A HyperX már évek óta az egyik legnagyobb támogatója az e-sportnak, most első kézből tudhattuk meg, hogy a cég miért fektet ekkora figyelmet az iparágra.
A HyperX az e-sport játékosok, a gamerek és rajongók körében az egyik legismertebb periféria márka. Már tíz éve ott állnak az SK Gaming mögött, mint szponzor, és több bajnokságon jelen vannak támogatóként. A mostani interjúban Ben Malkával, a cég EMEA régiós közösségi menedzserével beszélgettünk. Szó esett a cég globális helyzetéről, de persze a magyar e-sport piacról is.
Ha az e-sport szóba kerül, akkor a HyperX egyik legismertebb és legaktívabb márka. Miért fontos a vállalatnak, hogy profi e-sport csapatokat támogasson?
A HyperX először 2007-ben szponzorált csapatot, és idén ünnepeltük a 10 éves kapcsolatunkat az SK Gaming szervezettel. Mielőtt elkezdtünk volna ebbe az irányba indulni, több bajnokságon vettünk részt, mint szponzor, és ez egy logikus következő lépésnek tűnt. A versenyeken való ottlétünk, és a jelenlét a csapat életében olyan felületet biztosít a számunkra, ahol nagyon sok online nézőhöz jutunk el. Ezen kívül az olyan versenyeken, mint a Dreamhack vagy az ESL Major tornák, a kilátogatók is találkoznak velünk.
A másik fontos pontja az együttműködésünknek, hogy releváns információkat kapunk az új termékeinkről a csapattagoktól, hiszen ők azok, akik mindent tudnak arról, hogy egy-egy perifériának milyen használhatósági feltételeknek kell megfelelnie.
Mik azok a legfontosabb pontok, amiket figyelembe vesztek, mielőtt alárítok egy szerződést egy csapattal, egy rendezvénnyel vagy streamerrel? De inkább fordítsuk meg a kérdést; ha én egy félprofi magyar csapat menedzsere lennék, akkor mit kéne tennem, hogy felhívjam magunkra a figyelmet?
Habár tényleg van kisebb, fejlődő csapatokkal is szerződésünk, hiszen ők is fontosak az e-sport szempontjából, de globális szinten olyan szervezeteket és csapatokat akarunk megcélozni, mint a Cloud 9, vagy a legújabb partnerünk, a Dignitas, akihez az NBA kapcsolatunkon, a 76ers-en keresztül jutottunk el.
A streamerek már más kérdés, hiszen ott tényleg országszinten foglalkozunk a dolgokkal. Egy gyümölcsöző partneri kapcsolatban olyanokat keresünk, akik szenvedélyes játékosok, és nem csak azért közvetítenek, mert tudják, hogy sok pénzt kereshetnek vele. Amikor szóba kerül egy streamer, akkor az első, amiről meg kell győződjek, hogy a HyperX márka értékeinek megfelel-e a tartalom, amit ő készít. Minden szempontból megpróbáljuk elkerülni a profánságot és az olyan megjelenéseket, ami rossz fényt vet a HyperX-re. Ha valaki pörgős és kreatív, az plusz pontot jelent, hiszen a közönségnek így olyan tartalmat készít a HyperX nevében, ami értékes. Ezen kívül persze szoros kapcsolatban vagyunk az influencereinkkel, ahol tudjuk, támogatjuk őket, mivel így mi is vissza tudunk adni annak a közösségnek, akik minket támogatnak.
Ha megvizsgáljuk, hogy milyen csapatokat támogattok, akkor rá lehet jönni, hogy FPS játékokban vagytok otthon leginkább, és akkor még nem esett szó az új FPS Alloy billentyűzetetekről. A terveitek között szerepel, hogy más stílusú játékokba is belekóstoltok?
Erre a válasz egyértelműen igen. Az utóbbi egy évben tényleg az FPS-ekre koncentráltunk, de most visszalépünk egy picit, és a termékeinket egy nagyobb közönség felé akarjuk megmutatni. Itt most szóba kerülnek a konzol és mobil platformok is. Ez a közösség hatalmas, ezért csak lassan tudunk előrehaladni benne. De a következő fél évben tartsátok a szemeteket a HyperX-en, érdemes lesz. Érkezik pár nagyon izgalmas termékünk, amiről persze nem beszélhetek, de azt hiszem, a játékosok imádni fogják.
Ha körbenéztek az EMEA régióban, akkor mely országok jutnak eszedbe, ha az e-sport aktivitás kerül a középpontba?
A legerősebb közösségek Németországban és az északi országokban vannak (Svédország, Norvégia, Dánia és Finnország). Ezek a nemzetek a legnagyobb versenyek vendéglátói is egyben, ami persze még tovább erősíti az ottani rajongók elkötelezettségét.
A magyar e-sport piac nem a legnagyobb, és szponzorok csak kevés erőforrást költenek itt el. Mi még egy "átmeneti fázisban" vagyunk, ami azt jelenti, hogy vannak már félprofi csapataink, akiknek van már némi gazdasági tevékenysége, de a továbblépés innen nagyon nehéz. Találni kell egy olyan befektetőt, aki akkora támogatást tudna nyújtani, hogy a szervezetek az e-sporttal megélhetési szinten tudjanak foglalkozni. Milyen tanácsod van, mit tegyünk? Több rendezvényre, erősebb marketingre, vagy jogi legitimálásra lenne szükség?
Ez egy nagyon komplikált kérdés, hiszen nagyon sok változó van az egyenletben. Németországban és az északi országokban már vannak olyan csapatok és szervezetek, akik már világszinten képviselik magukat, mint az SK vagy az Astralis, és ők ténylegesen feltették a hazájukat a globális e-sport térképre. Ezen országokban olyan nagy rendezvények is rendszeresen megrendezésre kerülnek, mint a Dreamhack vagy az ESL Major. Azt hiszem, idővel a tehetségek kinövik majd magukat Magyarországon is. A növekedési potenciál jelen van, de a folyamat nem zajlik le egyik napról a másikra. Ha egy tanácsot kellene adnom a magyar csapatoknak és rendezvényszervezőknek, akkor az az lenne, hogy csinálják tovább, amit most csinálnak. A befektetők már kezdenek felfigyelni rájuk, és most már csak idő kérdése, hogy mikor jön el a fordulópont.
A HyperX-nek milyen céljai vannak a következő 1-2 évben?
A HyperX márka folyamatosan változik és fejlődik, hogy megfeleljen a közösség igényeinek, azt hiszem ez az egyik oka annak, hogy a tizenöt éves születésnapunkat ünnepeljük most. Rá kellett jönnünk, hogy a konzol játékok jelenléte az e-sportban már nem elhanyagolható, de nem feledhetjük el a már meglévő PC-s közönséget sem, akiknek még mindig szükségük van a támogatásunkra. 2018-ban sok új terméket dobunk majd piacra, amiknek a fejlesztése során folyamatosan a közösség érdekeit tartottuk szem előtt, lényegében az ő segítségükkel zajlott az elkészítésük. Reméljük, a sikertörténetünk a következő 15 évben is ugyanúgy folytatódik.
Az interjú elkészüléséhez köszönjük a Morpho segítségét.