Megnéztük, hogy mennyit változott a meta tavaly óta, és milyen hősöket választanak a profik leginkább, illetve milyen sikereket érnek el ezekkel.
A Play-In stage-et már rég letudtuk és túl vagyunk az első heti csoportkörön is, így igazán sok mérkőzést láthattunk. Majdnem annyit, mint a tavalyi VB-n összesen, ahol a Play-In stage teljesen kimaradt. Mivel 24 csapat vett részt összesen az idei megmérettetésen, amiből már csak 16 maradt, így értelemszerű, hogy több izgalom is jutott nekünk.
A vb leggyorsabb meccsén, Nasusszal verte bucira a Longzhu a fnaticot
Három perccel az első gyilkosság után vége volt a meccsnek.
Kíváncsiak voltunk, hogy pontosan mi is változott egy év alatt, miként nézett ki a tavalyi meta, és miként néz ki most. Vannak ösvények, ahol rengeteg változás történt, elég ha csak a support pozícióra gondolunk, mivel tavaly nem volt Ardent Censer meta, volt helyette MF support, Spellthief's Edge-el és Thunderlorddal. Az ADC-k is teljesen máshogy néztek ki, elég ha csak a győztes skinre gondolunk, amit Jhinre készítettek. Miden történt talán a legkevesebb változás, a dzsungelben azonban annál több. Lee Sin nem elsődleges választás már, helyette inkább Sejuani és Gragas a favorit, míg topon elég sok mindent láthattunk idén.
Megnézzük ösvényenként a 3 legsikeresebb hőst, és hogy mi lehet a jelenlétük oka. Kezdjük is a toppal.
Tavaly leggyakrabban Rumble-t (32), Poppy-t (29) és Jayce-t (22) választották, míg idén az abszolút kedvenc egyértelműen Cho'Gath (29), őt követi Maokai (25) és harmadik helyen Shen (17) található. Cho'Gath-ról szerintem mindenki tudja, hogy miért erős, a mostani tank metában az olyan tárgyak mellett, mint a Righteous Glory, vagy a Gargoyle Stoneplate, aminek a sebzéscsökkentése nem vonatkozik az ultijának a true damage-re, vagy a Warmog's Armor a maga rengeteg HP-jával szintén erősíti az ultiját. Jelzőgyűjtésekkel pedig az idő teltével csak egyre erősebb lesz, ráadásul rengeteg CC-vel rendelkezik, amik között területi némítás is van, ez pedig nagyon ritka, teljesen érthető az első hely. Maokai az a hős, aki legjobban tölti be a megatank szerepét. Bár Cho'Gath nagyra tud nőni, nála elpusztíthatatlanabb tankot nem igazán találni, egyrészt passzívjának köszönhetően is, és a frissített ultijával nagyon nagy távolságokról tudunk kezdeményezni, szintén megérdemelt a második hely. Végezetül pedig Shen futott be, aki tankosságban lehet elmarad az előző kettőtől, viszont az ő hasznossága a mobilitásában van, amit az ultija ad, no meg a pajzs, ami vele jár. Mivel a törékeny hypercarry-k korát éljük boton, ennél jobb védelmet elképzelni sem lehetne a számukra.
Következő pozíciónk a dzsungel. Tavaly a mechanikai dzsungelesek élték fénykorukat, többek közt ezzel tudott kitűnni Peanut is, aki állandóan Lee Sinezett és szebbnél szebb megmozdulásokat mutatott nekünk, nem véletlenül került az SKT-hez. Nem véletlen, hogy a tavalyi évben a vak szerzetes volt az abszolút első (37), de nem sokkal maradt el a VB skint "megnyerő" Olaf sem (36), illetve Elise-é (29) lett az előkelő harmadik hely. Idén teljesen máshogy néz már ki a dzsungel. Lee Sin mindössze hatszor került kiválasztásra, az első helyet pedig Gragas tartja (35), míg a második helyen Sejuani lovagol (27), harmadikként kissé elmaradva Jarvan IV (16) érkezett, de ez utóbbi köszönhető a rengeteg bannak is, mivel topra is életképes. Jól látható, hogy a sok CC-vel rendelkező, tankos karakterek a menők, ami nem véletlen, hiszen velük lehet a legtöbb időt és persze zónázást nyerni egy-egy csapatharc alatt, hogy a hypercarry-k kiosszák a sebzésüket. Gankelni sem túl nehéz velük, képességeiknek köszönhetően mozgékonyak, könnyen átmennek falakon stb. Jarvan egy kissé sebzés-orientáltabb tud lenni, ezt leginkább az határozza meg, hogy mekkora előnyre tesz szert. Ha nagyon egyoldalúan vezet, vele azt is megtehetjük, hogy tankosság helyett inkább AD-t veszünk.
