Őszintén beszéltek a Valencia és az FC Koppenhága vezetői a működésükről.
Az elmúlt években az e-sport legnagyobb fejlődését a futball és más sportegyesületek megjelenése jelentette. Számos befektetésük mellett saját e-sport csapataikat is létrehozták. A Paul "Redeye" Chaloner által készített jegyzék szerint jelenleg 196 sportcsapat vesz részt az e-sport életében és ebből több, mint 150 a labdarúgó klub. Megannyi beruházás és szervezés ellenére egy esport márka létrehozása koránt sem egyszerű feladat.
Sergio Benet, a Valencia esport menedzsere, Christian Sorensen, a Team North (F.C. Koppenhága) vezérigazgatója és Pedro Silva, az esports ügynökség társalapítója beszélt a cannes-i Esports BAR esemény alatt, hogy milyen problémákkal kell szembenéznie ezeknek a szervezeteknek.
A labdarúgás folyamatosan drágábbá válik és egyre nehezebb a fiatal nézők figyelmét felkelteni, pláne, mivel az új generációk inkább az interneten találják meg a példaképeiket és ideáljaikat.
Bár az e-sport közönsége nem pusztán tinédzserekből áll, de mégis nagy arányt képviselnek. A futballklubok számára a jövőbeli siker érdekében kulcsfontosságú, hogy bevonzzák a fiatal rajongókat és növeljék az online jelenlétüket. Itt jön a képbe az e-sport, azonban kérdéses, hogy az ilyen egyesületek tényleg társulni akarnak-e valamihez, ami nem feltétlenül kapcsolódik a fizikai aktivitáshoz? Persze ez nem jelenti azt, hogy ezek a klubok nem törődnek a játékosok fizikumával és mozgás igényükkel. Benet rögtön hozzá is tette:
"Természetesen érdekel az e-sportolóink egészsége. Intenzív edzés módszereink vannak. Nagyon is fontos számunkra, mit fogyasztanak és meggyőződünk róla, hogy elvégezzék a gyakorlataikat. Néhány kívülálló azt képzelni, hogy ezek a játékosok elhízott emberek, akik egész nap csipszet esznek, mi viszont úgy gondoljuk, ez a kialakult kép rossz, ezért igyekszünk ezt megváltoztatni."
Nagy prioritás e csapatok sikere szempontjából a szakmai és pozitív kép megőrzése. Ha egy nagy labdarúgó klubhoz társulsz, fenn kell tartani az értékeket és megfelelően kell képviselni az ő nevüket. Többek között ezért is fontolják meg, hogy melyik játékba fektetnek be. Nem kétséges, hogy a CS:GO a világ egyik legnagyobb és legnépszerűbb címe, de Benet azt állítja:
"Nem lehetséges számunkra. Nagyon szeretem a Counter-Strike-ot, és minden Major-t nézek, de a Valencia számára ez nem helyénvaló. Amikor egy új játékon gondolkozom, az első dolog, hogy megmutatom a gyermekeivel kilátogató támogatóinknak a stadionban az e-sport gárdát a nagy képernyőn. Ha valami megbotránkoztatná a rajongóinkat, akkor több kárt okoznánk, mint hasznot hajtanánk."
Ez azonban nem jelent problémát az F.C. Koppenhágánál, hiszen egyetlen csapatuk a North, akik jelenleg CS:GO-ban versenyeznek. Sorensen elmondása szerint ez a cím számukra teljesen megfelelő, de elismeri, hogy nem tökéletes:
"Nem látunk problémát a lövöldözős játékokkal kapcsolatban, bár talán ez egy skandináv megközelítése a dolgoknak. De amikor helyi szponzorokkal tárgyalunk, tudatában vagyunk annak, hogy a CS:GO probléma lehet, ezért remélhetőleg a Valve is képes lesz elfogadhatóbbá tenni. Úgy gondolom a lövöldözés maradhat, azonban a Terrorista és Terrorelhárító megnevezés napjainkban már veszélyes és nem működőképes."
