Az örök kérdés: a Lux support jó-e vagy sem?

Az örök kérdés: a Lux support jó-e vagy sem?

Valószínűleg nem én vagyok az egyetlen, aki kifutna a világból, amikor egy-egy Lux supportot látok meg solo queue-ban, főleg Ignite-tal. Kicsit megnéztük ezt a jelenséget, hogy hasznos-e ez a választás.

Ha röviden szeretnénk megválaszolni, akkor annyit mondanék: nem, nem hasznos supportként. Most pedig ahhoz, hogy megértsük, miért nem, kicsit nézzük át, hogy ideális esetben mi lenne egy tényleges support dolga. Függetlenül attól, hogy ez az adott support milyen karakterfajta, vannak bizonyos elvárások és kritériumok, amiknek nem árt megfelelni.

10 érdekAshesség, amiről lehet, hogy nem tudtál!

Minden játékban vannak apróságok, rejtett dolgok, érdekességek, amikről talán nem is tudunk.

Egyrészt ott vannak a tankosabb, védekező supportok, akiknek a feladata a carryk védelme, akár a saját életük árán, emellett rendszerint sok CC-vel és egész jó kezdeményező készséggel rendelkeznek. Ilyen mostanság Braum, Alistar, Leona, vagy akár Shen. Utóbbi elég nagy sikernek örvend újfent. Aztán vannak a törékenyebb, úgynevezett utility supportok, akik gyakran pajzsokkal és gyógyításokkal rendelkeznek, viszonylag gyengébb CC-vel és nem túl szívósak. Ezek közé tartozik Soraka, Janna, Sona stb. Van még egy harmadik kategória is, amit én csak playmaker supportnak nevezek. Ide sorolható alapvetően Rakan, Thresh, vagy Blitzcrank. Az ő jellemzőik között első osztályú kezdeményezés szerepel. Nem annyira törékenyek, de kifejezetten tankosnak sem mondanám őket.

Emellett akad a támogatóknak egy egységes feladatuk, amit szerepkörtől függetlenül mindenképp el kell lássanak. Ez nem más, mint a megfelelő rálátás biztosítása a meccs minden szakaszában. Ebbe nem csak a saját wardjaink elhelyezése számít bele, hanem bizony az ellenfél rálátásának megtagadása is, legyen az az ösvényen, vagy egy nagyobb célpontnál, mint egy sárkány, esetleg Baron. Minél több információval rendelkezünk, ők pedig minél kevesebbel, mi annál szabadabban és bátrabban mozoghatunk a pályán, míg nekik kétszer is meg kell gondolni azt, hogy vajon épp Baronozunk, vagy a látszólag egyedül splitpusholó karakter az valóban egyedül van, vagy az egész csak egy csapda.

Számos feladata akadhat egy supportnak mind a lane-en, mind pedig azon kívül is. Szerepkörtől függetlenül, valahogy biztonságban kell tartsa az ADC-jét és elvonni róla a figyelmet. Nem árt megkönnyítenie az ADC életét azzal, hogy folyamatosan zónázza az ellenfelet. Ezzel ő könnyebben jut farmhoz, illetve a killek terén is igyekszik őt segíteni. Akár saját életét is beáldozza, ha azért cserébe az ADC mondjuk két killt is kap, esetleg egy tornyot tudnak elhozni cserébe. Csapatharcokban is hasznos marad a support tárgyakkal, legyen az egy Sightstone a wardjaival, esetleg egy Locket a pajzzsal, Ardent Censer a buffjaival, vagy egy Knight's Vow a sebzésmegosztó hatásával, és így tovább.

Bár sok minden változott az évek során, a supportok továbbra sem farmolnak aktívan, vagyis általában kevesebb aranyból gazdálkodnak, mint a carry-k. A tárgyválasztásaik is támogató jellegűek jó esetben. Többek közt ez határozza meg azt, hogy kiből lehet hasznos support és kiből nem. Ebből kiindulva, a supportok képességrátái általában jobbak, vagyis önmagukban is scale-elnek, különféle harci statokat adó tárgyak nélkül is. Ezzel nem azt mondom, hogy a support tárgyak ne adnának ilyeneket, de messze nem olyan mértékben, mint mondjuk egy mides build.

Ha ezeket a dolgokat mind végiggondoljuk, elég hamar rájöhetünk arra, hogy Lux miért lóg ki majd minden szempontból a sorból. Nézzük először a szerepköröket. Tankosnak semmiképp sem mondható, így abból a helyzetből eléggé kiestünk. Utility terén sem mondható feltétlen erősnek. Ugyan rendelkezik egy pajzzsal, illetve egy lefogással, ami fixen 2 másodpercre leköt, ez azonban nagyon drága és a CD is magas rajta. Az E lassítás sem túl jó "ár/érték" arányban, mert ezen is nagy a CD és vannak ennél sokkal hasznosabb support képességek. Mides lévén ezek inkább úgy lettek kitalálva, hogy megfelelő AP után lesznek hasznosak. A kifele repülő pajzson mindössze 0,2 AP ráta van, de még a visszatérőn is csak 0,4. Luxot ha elkapják, legyen az egy Leona, esetleg Tahm Kench, ne adj isten egy carry, szinte fixen meghal. Maradt tehát a playmaker support, akik megfelelő kezdeményezéssel rendelkeznek, de emellett mindenki rendelkezik egy kis plusszal, amit bele tud tenni az egészbe. Thresh-nél ezt szerintem nem kell magyarázni már csak a lámpás miatt sem, Alistar nagyon tankos, Blitz messziről beránt. Lux itt sem remekel igazán. Egyszerűen nincs olyan aspektusa a karakternek, amiben egy igazi support ne lenne jobb nála, leszámítva talán a burstöt, amit sokan megpróbálnak valahogy elérni.

