Janna és pár support még mindig OP, nerf várhat a pajzsokra és gyógyításokra a 8.6-ban!

Janna és pár support még mindig OP, nerf várhat a pajzsokra és gyógyításokra a 8.6-ban!

Mostanában mindenki a tankokkal foglalkozik, de akad még egy gond a játékon belül, ami kevésbé szúrhat szemet. Továbbra is erősek a pajzsot és gyógyítást nyújtó karakterek.

Ha a profi metában már nem is annyira szembetűnő a jelenlétük, mint az Ardent Censer meta idején, a pajzsokat és gyógyításokat nyújtó supportok attól még jelen vannak. A nagyobb fennakadást talán mégis inkább a solo queue meccseken okozzák, ahol a puszta jelenlétük egy jó esély arra, hogy a csapatuk nyerni tudjon, főleg ha jó állapotban vészelik túl az ösvényfázist és még sikerül is elfeedelni az ADC-jüket.

A buffokat nem most kapta, de Jinx végre elfoglalta az ADC-k trónját solo que-ban

Aioween | 18/03/01 13:25Majd egy hónapja annak, hogy elsőre nevetségesen erősnek tűnő buffokat kapott Jinx, amikből aztán később visszavettek kicsit, de az átütő siker elmaradt, eddig. Egykoron az alsó ösvény egyik meghatározó személyisége volt, de az utóbbi egy évben nem sok nyomát láttuk az őrült piltoveri lánynak.

A profik között egyébként mostanság inkább a tankosabb, kezdeményezéssel rendelkező karakterek a jellemzőek, de azért feltűnik egy-egy Janna ott is. Az amatőr szcénában már más a helyzet. Itt egyértelműen ők uralják az alsó ösvényt, talán Siont leszámítva, neki viszont a választási százaléka eltörpül Janna, Nami és Soraka mellett.

Janna egyébként minden elot külön megnézve, sehol nem esik 53,5% winrate alá, ami egy supportnál elég durva. Nami is jól érzi jelenleg magát, az ő winrate-je sem esik 52,8% alá és bizonyos elokban még jobb is, mint Janna. A "leggyengébb" a trióból Soraka, de neki sem kell szégyenkeznie, hiszen a legrosszabb aránya neki is 51,3%. Ez egyébként nem csak nekünk tűnt fel, hanem a játékosoknak és persze ezáltal a Riotnak is. Természetesen továbbra is Janna a legnagyobb probléma, mert a 12,54%-os választási arány mellett a majd 54%-os győzelmi arány nagyon sok, egyértelműen látszik, hogy túl erős, hiszen a nagy számok törvénye alapján ki kellene egyensúlyozza ez magát, ha meglenne az egyensúly.

A Riot is jelezte egy fórumbejegyzésben, hogy tisztában vannak a jelenséggel és tenni is terveznek ellene. Nem is feltétlenül Jannával, vagy a másik kettővel, sokkal inkább általános szinten, vagyis a célpont a pajzs és a gyógyítás.

De miért is olyan erősek ezek most? Ennyire OP lenne mondjuk Janna, vagy akár Nami? Egy részről igen, más részről pedig nem. Míg a Janna pajzs önmagában is egy nehéz megoldásra váró rejtvény, hogy miként lehetne egészséges státuszba hozni, addig a többiek nem küszködnek ilyennel, mégis stabilan többször nyernek, mint nem.

A kulcs szerintem a "kiegészítőkben" keresendő. Nézzük meg, mit is jelent ez, Janna példáján keresztül. Az E (Eye of the Storm) képessége jelenleg 70/105/140/175/210 + 0,7 AP erősségű pajzsot ad, illetve 10/17,5/25/32,5/40 + 0,1 AP bónusz támadási sebzést. Az utóbbi részétől most tekintsünk el, bár az is fontos összetevője az egésznek, de koncentráljunk csak a pajzsra. Összesen 5 összetevőre lesz szükségünk, hogy igazán OP-k legyünk. Ezek az Ardent Censer, a Redemption, a Mikael's Crucible, a Revitalize és a Summon Aery rúnák.


