Múlt héten hivatalosan is betöltötte a 8. évét a LoL, éppen ezért arra gondoltunk, hogy megnézzük; mik –illetve pontosabban; kik– változtak meg igazán kiadásuk óta.
Nyolc év nagyon hosszú idő, főleg egy játék életében. 2009 október 27-e óta rengeteget változott a League of Legends, szinte nincs olyan szeglete, amihez ne nyúltak volna hozzá az évek során. Az egyetlen biztos pont nagyjából az ösvények, a tornyok és az inhibitorok száma, no meg a Nexus léte, ezen kívül nagyjából már minden kapott frissítést a játékban.
A League of Legends tele van rejtett tartalmakkal, megmutatunk párat!
Aioween | 17/10/30 10:13 Fantasztikus együttműködést találtak Lucian és Evelynn között. Nem ez az első olyan eset viszont, hogy egyes karaktereknek külön története, vagy épp interakciója van egymással; az új Evelynn megjelenésével szinte csak idő kérdése volt, hogy mikor találják meg a játékosok az Easter Eggeket.
Megváltoztatták már számtalanszor a dzsungelt, egy időben a bokrokat, a tornyok működését, mikor lane swap meta volt. Variálták a Baron és a sárkányok működését, sőt az inhibitorokét is, illetve kaptunk új lakókat és növényeket is a dzsungelbe, a rengeteg tárgy és mesterségváltozásról nem is beszélve, mégis a legnagyobb hatással a játékra a hősök vannak. Nem véletlenül, hiszen körülöttük forog minden, velük lépünk a leggyakrabban és a legtöbbet kapcsolatba, elvégre őket kell irányítanunk a játékban.
Megnéztük az évek során, kik azok a hősök, akik nagyobb változásokon mentek át, meg azt is, hogy mik voltak a legnagyobb különbségek régi és új formájuk között, mindezt a teljesség igénye nélkül. Kezdjük is rögtön a legnehezebbel.
A kék mágus már számos átalakításon esett át, az utóbbi évek során kapott két nagy reworköt is. Rengeteg gond volt vele az évek során, ahogy fejlődött a meta, az eredeti változata a maga egy célpontos képességivel (leszámítva az E-t) kissé elavult, ezért újítani kellett. Ezt meg is tették, de túllőttek vele a célon.
Az állandó CD csökkentés az ultival együtt, ami az akkor még létező Spellvampet adta, vagyis a varázslatokból gyógyulást, egyszerűen túl sok volt. Faker is ezzel nyerte meg a 2015-ös VB-t. Ez soloban is nagyon használható volt, és a győzelmi arányai magasak voltak. Aztán újradolgozták ismét, a gyógyulást elfelejtettük, helyette kaptunk több területi sebzést, és egy teleportáló ultit. A profik között még így is megállta a helyét, de azóta solo queue-ban szinte használhatatlan, legalábbis a számok ezt mutatják.
Ha hinni lehet a pletykáknak, akkor ismét kezdeni fognak vele valamit jövőre, hiszen jelenleg nem szuperál túl jól.
Legtöbb esetben azért kapott egy-egy hős reworköt, mert egyszerűen elavult. Warwick esetében is ez volt a helyzet, aki az első pár szezonban még megállta a helyét, de ahogy teltek az évek, még a point and click supress is kevésnek bizonyult a többiekkel szemben. Hatos szint előtt nem igazán tudott mit tenni, mert bár jól farmolt, gankelési lehetősége maximum akkor volt, ha az ösvényen volt CC, egyébként nem volt nehéz elfutni tőle. Az egyetlen pozitívuma a sustain volt, ami miatt jól bírta a dzsungel takarítását.
Az új verziója ehhez képest más sokkal hasznosabbnak bizonyult és azóta is előfordul néha a profik között, bár a VB-n eddig nem igazán tűnt fel. Az ultija célozható képesség lett, a Q-ja kapott egy kis követési lehetőséget, amivel rá tudott akaszkodni ellenfeleire, illetve a fear is elősegítette őt a gankekben, az ebből kapott tankosságról nem is beszélve. Sokkal több lehetőség került így a karakterbe azon felül, hogy hatos szint után megnyomhatunk egy ultit. Tény, hogy nem lett egy mindent elsöprő hős, de a megfelelő játékosok egész jó sikereket értek el vele.
Voltak kifejezetten sikeres rewörkök is, amiknek a hatását széles körben a profi mezőny is megérezte. Ilyen volt például Poppy reworkje, akit ezelőtt valószínűleg csak Csacsinál láthattunk még 2015-ben, mikor kvalifikáltak az EU LCS-be a Millenium ellen. Nem volt alapvetően egy gyenge hős,, és rengeteg módon lehetett őt építeni, legyen az full tank, félig tank, vagy teljesen sebző karakter, hiszen ott volt a régi ultija, amivel biztonságban tudhatta magát. Ennek a működése annyi volt, hogy valakit kijelöltünk, és 7 mp-re csak és kizárólag az az egy személy tudott velünk bármit is kezdeni, nem hatottak ránk sem a tornyok sem más hősök támadásai. A problémát nála az jelentette, hogy nem tudott hatékonyan minionhullámokat tolni.