A cikk a következő oldalon folytatódik!

Mivel sok téren hiányos Lux buildje a support pozícióra, ezért ezt az egyetlen utat választják sokan, ahogy még hasznos lehet. Ez általában úgy néz ki, hogy megpróbálják a lehető legtöbb sebzést felpakolni rá, és mint egy másodlagos AP carryként használni. Ezzel csak két gond van (vagy inkább három): Mint már említettem, a rátái nem a legjobbak, nem feltétlenül rosszak, de nem úgy lett kiegyensúlyozva, hogy supportként legyen használva. Emiatt sosem leszünk olyan erősek, mint egy mides Lux, hacsak nem KS-elünk be mindent, így viszont ADC nélkül maradunk jóformán. A farmot sem a legjobb ötlet vinni, mert akkor ugyanúgy járunk, mint az előző helyzetben és nem lesz használható lövészünk. Ha rendesek vagyunk, akkor viszont nem leszünk annyira hasznosak, mint egy igazi support, mert utility, tankosság és kezdeményezés terén is alulmaradunk velük szemben.

Ezért látunk Doran's Ringes kezdést rajta, természetesen Ignite-tal. Alapvető igazság már a mides Luxnál is, hogy ha Ignite távolságba kerülünk az ellenféllel, akkor valamit rosszul csináltunk. A Doran's Ring pedig lehet, hogy midesként hasznos a mana és plusz HP miatt (a support Luxok is ezzel takaróznak), csak azt sokan elfelejtik, hogy ez többek közt a farmolás miatt működik, hiszen last hitelünk. Boton ezt nem igazán kellene. Sokan megfeledkeznek arról, hogy supportok teljesen más a dolguk, de mindenkinek a dicsőség kell, ezért rámennek egy az egybe a mides buildre. A kevesebb arany miatt nem fogjuk tudni felvenni a versenyt egy carry-vel sem, supportként csapnivalóak leszünk. A Sightstone-t is hajlamosak kihagyni sokszor, mondván ők meg tudják oldani a rálátást, hiszen van E-jük, no meg a Sightstone nem ad sebzést. Egy E első szinten is 110 mana, ötös szinten 130, ami kerek 3 másodpercig ad rálátást. Ha esetleg valami isteni sugallatnak köszönhetően mindig tudjuk, hogy mikor kell három másodpercre benézni egy-egy bokorba, akkor nagyon jók vagyunk, de valószínűbb az, hogy rengeteg kellemetlen meglepetésben lesz részünk nem csak nekünk, de az egész csapatnak. Próbáltatok már teljesen vakon Baronért küzdeni? Nem könnyű.

Az alapvető gondot az okozza, hogy Lux egy eléggé pénzéhes karakter, amit supportként nem tud megszerezni, maximum más kárára. Természetesen csapatharcokban sem fogunk sokat érni. Egy Q-val még lehet hogy egy, ha nagyon jók vagyunk, esetleg két embert is lekötünk rövid időre, de ez édeskevés lehet. Ha már E max, ezzel azt is tudjuk biztosítani, hogy amikor pokeolni próbáljuk az ellenfelet az ösvényen, szinte biztosan betoljuk a minionhullámot, aminek az ellenfél dzsungelese nagyon örülni fog, a miénk viszont annál kevésbé. Ezzel lényegében lehetetlenné tesszük a gankelést számára. Ezt csak tovább tudjuk fűszerezni azzal, hogy miután 0-24 az ellenfél tornya közelében táncolunk, még meg is dorgáljuk érte, amiért nem jön gankelni.

Az ultink messzire ér el, és a Yasuo fal sem védi le. Azonban a sebzésünk nem lesz meg ahhoz, hogy ténylegesen öljünk vele, maximum szélsőséges esetekben, és ilyenkor jó eséllyel más elől lopjuk el a killeket. Ha nem sikerül ölni vele, akkor a CDR részét sem tudjuk kihasználni, ugyanis assistra nem csökken az ulti CD-je.

Ha egy Marveles példával kellene élnem, kicsit olyan, mintha Peter Parker (Pókember) szeretne Tony Stark (Vasember) lenni. Erőlködhet bármennyire is, saját magától sosem lesz elég pénze (aranya) arra, hogy minden szükséges kütyüt megvegyen ahhoz, hogy tényleg hasznos tagja legyen a csapatnak és a saját feladatait sem fogja ellátni rendesen, nem hogy egy AP carryét.

Összességében tehát: nem, nem jó a Lux support. Lehet, hogy Bronze-ban vagy Silverben jó mókának tűnik, ahol kevesen tudnak még skillshotokat dodge-olni, és működnek a "gold supportok", de amint elhagytunk a lane-t, jó eséllyel bárki letakarít minket a pályáról. Ne tegyük ki csapatunkat ilyen tortúrának, ha lehet, legalább rankeden ne. Funolni ettől még jó lehet normalon, ha nincs igazi tétje a mérkőzésnek. Ja és még valami, az Ignite-ot felejtsük el Luxon, még miden is. 

TETSZETT A CIKK? KÖVESS MINKET FACEBOOKON!


Kövess Minket!