És itt van a kutya elásva véleményem szerint, mert talán még a Janna E-vel sem lenne gond abban a formában, ahogyan most van, viszont ezek együttese már nagyon is sok. Tegyük fel, hogy Janna Ancient Coinnal kezdett, ami nem ad AP-t, így csak ezekkel a tárgyakkal számolunk. Az Ardent Censer 60 AP-t biztosít, míg a többi tárgy semmit, emellett ha még Sorcery-t és Resolve ágakat választjuk, akkor további 25 AP-t kapunk, vagyis összesen 85-öt. Ezt esetleg még kiegészíthetjük Celerity-vel, ami mozgási sebesség alapján nyújt AP-t, illetve ott van a Gathering Storm, ami 10 percenként az szintén AP-t, de az egyszerűség kedvéért, ezeket most hagyjuk figyelmen kívül.

Van tehát egy Janan pajzsunk 70/105/140/175/210 + 0,7 AP erővel, 85 AP és ötös szintképesség mellett ez 210 + 59,5, vagyis 269,5. Ennyi sebzést fog levédeni a pajzs, ez még a lategame-ben is jó védelemnek minősül. Ha viszonylag egészséges állapotban van, vagyis a Revitalize "csak" 5% pajzs és gyógyítást ad pluszba, akkor ezek együttese 45%-kal növeli meg a pajzs erősségét. Ez azt jelenti, hogy máris egy 390 HP-s pajzsról beszélünk, amihez még hozzájön a Summon Aery szinttől függő bónusza, tegyük fel 12-es szintűek vagyunk, ekkor ez 62 + az AP-nk 25%-a, ami 21,25. Ez így már 473,25, és ha ne adj isten a célpontunk még 40% életerő alatt is van, akkor a Revitalize már 10%-os erősítést ad, vagyis, 487,5. Majdnem 500 plusz "HP", egy gomb megnyomásával és akkor még nem vettük figyelembe, hogy a célpontunk plusz AD-t is kap. Érthető, hogy miért annyira nehéz bármilyen cserét is megnyerni egy ilyen pajzzsal felerősített ADC-vel szemben, ez még low eloban, egy kevésbé ügyes ADC esetén is könnyen eldöntheti az összecsapás kimenetelét. Abba már inkább bele se gondolok, hogy mi a helyzet akkor, ha egy Janna kiegészíti a buildjét egy Mejai-jal is, nem kicsit felturbózva az AP-ját.

A helyzet ha nem is ennyire elszomorító, de valahol mégis hasonlóan működik a gyógyítások terén, főleg egy Sorakanál, de akár Naminál is, akik így viszonylag olcsó tárgyak mellett nagyjából 150%-ra növelik a hasznosságukat. Véleményem szerint, és remélhetőleg a Riot szerint is, nem a karakterekhez fognak nyúlni, sokkal inkább ezekhez a faktorokhoz. A Mikael's 2100 arany, a Redemption szintén és az Ardent is csak 200-al drágább, azaz 2300 arany. A mostani buffolt support tárgyak mellett, amik több aranyat adnak, mint valaha, nem olyan nehéz ezeket összehozni. Ráadásul egyik karakter sem olyan, hogy nehéz lenne vele assistokat és ezzel ingyen aranyat szerezni.

Egy karakternek sem kellene 500-as shieldeket osztogatnia ilyen kevés tárggyal, mert egyszerűen nincsen rá ellenlépés. A gyógyításokkal szemben még azért akadnak megoldások, egyes tárgyak, illetve az Ignite is csökkentik a gyógyítás mértékét, de pajzsra még csak hasonló sincsen. A számok pedig magukért beszélnek, minden 10. mérkőzésen jelen van Janna és mégis stabilan 54% körül van a győzelmi aránya, ráadásul nem is annyira nehéz karakter, ami indokolttá tenné ezt a magas "jutalmat", így sokan érezhetik magukat becsapva, hogy egyes karaktereknek enyhe túlzással elég egy gombot megnyomni, hogy elvégezze a dolgát és még csak céloznia sem kell.

Hogy pontosan mit tervez a 8.6-os patch-re a Riot, az még rejtély, de jó eséllyel ezeket a tényezőket fogják majd ők is kivizsgálni és talán megérjük azt a napot is, amikor Janna nem nyer ösvényt, vagy cserét egy E betű megnyomásával.

TETSZETT A CIKK? KÖVESS MINKET FACEBOOKON!


Kövess Minket!