Mint említettem, miden történt talán a legkevesebb változás, legalábbis a meccsek alapján ezt gondolnánk, de a gyakoriságok mást mutatnak. Míg tavaly Viktor vezette a ranglétrát (23), második helyen Cassiopeia futott be (22), harmadik helyen pedig mindenki kedvenc állandóan változó kék mágusa, Ryze állt (19). Idén két mágus és egy lövész fért be midre. Első helyen Syndra (27) áll, második helyen Corki (17), és harmadikként hiába nem megy jól neki solo q-ban, VB-n továbbra is szeretik Ryze-t (14). Syndra sok embernek okozott már rémálmokat, és nincs ez máshogy a profik között sem, hiszen hatos szinttől folyamatosan figyelni kell az ultijára. Ha nem vagyunk óvatosak és 50% HP alatt rossz helyzetbe kerülünk, könnyen koporsóban kerülünk haza. Emellett csapatharcokban is hasznos, rengeteg CC-vel rendelkezik. Corki pedig az egyik legkedveltebb választás a mágussal szemben. Jól tartja magát az ösvényen, főleg egy Hexdrinker után, jól farmol, mozgékony, és roamolni is lehet vele. Ryze a makró megmozdulásai miatt közkedvelt, hiszen ultijával rengeteg trükköt lehet csinálni, ráadásul ha van egy Zhonya-nk, akkor fixen el tudunk teleportálni, hiszen CC nem érhet nagyon minket. Emellett a sebzése is egész megbízható, bár a hatótávja nem a legnagyobb.
Az ADC pozícióban mindent kikukáztunk tavalyról. Jhin volt a legkedveltebb karakter (39), második helyen az akkor elég OP-nak számító Caitlyn volt (34), illetve az azóta dzsungelbe költözött Ezreal is képviseltette magát (32). Mivel a VB-t 7.18-on játsszák, Caitlyn ebből a körből kimaradt, helyette első helyeken a már említett hypercarry-k állnak. A legsikeresebb Tristana (38), őt követi a szerelmespár női tagja, Xayah (31), harmadik helyen Kog'Maw (18) található. Tristana és Kog'Maw hasonló szerepet töltenek be a csapatokban, őket védi mindenki, hogy a sebzésüket minél tovább tudják kiosztani, ebben hatalmas szerepet játszik az Ardent Censer is. Xayah szigorúan véve nem hypercarry, de azért jól megállja a helyét a metában, tollaival meglepően jó sebzése van, az ultija pedig rengeteg szituációból tudja megmenteni. Erejének egy részét Rakan is képezi, akivel nagyon jó összhangja van, messzebbről tud ráugrani, igaz ritkán harcolnak egy oldalon.
Végül, de nem utolsó sorban a támogatók. Tavaly is fontos szerepet játszottak a pajzsok, igaz nem olyan minőségben, mint idén. Karma (37) volt a leggyakoribb szereplője az alsó ösvénynek, második helyen a skingyőztes Nami (24) található, és a kezdeményezés sem maradt el sokszor Alistarnak köszönhetően (23). Idén is a pajzsok fontosak. Olyannyira, hogy az egész meta ekörül, illetve egy tárgy körül kering, ami nem más, mint az Ardent Censer. Ebből kifolyólag a legközkedveltebb hősök Janna (30), Lulu (29) és befért még Rakan (20). Előbbi kettő pajzsai, illetve egyéb védelmezési technikáik miatt fontosak. A 7.18-ban az Ardent Censer még gyógyít is, így a lifesteal helyett az ADC-k és azon belül is a hypercarry-k igazán rá tudnak menni az on-hit buildekre, vagyis támadási sebességet vesznek, valamint AD-t, a többit megoldja az Ardent Censer. Rakan még olyan szempontból érdekes, hogy vele elég jól lehet kezdeményezni is, de ezt leszámítva a többi támogatót csak elvétve látjuk, egyedül Alistar az, aki még 10 feletti meccsszámmal rendelkezik, a többiek mind alatta vannak.
Tavaly az egész VB-n összesen 65 hőst használtak, ezt úgy számolva, hogy ha egy hős több ösvényen is feltűnt, akkor azt egynek számoltam, idén pedig ez a szám, 72,és még nagyon messze van a vége. Ha belegondolunk; már most, az idén ez több mint a hősök fele: ha az volt a cél, hogy változatosabb meta legyen, akkor egyrészt sikerült, másrészt pár pozíció viszont nagyon be lett skatulyázva.