Rengeteg komoly és kevésbé komoly témát érintett, -többek között azt is, hogy hogyan érdemes "belépni" az e-sportba.
Ha felsorolunk egy e-sport csapatot, akkor leginkább arra 4-5 játékosra gondolunk, és esetleg még az edzőre. Arról azonban sokan megfeledkezünk, hogy minden nagyobb csapat mögött számos -őket segítő- ember áll. A skála nagyon széles: lehet az pszichológus, szakács, dietetikus, fizikai edzői, illetve akikből a legtöbb van, azok a menedzserek. Vannak, akik az alapfeladatokról gondoskodnak (general menedzser), van, aki a mémekről (igen, ez egy létező dolog!), olyan is van, aki a marketingről - a sort pedig még nagyon hosszan lehetne folytatni. A hellraisers.pro készített egy interjút a csapat marketing menedzserével, Oleksii "magician" Slabukhinnal, ami rengeteg komoly és kevésbé komoly témát érint. Többek között arról is szó esik, hogy hogy találhatunk állást az e-sportban. A teljes riportot ide kattintva olvashatjátok el angolul.
Szia Oleksii! Mesélj egy kicsit az olvasóknak magadról.
Szia! Nem akarok senkit sem untatni a történetemmel, ezért itt van 3 állítás rólam:
- Egyes körökben "magician" néven ismernek és igen, én tanítottam s1mple-nek néhány trükköt. (a magician magyarul varázslót jelent, ebből jön a kis szóvicc - a szerk.)
- A HR-szurkolók bocsássanak meg nekem, de csak Silver III vagyok CS:GO-ban. A boostolás az elveimmel szembemenne.
- Én vagyok az, aki giveaway-eket csinál a közösségi oldalakon és küldi nektek a skineket.
Hogy kerültél a HellRaisers-hez?
Ez egy kicsit vicces történet. A Kereskedelmi és Iparkamaránál dolgoztam (hogy melyik az országban, az bizalmas információ), majd hirtelen az egyik barátom ajánlott egy állást az e-sportban, ahol közösségi média fiókokat kellett menedzselnem. A Dota 2 iránti szeretetem miatt egyértelmű volt a válaszom.
Mik a kötelezettségeid egy csapat vezető marketingeseként, és hogy néz ki egy átlagos munkanapod?
Az én munkám fejleszteni a csapat marketingstratégiáját, együttműködni a szponzorokkal stb. Nem akarok senkit sem ilyen részletekkel terhelni, de egy dolgot mondok: soha nem unalmas itt, főleg a versenyek alatt. Nehéz megmondani, hogy miből áll a napom, hiszen minden mindentől függ. Mindenki akkor dolgozik, amikor ő akar. Én abban hiszek, hogy a legfontosabb dolog az eredmény. Nekem a legfontosabb emberek a szervezetben azok, akik eredményeket érnek el, ezért értékelem a csapatomat, tanítom és segítem őket, ahol tudom.
A community-val (közösséggel) dolgozol együtt, ami néha vicces szituációkat szülhet. Mesélj nekünk néhány ilyen vicces történetet, ami a csapat rajongóival kapcsolatos.
Őszintén szólva, nagyon szórakoztató. Minden meccs után elolvasom a közösségi médiában érkezett kommenteket, mindig érdekel a rajongók véleménye. Ami a történeteket illeti, nehéz kiemelni egy sztorit, hiszen nagyon sok ilyen van, főleg a fan chaten, Telegramon. Az olyan, mint egy nagy család. Különösen jó látni, amikor valaki ott találja meg a csapattársát. Az ilyen esetek motiválnak a legjobban.
Rengeteg nagy márka száll(t) be az e-sportba. Hogyan értékeled ezt a piacot?
Emlékszem, egy éve sokkolt, amikor a Visa belépett az e-sportba, majd utána az Audi is. Ez egy nagy ugrás volt. Sok nagy cég és sportklub csak most csatlakozik be. Például az USA-ban fontos a márkahűség és az olcsó kapcsolat a közösséggel. Nem fogod elhinni, de olcsóbb egy csapatot szponzorálni Amerikában, mint hirdetni a tévében. Egyébként pedig ez még hatékonyabb is.
Szerinted mik a legnagyobb hibák az e-sport médiában? Illetve mik a legjobbak?
Nincsenek problémák, csak sok, kihagyott és felhasználatlan lehetőség. A legtöbb irány már le van tesztelve. Például a tartalmak különböző típusai, média projektek és egyéb dolgok már működnek a sportban, ezek pedig csak most jönnek hozzánk. A legnagyobb probléma mégis a költségvetés hiánya, ami a hagyományos sportban megvan. Egyelőre nem mindenki tudja, hogy az e-sport a jövő, azonban a piacra való belépés évről-évre drágább lesz.
A játékosok könnyen beleegyeznek a különböző médiaszereplésekbe? Mesélj egy picit a videókészítés nehézségeiről, amik a HellRaisers YouTube csatornáján láthatók.
A játékosok nem bánják a szereplést. Az egyetlen nehézség, amit tapasztaltam az a filmezés az edzések ideje alatt. Néhány médiatevékenységet a szoros program miatt el kell halasztani: a csapatnak hat edzése van reggeltől estig, ezért nem akarom őket még jobban leterhelni. A legnehezebb dolog mindenkit egy időben, egy helyre összehozni. A többi dolog azonban könnyen megy. Vagyis, talán mégsem könnyű. Annak tűnik számomra, azonban nagyon komoly munkálatok folynak.
Az e-sport egy nagyon érdekes terület, nem csak a profi játékosoknak. Te nagyon jól ismered az egészet. Könnyű bekerülni az e-sportba és állást találni?
Ez egy nagyon jó kérdés. Én kapom az összes e-mailt az önéletrajzokkal, ami alapján egy időpontot kell egyeztetnem vagy fel kell hívnom az illetőt. Annak érdekében, hogy az interjú tényleg jó legyen, adok néhány instrukciót a tapasztalataimmal megfűszerezve, hogy hogyan lépj be az e-sportba.
- Úgy gondolom, hogy az emberek a munka legértékesebb tényezői, ezért minden tőlem telhetőt megteszek, hogy mindenki számára jó körülmények legyenek.
- A betöltendő álláshelyek kb. 50%-a marketing és menedzsment.
- A legfontosabb dolgok, amikre én figyelek az az angoltudás, az e-sportbeli ismeretek, de legfontosabb mégis az, hogy az illető mennyit dolgozott előtte és mit ért el. Ez megmutatja, hogy mennyire tudja megtanulni a dolgokat, amiket adok neki.
- Ha önéletrajzot, levelet, vagy valamit küldesz, akkor azt tedd egyszerűen olvashatóvá. 10 másodperc olvasás után meg tudom mondani, hogy az illető alkalmas a munkára, vagy nem.
- Rengeteg oldal van, ahol távmunkákat találhatunk az e-sportban. Nem mellesleg ezek jól meg is vannak fizetve. Mindössze annyit kell tenned, hogy beírod a keresőbe, hogy "esports jobs" és keresel egy szimpatikusat.
- Szakértelemre és tudásra van szükséged? Igen. Nagyon kevés olyan ember van, aki munkaképességgel nem rendelkező embert alkalmaz. Ha viszont van hozzá készséged, az jelentősen növeli az esélyeidet. Például ha a csapatunk SMM részlegén szeretnél dolgozni, akkor biztosan megkérdezem, hogy be tudod-e állítani és tudod-e elemezni a hirdetéseket. Ez mind megtalálható a Google-ban.
KÖVESS MINKET FACEBOOKON!