, mint mondjuk a Candy Crush, nomeg a Facebook-os játékok is. Hat évvel ezelőtt, amikor a Zynga még a csúcson pörgött a FarmVille-el meg az egyéb ilyen játékaival, akkor a marketing osztályuk a következőket mondta:
„A hardcore játékosok legújabb fajtája a negyven fölötti anyukák csoportja.”
Ha pedig a játékosok száma megnőtt a hölgyek között, akkor esport szempontból is jöhetett változás. Alább látható egy kép, amin különböző statisztikai cégek írják le a saját eredményeiket.
Ha ezekből vonunk egy átlagot, akkor máris eljutunk a 25%-hoz, azaz az esport kedvelők és nézők negyedét a női közönség teszi ki, ami már számottevő. Ezen felül pedig az előrejelzések szerint ez a szám 30 % fölé megy majd az év végére.
Az Overwatch hoz majd egyensúlyt
Figyelembe véve azt, hogy amikor kijött a játék, akkor az internet tele volt azokkal a képekkel, amin Widow és Tracer volt látható háttal a kamerának, egy bizonyos testrészükkel a fókuszban, ez a kijelentés furának tűnik. Pedig van alapja, hiszen a karaktergrafika, a stílus, a textúrák és a színek sokkal közelebb állnak a női játékosokhoz. Hasonlítsuk össze egy CS:GO-val vagy egy Rainbow Six-el, amik szintén FPS-ek.
Azok sokkal zordabbak, a grafika gyönyörű, de élesek a vonalak, a színek komorak, dominál a fekete, a szürke és a kék. Ezzel szemben ott az OW, ahol élénk színek vannak, az egész kinézet sokkal rajzfilmszerűbb, talán az is mondható, hogy sokkal kifinomultabb. Ezért pszichológiailag talán sokkal érdekesebb lehet a női játékosoknak.
Jöhetnek a női ligák
Erre most még nagyon kevés példát láthatunk az esport berkeken belül. Persze ott vannak a CS:GO női tornák, sőt, tavaly az 1v1 tornán azért Juliano megmutatta, hogy mit tud a férfiak ellen. De ettől függetlenül az esport világ egyelőre nagyon úgy van beállítva, hogy ez egy klub a férfiaknak. Az általános nézet alapján a közönség nem tartja hitelesnek a női játékosokat, mint profik. Pedig ez már egy idejét múlt idea. Csak példaként nézzük meg a WNBA ligát az Egyesült Államokban. Az ott játszó játékosok tudásához kétség sem férhet, ha pedig figyelembe vesszük, hogy a liga nézőinek több, mint 60%-a férfi, akkor bizony rájöhetünk, hogy az esportokban is van helye a női játékosoknak. Ennek érdekében több, ismertebb női esport személyiség tervezi, hogy 2017-ben megtolja a nők ügyének a szekerét:
- Zoie Burgher, egy ismert Youtuber női esport szervezetet alapít
- Jennifer Pichett esport kommentátor női Call of Duty bajnokságot akar indítani
- A Skylla pedig egy olyan CS torna lesz, ahol női és férfi játékosok játszanak majd egymás ellen, vegyes csapatokban
Minek kell változnia?
Először is, az esport médiumoknak kell kicsit változtatnia. Most a női játékosokról és női versenyekről édeskevés hír jelenik meg. Ha pedig megjelenik, akkor azok alapból rövidek és semmitmondóak, ez pedig abból ered, hogy az írók nem tudják, miről készítenek tartalmat.
A másik oldal pedig a hirdetők felelőssége. Csak nézzetek meg egy-egy esport hirdetést. A zene, a képek és az ott szereplő motívumok alapján látható, hogy azok a férfi közönséget célozzák meg. Pedig a nézők erős százaléka már bizonyítottan nő. Persze lehet mondani, hogy olyan reklámot készítenek, amivel elérik a célcsoportot, de fel kell ismerni, hogy a célcsoport összetétele az évek során teljesen megváltozott. Egyébként a törekvések már megvannak arra, hogy egységesítsék a hirdetéseket, például a Gears of War reklámja mindkét nem számára tökéletesen befogadható, csak kár hogy egyelőre kevés ilyen van.
A márkák a piacon nem a nőknek készültek
Megvan a Gilette reklám Xpeke-vel? Ott a célcsoport tisztán a férfiak. De tudtok mondani olyan esport hirdetést, ahol a nőket célozzák meg? Hirdet ezen a piacon a Dove vagy mondjuk Pantene?
Hát nem, pedig akár még értelmes is lenne, hiszen a játékok alatt a kis képeken általában a játékosok fejét lehet látni. Egy kihagyott ziccer az, hogy egyik szépészeti cég nem csap le, hogy a csapattagok haja azért ilyen csillogó és selymes, mert XY márkát használ.
Reméljük, 2017 arról szól majd, hogy egyre több női csapat indul útnak és a fizetésben elkezdenek felzárkózni a férfi játékosok mögé.