A hazai e-sport csapatok menedzsmentjei még általában nem rendelkeznek azzal a rutinnal, ami szükséges lenne egy-egy előnyös együttműködés megkötéséhez.
A napokban jelentették be az amerikai FlyQuest és a Snickers közötti partneri kapcsolatot. Láthatjuk, hogy nemzetközi szinten a szponzoráció már egy óriási részét képezi az e-sport piacának, de az itthoni, többségében amatőr, vagy fél-profi státuszban lévő csapatok számára a szponzorszerzés komoly gondokat okozhat.
Remélhetőleg ez nem sokáig marad így: Magyarországon az e-sport irányítás terén komoly fejlődés figyelhető meg, aminek folyamán stabilabb, szabályozottabb keretek között működhetnek majd a végrehajtó szervezetek, csapatok. Valószínűleg ez azt is eredményezi, hogy a gazdasági szereplők egyre nagyobb mértékben kezdenek el nyitni az e-sport irányába.
De hogyan is keressünk fel egy szponzort?
Mielőtt belevágnánk, lépjünk egyet vissza és gondoljuk át, mit is várunk a potenciális szponzorunktól. A szponzorációnak több szintjét különböztetjük meg:
- Névszponzor: Ez a legmagasabb szintje a szponzorációnak. Az esporton belül nagyon népszerű, hiszen nincsen erre vonatkozó korlátozás, mint pl. a német bundesligában (Red Bull és az RB Leipzig esete, melynek teljes neve a szabályok szerint így Rasen Ballsport Leipzig).
Reális körülmények között az alaptőke 75-100%-át a névszponzor finanszírozza. Azonban sok esetben behatárolhatják a későbbi mozgásterünket, esetleg további szponzorválasztásunkat. - Kiemelt szponzor: Névszponzor híján kiemelt szponzor az, aki leginkább járul hozzá a mi működésünkhöz. Alapesetben a tőkénk 50-75%-át teszi ki.
- Hivatalos szponzor: Alaptőke 20-50%-át is elérheti.
- Technikai szponzor: Az e-sport piacon velük találkozhatunk a leggyakrabban. Felszereléseket, mezeket, hardvereket, esetleg utazást, vagy különböző szolgáltatásokat biztosítanak a csapatunk számára.
Ezen kívül még előfordulhatnak egészen kis volumenű szponzorációk is, melyek inkább esetenként, vagy csak helyi szinten valósulnak meg.
Most, hogy megismertük a lehetséges szponzori szinteket, azon kell elgondolkodnunk, mit is szeretnének tőlünk az aktuális kiszemelt partnerek a szponzorációért cserébe, esetleg milyen információkat kellene megosztanunk magunkról.
Néhány alapvető követelmény:
- Projekt/Csapat/Személy adatok
Itt arra érdemes keresnünk a választ, hogy mitől is vagyunk mi különlegesek az adott partner számára. Ez a rész szervezetünk múltjával és jelenével foglalkozzon, de minimálisan térjünk ki a céljainkra is.
- Közönség
A szponzor számára a legfontosabb dolog, hogy rajtunk keresztül kiket, hogyan és milyen mértékben tud elérni. Adhatunk elérhetőségeket a közösségi oldalunkról, Twitch, vagy Youtube csatornánkról, ahol a szponzor megbizonyosodhat a valós követői bázisunkról. Ha rendszeresen szerepelünk egy adott bajnokságban, ami a szponzorunk megjelenése miatt releváns lehet (pl. mezszponzor), úgy a bajnokság közönségét is megemlíthetjük.
- Szponzortól való elvárásaink
Egyértelműen és tömören fogalmazzuk meg, mit is szeretnénk a szponzortól, és cserében mit és milyen módon kívánunk számukra biztosítani. Ne kérjünk túlságosan sokat, hiszen a magyar e-sport még nincsen abban a pozícióban, de az ellenkezője is kerülendő.
- Személyre szabás
Kerüljük a sablon szövegeket! A szponzorok sem ugyanolyanok, a levelünk se legyen az.
- Professzionalizmus
Ez ne csak a játékunkra terjedjen ki: a szervezet mindennapi kommunikációja, viselkedése, megjelenése is fontos. Ne felejtsük el, hogy egy szponzor számára a tökéletes szponzorált az, aki az ő arculatához hasonló értékeket képvisel.
(A cikkhez Tim Krause-Murroni, a ROCCAT volt PR menedzserekének, illetve Thiemo Bräutigam, The Esport Observer ex-főszerkesztőjének írásait használtam fel.)