Technológiailag és érdeklődés szintjén is sikeres út lehet a gaming számunkra

Technológiailag és érdeklődés szintjén is sikeres út lehet a gaming számunkra

Sörös Péterrel, a Telekom Community Manager-ével beszélgettünk az első, hajón szervezett e-sport rendezvényről.

Óriási kérdés volt, hogy megfelelő-e már a technológia egy ilyen esemény kivitelezésére, de a Telekom Európa Hajón rendezett e-sport és gaming eseménye átment a vizsgán. Persze nem hibák nélkül: kicsit túllőttek a jegyáron, a tesztek miatt későn tudtak elkezdeni beszélni róla, de tanultak belőle és úgy látják, hogy - bár egyelőre nem minden területen - de van potenciál a hazai gamingben. Interjú az esemény szervezőjével, Sörös Péterrel, a Telekom közösségi menedzserével.

Honnan jött az, hogy gaming és e-sport rendezvényt csináljatok egy HAJÓra?

2015 végén keresett meg egy szegedi csapat minket, hogy lenne itt egy Hearthstone verseny, amit szeretnének, ha támogatna a Telekom. Ahogy elkezdtünk belemélyedni a gaming és e-sport témába, láttuk, hogy ez egy olyan közeg, akiket egyébként iszonyatosan nehéz ma hatékonyan elérni és megszólítani, de a gaming olyan kapcsolódási lehetőségeket kínál, amiken keresztül az ezredforduló környékén születettekkel jól lehet kommunikálni.

Láttuk, hogy mennyien pörögnek a Twitchen, hogy CS:GO megy itthon a TV-ben, hogy hagyományos sportcsapatok nevelnek ki e-sport játékosokat és úgy gondoltuk, hogy mi is fel tudunk mutatni olyan dolgokat, amik érdekelhetik ezt a közösséget, az e-sport és a gaming pedig egy jó mód arra, hogy elérjük őket. Emellett erősnek érezzük magunkat a vállalati felelősségvállalás terén is, számos lehetőség van arra, hogy ezt gaming terén is megmutassuk - pl. szeretnénk edukálni a szülőket a témában.

A hajó egy mérföldkő volt ebben, hiszen kiderült, hogy technológiailag és érdeklődés szintjén is sikeres út lehet a gaming számunkra.

Hogyan épült fel a rendezvény? Mi alapján választottátok a játékokat, a programokat?

A főszervező az Otherworld volt, de például a magyar HALO közösség egyik fő koordinátora Telekom dolgozó, innen jött pl., hogy lesz HALO is a hajón. Az Overwatch újnak számító cím, sokan ismerik, de sokan nem játszottak még vele, ezért úgy gondoltuk, miért ne adnánk meg a lehetőséget a fiataloknak, hogy kipróbálhassák a játékot. A League of Legends-et Zoliék (Otherworld – a szerk.) javasolták, mert egy jól mozgatható a közösség, ezért is szerettük volna, mint húzónév felvinni a hajóra. A VR cuccok pedig még mindig nagyon sokakat érdekelnek, ezért akartunk egy szélesebb spektrumot felvonultatni. Na meg ott voltak a társasjátékok a retro rajongók számára, vagy akik egyszerűen csak nem a gép előtt akarták tölteni azt a 3 órát. Jó volt látni, hogy apa, anya elengedték a gyereket játszani, ők meg addig társasoztak kicsit. Társasjátékok kapcsán lehet, hogy egy ominózus posztunkra is emlékeznek páran.

Telekom Hajó

Eleinte igen borsos áron, 6000 Ft-ért árultátok a jegyeket, de aztán jött egy videó, amiben bejelentettétek, hogy ingyenes lesz a hajón való részvétel. Elsőre azt gondolja mindenki, hogy fű, tök jó, ingyenes gaming rendezvény, de nem inkább az volt a valódi indok, hogy ekkora összeget senki se akart kifizetni egy mindössze három órás rendezvényért?       

Azt azért tudnod kell, hogy ez alapvetően egy kísérleti rendezvény volt, minden fázisban igyekeztünk a lehetőségeinkhez mérten a lehető legjobban építeni a visszajelzésekre. Még a legelején bevontunk partnereket, tanácsadókat is, akik azt javasolták, hogy egy ilyen prémium eseményre (nem nagyon tudok olyanról, hogy lett volna korábban e-sport rendezvény egy hajón) egy jegy simán megér 6-7000 Ft-ot. Az első ötleteinkkel összevetve nagy szórással kaptunk tehát javaslatokat, belőttünk hát egy középutat – nem lett átütő siker, de tanultunk ebből. Egyéni jegyet nem sokat vettek, sokan inkább páros vagy csoportos vásárlásban gondolkoztak. Akkor, amikor a jegyárakat visszavontuk, még nem volt sok vásárlónk.

Üzleti szempontból 6000-ről 0-ra levinni a jegyárat nem a legjobb lépés. Mi volt a gondolatmenet a váltás mögött, hogyan próbáltátok meg a jegyeladásból kieső deficitet „visszahozni”?

