"Szponzoráljatok minket." -Hogyan vegyük fel a kapcsolatot a szponzorokkal?

A hazai e-sport csapatok menedzsmentjei még általában nem rendelkeznek azzal a rutinnal, ami szükséges lenne egy-egy előnyös együttműködés megkötéséhez.

A napokban jelentették be az amerikai FlyQuest és a Snickers közötti partneri kapcsolatot. Láthatjuk, hogy nemzetközi szinten a szponzoráció már egy óriási részét képezi az e-sport piacának, de az itthoni, többségében amatőr, vagy fél-profi státuszban lévő csapatok számára a szponzorszerzés komoly gondokat okozhat.

Remélhetőleg ez nem sokáig marad így: Magyarországon az e-sport irányítás terén komoly fejlődés figyelhető meg, aminek folyamán stabilabb, szabályozottabb keretek között működhetnek majd a végrehajtó szervezetek, csapatok. Valószínűleg ez azt is eredményezi, hogy a gazdasági szereplők egyre nagyobb mértékben kezdenek el nyitni az e-sport irányába. 

De hogyan is keressünk fel egy szponzort?

Mielőtt belevágnánk, lépjünk egyet vissza és gondoljuk át, mit is várunk a potenciális szponzorunktól. A szponzorációnak több szintjét különböztetjük meg:

  • Névszponzor: Ez a legmagasabb szintje a szponzorációnak. Az esporton belül nagyon népszerű, hiszen nincsen erre vonatkozó korlátozás, mint pl. a német bundesligában (Red Bull és az RB Leipzig esete, melynek teljes neve a szabályok szerint így Rasen Ballsport Leipzig).
    Reális körülmények között az alaptőke 75-100%-át a névszponzor finanszírozza. Azonban sok esetben behatárolhatják a későbbi mozgásterünket, esetleg további szponzorválasztásunkat.
  • Kiemelt szponzor: Névszponzor híján kiemelt szponzor az, aki leginkább járul hozzá a mi működésünkhöz. Alapesetben a tőkénk 50-75%-át teszi ki.
  • Hivatalos szponzor: Alaptőke 20-50%-át is elérheti.
  • Technikai szponzor: Az e-sport piacon velük találkozhatunk a leggyakrabban. Felszereléseket, mezeket, hardvereket, esetleg utazást, vagy különböző szolgáltatásokat biztosítanak a csapatunk számára.

Ezen kívül még előfordulhatnak egészen kis volumenű szponzorációk is, melyek inkább esetenként, vagy csak helyi szinten valósulnak meg.

Most, hogy megismertük a lehetséges szponzori szinteket, azon kell elgondolkodnunk, mit is szeretnének tőlünk az aktuális kiszemelt partnerek a szponzorációért cserébe, esetleg milyen információkat kellene megosztanunk magunkról.

 Néhány alapvető követelmény:

  • Projekt/Csapat/Személy adatok

Itt arra érdemes keresnünk a választ, hogy mitől is vagyunk mi különlegesek az adott partner számára. Ez a rész szervezetünk múltjával és jelenével foglalkozzon, de minimálisan térjünk ki a céljainkra is.

  • Közönség

A szponzor számára a legfontosabb dolog, hogy rajtunk keresztül kiket, hogyan és milyen mértékben tud elérni. Adhatunk elérhetőségeket a közösségi oldalunkról, Twitch, vagy Youtube csatornánkról, ahol a szponzor megbizonyosodhat a valós követői bázisunkról. Ha rendszeresen szerepelünk egy adott bajnokságban, ami a szponzorunk megjelenése miatt releváns lehet (pl. mezszponzor), úgy a bajnokság közönségét is megemlíthetjük.

  • Szponzortól való elvárásaink

Egyértelműen és tömören fogalmazzuk meg, mit is szeretnénk a szponzortól, és cserében mit és milyen módon kívánunk számukra biztosítani. Ne kérjünk túlságosan sokat, hiszen a magyar e-sport még nincsen abban a pozícióban, de az ellenkezője is kerülendő.

  • Személyre szabás

Kerüljük a sablon szövegeket! A szponzorok sem ugyanolyanok, a levelünk se legyen az.

  • Professzionalizmus

Ez ne csak a játékunkra terjedjen ki: a szervezet mindennapi kommunikációja, viselkedése, megjelenése is fontos. Ne felejtsük el, hogy egy szponzor számára a tökéletes szponzorált az, aki az ő arculatához hasonló értékeket képvisel.

 (A cikkhez Tim Krause-Murroni, a ROCCAT volt PR menedzserekének, illetve Thiemo Bräutigam, The Esport Observer ex-főszerkesztőjének írásait használtam fel.)

TETSZETT A CIKK? KÖVESS MINKET FACEBOOKON!

Kövess Minket!



Üzlet - Már a sztárok is hódolnak a szülő-gyermek szettek trendjének

Az anya-lánya és apa-fia szettek sosem látott népszerűségnek örvendenek. Ez a trend már a sztárvilágba is begyűrűzött: Beyoncé is jelent már meg kislányával közös összeállításban, de Vilmos herceg is szívesen húz a kis Györggyel összeillő ruhákat.

Üzlet - Sportszállodák állásajánlatai

Manapság egyre több sport szálloda létesül, amelyek kiváló helyszínei egy edzőtábornak, versenyre való felkészítő edzéseknek, miközben maximális pihenést is nyújtanak a wellnesslehetőségeikkel. A vendéglátóiparban sokan keresnek állást ilyen hotelekben, mert a bérezés jellemzően egész magas az iparágban megszokott bérekhez képest, és viszonylag nyugodt, csendes légkör jellemzi a hoteleket – például egy nagyüzemi konyhához képest.

Közvetítések