Míg a legtöbb labdarúgó klub a FIFA-val kapcsolatos ismereteihez ragaszkodik, Sorensen azt mondja, hogy bátrabbnak kell lenniük:
"A legtöbb labdarúgó klubnak vannak FIFA-játékosai, mi viszont a CS:GO-t választottuk a FIFA helyett, mert valóban elkötelezettek vagyunk ezen közösség felé. Ha nyomot szeretnél hagyni, akkor nincs mese, az egyik nagy játékba is be kell lépned. Nem azt mondom, hogy soha nem lesz FIFA játékosunk, de a legfontosabb, hogy van egy top tier CS:GO csapatunk és így a legnagyobb bajnokságokon is képviselhetjük magunkat. Egyelőre egyébként nincs még teljesen kidolgozott stratégiánk, de könnyedén előfordulhat, hogy kisebb játékokban is elindulunk. Természetesen a FIFA érdekel minket, de személy szerint még a Rocket Leaguet is elég szórakoztatónak tartom, egyelőre viszont nem tárgyaltunk ezekről. 2018 első felében biztosan nem is fog semmi előrelépés történni."
Új márkát hoztak létre a North révén, hogy nagyobbak legyenek, hiszen az F.C. Koppenhágának nincs sok elérhető követője a városon kívül, míg az esporttal globális közönséghez juthatnak el. Ennek ellenére ezek az első lépések segítenek bemutatni ezt az ágazatot a helyi rajongóknak. Azért az látható, hogy egyre nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a lokalizálásnak is. Például az Overwatch Liga, mely egy olyan koncepcióra épül, amelyben a labdarúgó klubok már évtizedes tapasztalattal rendelkeznek. Ezért láttunk olyan együtteseket, mint a Schalke, akik az esport csapatukat a labdarúgó pályán a szurkolóik előtt mutatták be.
Nos talán pont emiatt nincs a North-nak League of Legends ötöse. A berlini székhely nem igazán kedvezne nekik és megakadályozná őket abban, hogy bevonják a helyi rajongókat, illetve a koppenhágai stadiont sem tudnák kihasználni. És a megelégedettség rendkívül fontos ezeknek a kluboknak, különösen akkor, ha megpróbálják létrehozni a helyi rajongó bázisokat. Benet számára létfontosságú:
"Úgy gondoljuk, hogy az e-sports részlegünk egyik legfontosabb része a tartalom. Egy hónappal az indulás után úgy döntöttünk, hogy egy csomó tartalmat gyártunk, amivel igyekszünk megértetni a LoL-t a rajongóinkkal, aztán hátha kedvet kapnak hozzá. Rájöttünk, hogy egyre többen –akiket kezdetben nem érdekelt– kezdtek beszélni arról, hogy mi történt az e-sportolóinkkal a játékban. Egyre jobban élvezik a dolgot, nekünk pedig ez nagyszerű hír."
Silva már számtalan labdarúgó klubbal dolgozott együtt, hogy segítsen nekik felfedezni vagy bejutni az e-sport iparba. Míg ők leginkább a nyerésre összpontosítanak, azt mondja, hogy az elégedettség és a boldogság az e-sport igazi ereje. A legtöbb dolog, amit szeretsz az életben, azért tetszik, mert te is áterzed. Mint a kedvenc zenéd, amitől jobban érzed magad. Az e-sport sem különbözik: szereted a CS:GO-t, mert tetszik vagy szurkolsz valakinek, illetve felpezsdíti a véred, amikor egy srác mindössze 14 hp-val lő le több ellenfelet is. Gondoskodnod kell arról, hogy az emberek miként látják a játékosaidat. Figyelni kell arra is, milyen örökséget hagynak maguk után, így a rajongók még akkor is emlékeznek majd rájuk, miután abbahagyták. Megannyi ilyen futballistát lehetne mondani. A klub meghatározó játékosai voltak, róluk nevezték el a stadiont és még most is beszédtémát szolgáltatnak az embereknek. Be kell ágyazni ezt az e-sport világába is az új rajongók számára, hogy megértsék és értékeljék ezeket az eszméket."
A nap végén a futball és az e-sport egyaránt nagy figyelmet szentel a rajongóknak. Bár ez természetesen új terület a labdarúgó klubok számára, a sportról való tanulás sok újonc játékos számára is új élmény. A két világ közel áll egymáshoz, hogy harmonikus és csodálatos együttműködésben összefonódjon a jövőjük.