Szerintem egyébként működött volna ezzel a jegyárral is, de több időre lett volna szükségünk, hogy kommunikálhassunk róla, hogy megismerhessék a rendezvényt. Március végén, tehát kb. másfél hónappal az esemény előtt tudtunk csak elkezdeni egyáltalán beszélni arról, hogy lesz egy ilyen, mert mindent 100%-osan le akartunk tesztelni, hogy technikailag kivitelezhető-e egy ilyen rendezvény. 4G net egy mozgó hajón, áramellátás úgy, hogy tele van gépekkel, fordulásnál sokkal több áramot fogyaszt egy ilyen gép, vajon nem fogja-e lecsapni az egész áramellátást egy kanyar, ilyesmi. Már januárban-februárban kimentünk volna tesztelni, csak hát be volt fagyva a Duna… viccen kívül, megnéztük még a jégtörő bérlési lehetőségeket is, de ez, mint kiderült nem biztosította volna a kellő feltételeket a precíz mérésekhez.

Amikor technikusainktól zöld lámpát kaptunk, már nagyon elszaladt az idő, más eseményeknél a kommunikációs időszak 2-3-szor hosszabb. De mindvégig előttünk volt, hogy ezek tipikusan olyan kérdések, amiket egyszer kell jól körüljárni, aztán már építhetünk a tapasztalatainkra. A jegyeladásból kieső bevételeket egyes partnereink közreműködésével, illetve saját forrásból pótoltuk, készültünk B-tervvel. Fontos cél volt, hogy felmérjük, milyen arányokkal lehet egy ilyen event bevételi oldalról is fenntartható, e téren is értékes tapasztalatokat szereztünk.

Telekom Hajó

Mondjuk az ingyenességgel gyorsan tele lett a hajó…

2+1 kommunikációs csatornát használtunk: az Otherworld (az egyik főszervező – a szerk.) Youtube és Facebook oldalát, valamint a Telekom Facebook oldalát. Szándékosan nem építettünk további Youtuber vagy más influencer támogatásra, pedig van ebben partnerünk. Az volt a cél, hogy megnézzük, mennyire aktivizálódik egy tisztán gamer és esport tematikájú eventre a közösség. Öröm az ürömben, hogy mivel ingyenessé tettük a jegyet, számottevő marketing költséget tudtunk megspórolni, például terveztünk egy Youtube preroll kampányt is, de mivel másfél nap alatt beteltek a helyek, a Facebooknál maradtunk. Ha lesz folytatás, tudni fogjuk pontosan, hogy és mi kell, hány főt bír el a programokkal, színpadokkal kiépített hajó, mit tudunk még 4G-n keresztül kifelé streamelni stb.

Volt olyan ötlet, amit végül nem tudtatok megvalósítani?

Csak nagyon kevés. Akartunk egy drón felszállópályát, hogy drónozni is lehessen, szerettünk volna hozni Oculus Rifteket, illetve a retro sarkot feltuningolni néhány Arcade géppel, én például imádom a Flippermúzeumban is kipróbálható klasszikus Mortal Kombat és hasonló masinákat . De jó lett volna, ha több cosplayer is eljön, sajnos néhányan az utolsó pillanatban mondták le, de szeretnénk jobban kiemelni ezt az igen kreatív témát is. Helyből viszont nem lesz több, végső soron így is bőven megteltek a fedélzetek látnivalóval.

Rendezvényt már csináltatok, terveztek az e-sport más területei felé is nyitni? Támogatnátok csapatot?

Úgy látjuk, hogy ez Magyarországon még eléggé gyerekcipőben jár. Kell még egy kis idő, hogy megérje a márkáknak is beszállni, szerintünk ennek még nincs itt az ideje. Jó belépési pont lehet, de kevés ismert csapat van még, inkább 1-1 játékos az, akikre felfigyel a tömeg. Természetesen e téren is figyeljük a hazai és külföldi trendek alakulását.

És nem akartok ti lenni az elsők?

Sok dologban voltunk már elsők, e téren egyelőre nincs ilyen ambíciónk, fokozatosan értékeljük ki az eddigi lépéseinket és tervezzük a továbbiakat.

TETSZETT? KÖVESD AZ ESPORT1-ET FACEBOOK-ON!

Képek: Otherworld

Kövess Minket!



Üzlet - A mezőgazdasági szektorban dolgozni dicsőség!

Néhány évtizeddel ezelőtt teljesen természetes volt az, hogy rengetegen a mezőgazdaságban dolgoztak. Aztán jött a robbanásszerűen fejlődő technológia, az urbanizálódás, a fogyasztó társadalom és megannyi egyéb modern hívság, és máris eltolódott a mérleg nyelve az ipari, gyári és szellemi munkák felé. 

Üzlet - Milyen luxusmeglepetést válasszunk egy dohányos férfinak?

Sokak szerint a szivarozás egyet jelent a luxussal, általában jól öltözött, tehetős üzletemberekkel azonosítjuk, ellentétben a cigarettázással, amely a nikotinéhség gyors kielégítésére alkalmas, vagy a pipázással, ami a vén tengeri medvék sajátja.

Üzlet - Már a sztárok is hódolnak a szülő-gyermek szettek trendjének

Az anya-lánya és apa-fia szettek sosem látott népszerűségnek örvendenek. Ez a trend már a sztárvilágba is begyűrűzött: Beyoncé is jelent már meg kislányával közös összeállításban, de Vilmos herceg is szívesen húz a kis Györggyel összeillő ruhákat.

Közvetítések