Hogyan ültessük át a profi dzsungelezést és mentalitást Soloqba?

Hogyan ültessük át a profi dzsungelezést és mentalitást Soloqba?

A legutóbbi TSM vs. CLG meccsen nagyon jól nyomon követhető volt, hogy miről is szól a profi dzsungelezés, ennek alkotóelemeit vesszük most át.

Noha a TSM és a CLG összecsapása nem volt egy túl szoros párbaj, azért elég sok mindent lehet tanulni belőle. Most a dzsungel szekcióra fogunk ráfeküdni, hogy mi minden történt ott, és mindez hogyan ültethető át Soloqba. A két jungler, Svenskeren és OmarGod fej-fej mellett haladtak, és hasonló technikákkal igyekezték biztosítani csapatuk számára az előnyt a játék korai és középső szakaszában.

Kovácsnak sem utolsó Ornn, íme a fejlesztett tárgyai!

Aioween | 17/08/09 16:59 Ornn nem csak egy új karaktert jelent a játékon belül, hanem számos új tárgyat is Passzívjának köszönhetően. Mivel ő egy freljordi kovács, képes a meglévő fegyvereket megfenni, kicsinosítani és persze erősíteni. Összesen 8 tárgyhoz ért a játékon belül, megjelenésekor még nem tudtuk a pontos értékeket, de végre ez is kiderült.

Kezdjük is a legelejével a legelső szörnytáboroktól.

Az első mérkőzésen a két dzsungeles több campet is cserélt egymás között, miközben igyekeztek vision és farm előnyt kialakítani maguknak. OmarGod Sejuanijával a Pengecsőröknél kezdett, majd a pirosat leszedve, a kékhez sietett, Svenskeren pedig ezt kihasználva, meglátogatta OmarGod krugjait. Ezt az akciót azonban Darshan egy jó warddal lebuktatta, így OmarGod tudta, hogy ellenfele dzsungele épp szabadon áll, így ő is átment kicsit falatozni, és visszavette azt, amit elloptak tőle. Ez egy nagyon jó példa arra, hogy milyen fontos, hogy bármilyen úton-módon figyelemmel kísérjük a riválisunkat. Minden bizonnyal a dzsungelest a legnehezebb, hiszen a pálya bármely szegletén bujkálhat, de mindent meg kell tennünk azért, hogy legalább körülbelül tudjuk, merre járhat.

Azonban van egy második példánk is a második meccsről. Stixxay-ből sikerült az első másodpercekben kihúzni egy Villanást, Svenskeren pedig a piros leszedése után rögtön átsétált az egész pályán, annak érdekében, hogy megbüntessék azt a képességhiányt. Ezt is azért tehette meg, mert tudta, hogy OmarGod a saját dzsungelében van, ám esélye nincs arra, hogy bot lane-re érkezzen abban az időben, így egy nagyon szépen megjátszott lépéssel teljesen ingyen megszerezte az első gyilkosságot a TSM gárdája.

Ebből pedig következik is a második trükk, ismételd meg a rajtaütést azokon az ösvényeken, ahol előtte Summoner Spellt húztatok ki.

Az első mérkőzésen az ötödik perc elején Svenskeren rávetette magát Huhi Orianna-jára, akiből ki is húzták mind a Flash-t, mind a Ghostot. Ezzel a nyomással Huhinak óvatosabban kellett játszania, ami ahhoz vezetett, hogy Bjergsen egy 10-12 minionos farmelőnyt tudott magának kialakítani. Pár perccel később pedig egy négy emberes dózerrel rohamozták meg a középső ösvényt, hogy a Flash-sel még mindig nem rendelkező Huhit megbüntessék.

Na de mindez hogyan ültethető át Soloq-ba?

Egy ösvényt campelni jó dolog, ám egy olyan ösvényen rajta ütni, ahol nincsenek varázslatok még jobb. Kompetitív berkekben a dzsungelesek azokat a csapattársaikat részesítik nagyobb figyelemben, akiknek valamilyen előnyük van. Akár tárgyban, akár Summoner Spellben. Ugyanez alkalmazható Soloqba is.