Ekkortájt nagyon nagy sikereknek örvendtek topon a megtankok, és Poppy a reworkje után pontosan ez lett. Egy jó kezdeményezéssel és disengage képességgel ellátott elpusztíthatatlan tank. Sokkal jobb wavecleart kapott az új Q-val, W-jével más beugró hősöket tudott megakadályozni, no meg a menekülésüket is, az ulti pedig egy fantasztikus eszköz lett egyes harcok kezdeményezéséhez, hiszen emberelőnyre tehettünk vele szert. A falhoz lökés és a stun mechanikája megmaradt, ahogy az ebből származó mozgási sebesség is. Nem véletlenül szerették meg ilyen sokan, és volt a meta része, amíg az ellenállásaiból végre lecsippentettek egy kicsit.
Szintén hatalmas telitalálat lett Galio is, aki előtte konkrétan a kutyát sem érdekelt, legalábbis a profik között. Hasonlóan pár elavult karakterhez, ő sem igazán találta a helyét a szurdokban, hiszen alapvetően egy mágusról volt szó, de emellett közelharci volt és a szinergia a képességei között nem volt a legjobb. A gyógyulás éppenséggel jól jött a pajzsából és úgy alapvetően a waveclearrel sem volt gondja, de hasonló gondokkal küszködött, mint Warwick. Az alap képességei keveset voltak ahhoz, hogy az ultija önmagában sokat érjen. Ráadásul azt leginkább Flash segítségével tudta kihasználni, ami a mai gyorsnak mondható metában édes kevés.
Ehhez képest az új Galio már teljesen más szerepben tündökölt. Javarészt elvették a mágus mivoltát és viszonylag jó sebzéssel rendelkező mid lane tankot csináltak belőle. Az ultija a taunttal együtt átkerült a W-re, ráadásul jelentős sebzéscsökkenés mellett, amit csak nemrég gyengítettek. A Q-ja valamelyest hasonló maradt hatásban, de tovább tartott, és végre kapott valamit, ami előtte nagyon hiányzott: egy gapclosert, vagyis egy képességet, amivel megközelítheti ellenfeleit. A hab a tortán természetesen az ultija, mivel így egy újabb karaktert köszönthettünk majdnem globális képességgel. Zónázásra, kezdeményezésre, védekezésre, vagy roamolásra is ugyanúgy jó eszközként szolgált, és mivel magas alapsebzésekkel rendelkezett, fel tudta venni a versenyt a legtöbb mágussal is. A legutóbbi patch-ben ezen valamelyest változtattak, és inkább egy burst karakter lett belőle, de még így is jobb, mint volt.
Teljes reworknek éppenséggel nem mondható, de mégis teljesen megfordult Gangplank megítélése az E megváltoztatásával, amikor megkapta a hordóit. Előtte leginkább egy "fun" karakter volt, akivel el lehetett szórakozni solo queue-n, mivel nagyon nagyokat ütött, ha elérte a megfelelő tárgyakat. Q-ja és W-je működésben ugyanaz volt mint most. Ami változott az a passzívja, az ultija és az E-je. A passzív igazából mágikus sebzésből tényleges sebzésre váltott, az ultit pedig még korábban buffolták azzal, hogy nem véletlenszerű lesz a találat. Az E-je egész egyszerűen AD-t adott mindenkinek a környéken, meg egy kis mozgási sebességet. Bár a bónuszok jól jöttek, sok kreativitás nem kellett hozzá, és elég unalmassá tette a karaktert. A Critplank buildek persze viccesek voltak, mikor egy Q-ból eltüntettünk valakit, de cserébe az ösvényfázisa gyenge volt.
Az új ezzel szemben kapott hordókat, amikkel lehetett kombózni, no meg eszméletlen mennyiségeket sebezni, és a minionokat is gyorsabban tolta. Az ultija is fejleszthető lett egy külön pénznemből, amit GP a minionokból szedett össze ha Q-val, vagy E-Q-val ölte meg őket. Ha emlékezünk még a 2015-ös VB-re, GP szinte minden egyes meccsen tiltva volt, mindössze négyszer játszhatott vele valaki, és ezeket mind megnyerték. Ez leginkább az akkor is jellemző tankok miatt volt így, mivel az E rengeteg páncélt szakított le róluk, azok után pedig már az ADC-nek sem volt nehéz dolga megbüntetni őket.
A legújabb reworkünk pedig Evelynn volt. Vele kapcsolatban még folynak a kiegyensúlyozások, de egy dolog biztos, jócskán felforgatták a képességeit. A rejtőzködése megmaradt, hiszen ez adja az egész karakter esszenciáját, de azon kívül nagyjából minden megváltozott.
A W-je egy csábítás és/vagy lassítás lett kis sebzéssel megspékelve, az E-je végül is ugyanúgy egy egyszemélyes képesség maradt, de itt is variáltak a dolgokon, míg az ultija a visszateleportálással egy jó falátugró, menekülő, kivégző, vagy akár kezdeményező képesség is lett egyben, attól függően, hogy hogyan használjuk. Az biztos, hogy féltankként nem fogjuk őt többet látni, és ezt már a régi ultijával sem helyettesítheti, de az információhiány az ő jelenlétét illetően még fájdalmasabb lesz. Megint csak sikerült egy az évek alatt eléggé unalmassá vált karaktert izgalmassá, játszhatóvá, erősebbé és persze modernebbé tenni, hogy beilleszkedjen a játékba.
És hogy milyen reworkök várnak még ránk? Swain szinte biztosan számíthat valamire, illetve Aatrox sem marad változatlan. Azt is el tudom képzelni, hogy mivel szép lassan elérjük a 140 hőst, akár még inkább visszafogják az újabbak megjelenését, és inkább a reworkökre koncentrálnak, elvégre az évek során rengeteg karakter ment ki a divatból, akiknek biztosan jól jönnek egy kis figyelem.