Azt viszont figyelembe kell venni, hogy milyen előnyökkel járhat, hogyha megpróbálsz gankelni egy lane-t. Az ebből fakadó jutalomnak nagyobbnak kell lennie, mint amit ez idő alatt a dzsungeledben tudnál farmolni, különben nem éri meg az egész. Ráadásul azt is számításba kell venni harmadik opcióként, hogy ha mész egy kicsit feltúrni az ellenfél dzsungelét, akkor milyen előnyökre tehetsz szert, mennyire tudod ezzel megkárosítani az ellenfeled. A sokat látott dzsungelesek már ezzel is kalkulálnak. Persze a profi ligák, és a Soloq más, nem véletlenül láthatunk olyan kevés early ganket LCS-ben. Ők inkább farmolnak az első szinteken, és tényleg csak nagyon indokolt esetben csinálnak egy rajtaütést 2-es szinten, mert ha nem jön össze az akció, akkor elvesztegetett arany és xp az egész. Ezzel szemben ugye Soloqban gyakori a friss, ropogós 2-es szintű gank.

Ám van még valami, ami szörnyen fontos, mégis megannyi ember, megannyi dzsungeles nincs vele tisztában. A makró játék. Én magam is rengetegszer találkozom Soloq mérkőzéseim során azzal a problémával, hogy a dzsungelesünk egyszerűen nem tudja, hogy mikor mire érdemes hívást kezdeményezni. Ezt még masszív plat rangban lévő játékosoktól is sokszor látom. Csak egy-két példa.

Amennyiben halljátok, hogy az ellenfél leszedte a Hírnököt, mindenképp meg kell próbálnotok ezt kompenzálni valahogy. A Hírnök megölése nem jelent sok aranyat, ám ha jól van kihasználva, minimum elhoz egy tornyot teljesen ingyen, de előfordul, hogy kettőt is képesek vele ledönteni. Ez egy olyan fegyver, amire valamit válaszolni kell. Ez esetben az alsó ösvényen való mozgás ideális lehet. Ha az enemy bot lane párosa nem a tornya alatt csücsül érdemes megpróbálni egy ganket, ha viszont épp rájuk van tolva a wave, akkor meg rá lehet mozdulni a sárkányra. Az enemy jungler a Herald megölése után gyakran hazamegy, így van közel 1 percetek alkotni valamit. De ha mégse menne haza, akkor is legalább 30 másodperc áll rendelkezésetekre, mire leér a térkép alsó részére. Ez rengeteg mindenre elég, mégis nagyon sok Soloq játékos csak farmolgat tovább, vagy oda szalad a Hírnök verméhez, hátha tud még csinálni valamit. A profi ligákban ilyen helyzetben mindenkinek azonnal kattogni kezd az agya, hogy hol lehetne ezt megbosszulni.

Másik gyakori hiba ugyanebben a témában a Baron elhozatala. Leászoltuk az ellenfelünket, ám az ösvények felénk pusholnak, talán egy tornyot el tudnánk hozni, mielőtt felélednek, a dzsungelesünk azonban létfontosságúnak érzi azt a tornyot, és a Baron helyett kőkeményen neki áll tolni az alsó ösvényt. Ha pedig egy-két társunk követi is a példáját, abból már sehogy sem lesz Baron.

Ez olyan klasszikus hiba, amit minden héten legalább egyszer látok. Ebben a helyzetben sokkal többet ér, hogyha megölitek a gyíkot, majd a buffal felvértezve toljátok vissza a laneket. Megvan az ebből járó arany, megvan az erősítés, jó eséllyel a következő csapatharcot is megnyerhetitek így, a felerősített minionokkal pedig gyerekjáték keresztül törni egy bázison. Sok dzsungeles azonban nem képes néhány perccel előre gondolkozni, pedig ennek a szerepkörnek pontosan ez a lényege. Figyeld a térképet, mérd fel a látottakat, és ennek függvényében próbálj meg hívásokat kezdeményezni. Figyelj oda a makró játékra. Az viszont már egy másik kérdés, hogy a csapatod amúgy hajlandó-e hallgatni rád, a Soloq meccsek rákfenéje a játékosok egoja. 

Sokan azért nem tudnak előrébb lépni a saját ligájukban, mert kizárják azokat a technikákat, amiket a profik is használnak, mivel úgy gondolják, hogy az ott nem működhet. Természetesen sok olyan van, amit 4 random ember mellett nem igazán lehet kivitelezni, az viszont csak rajtad áll, hogy melyik ösvényre gankelsz. Ehhez nem kell kiemelkedő csapatjáték, pusztán figyelned kell a környezetedet. Az elhasznált képességeket, amiket érdemes pingelni is a csapattársaknak, az ellenfél dzsungelesének mozgását, a csapatod apró előnyeit. Összetett folyamat, de ha egyszer tényleg ráérez az ember, akkor a legnehezebb mérkőzéseket is visszahozhatja a dzsungelből irányítva.

TETSZETT? KÖVESD AZ ESPORT1-ET FACEBOOK-ON!

Kövess Minket!