A Riot Games legnagyobb, 300 millió dolláros üzletét nyírta ki a Disney!

A Riot Games legnagyobb, 300 millió dolláros üzletét nyírta ki a Disney!

A Disney "színre lépése" az e-sportban nekünk nézőknek nem feltétlenül annyira rossz hír, –a Riot Games helyzete már más kérdés.

Az amerikai baseball liga közvetítéséért is felelős BAMTech egy hatalmas megállapodást kötött a Riot Games-el 2016 végén. A cél az lett volna, hogy a közvetítések ne függjenek 3rd party streaming platformoktól, mint a Twitch, vagy a Youtube, vagyis eliminálták volna a köztes "embert" a nézők és a játék között. Magas minőségű streameket biztosítottak volna egy teljesen új módon, ahogyan ezt még nem nagyon tették előtte.

Anno 2016-ban a Riot Games egy hatalmas megállapodásra jutott a BAMTech-el, akik 7 éven keresztül 300 millió dollárt fizettek volna ki a kiadónak. A BAMTech az MLB Advanced Media csoport leányvállalata és olyan platformokat alkottak már meg, mint a Hulu, az HBO, az NHL vagy a WWE. Magyarul eléggé otthonosan mozognak a tartalom közvetítésben. A megállapodás szerint egy teljesen új forrást alkalmaztak volna a League of Legends számára és egy ekkora méretű megmozdulás után az e-sport elfogadása is sokat változhatott volna világszinten. Kicsit úgy kell ezt elképzelni, mint egy hatalmas csatorna és több nagy csapat közötti szerződéskötést a meccseik közvetítésére, a franchise rendszer sem véletlenül jött létre már az NA LCS-ben. Amerikában ez már bevett szokás, hogy sok nagy sportcsapat így termel bevételt, hogy az anyagaikat és azok közvetítési jogát értékesítik külső felekkel. Mivel az egész kizárólagos lett volna, ez rengeteg pénzt ígért a Riot Games-nek.

Viszonylag kevés nagy csapat, illetve liga rendelkezik a saját tartalma felett, alig pár kivétel van a nagyok között, akik egyáltalán részt vesznek ezekben (The New York Yankees, Toronto Blue Jays). A legjobb példát talán az NBA-ben találhatjuk, hiszen a FOX csatorna a 30-ból 17 NBA csapat közvetítési jogaival rendelkezik, ráadásul exkluzívan, tehát máshol meg sem jelenhetnek ezek a tartalmak. A maradék 13-ból 7 az NBC-nél van. Ehhez hasonló szerződést ajánlottak a Riot Games-nek is a League of Legends kapcsán.

A megegyezés a LoL és a BAMTech között tehát egy exkluzív szerződéskötés volt, amivel a Riot Games eladta a közvetítési jogokat. A szerződéskötéskor a Riot úgy utalt erre, hogy ettől minden meg fog változni. Ez egy hatalmas lépés volt az e-sport részére, hiszen korábban senkinek sem igazán sikerült a közvetítéseket pluszra kihozni. Nem volt mögötte igazi monetizálás, avagy bevételi forrás, reklámok stb., hatását maximum közvetett módon lehetett értelmezni a nézőkön keresztül, valamint a játékosokat nézve, akik emiatt játszanak már évek óta.. 

Szép volt, jó volt és jól is hangzott, de ez az egész bedőlt.

Sokan máris a legnagyobb bukásként, avagy visszalépésként tekintenek az eseményre. Az indokokat 2017 augusztusában kell keresni, amikor a Disney megvette a BAMTech 75%-át, vagyis az irányítást is átvette a mára igencsak naggyá nőtt cég. A Disney sokkal inkább támogatta az ESPN vonalat a streameléssel szemben. Az ESPN az egyik legnagyobb sportcsatorna és híroldal az Egyesült Államokban és minő véletlen, hogy ez is a Disney kezében van. Napokkal korábban már arról is volt hír, hogy az LCS adásait majd az ESPN csatornáján is követhetjük, tehát ez sem csak úgy a semmiből jött. Lényegében az történt, hogy a Disney "pihenőre" küldte a League of Legends projektet, amíg ők dolgoznak az ESPN+-on.

Mi lett volna, ha a Disney nem szerzi meg a BAMTech többségi részvényeit, vajon akkor is készülőben lenne most az ESPN+? Vajon valami más miatt került volna háttérbe a LoL streaming appja, vagy esetleg ők törték volna az utat előre ezzel az új megoldással és újítóként ünnepelték volna őket, mint az e-sport iparág megreformálóit?

Az események tekintetében teljesen felesleges a "mi lett volna, ha" részekkel foglalkozni. Egy dolgot azonban biztosan kijelenthetünk: a BAMTech megegyezés sokkal, de sokkal profitálóbb lett volna a Riot Games számára, mint az ESPN+, ami a helyére érkezett, köszönhetően a tulajdonosváltásnak. Az eredeti megegyezés szerint ugyanis egy majd hét éves megállapodást kezdett el a BAMTech és a Riot Games, ahol a közvetítési jogokért közel 50 millió dollár ütötte volna a Riot Games markát minden egyes évben, illetve az adáson kívül a közvetítések technikai részei sem feltétlenül őket terhelték volna.

És hogy mindez mit jelent? Ettől függetlenül azért nem csak árnyoldala van a történetnek, sőt hosszú távon az ESPN egy hatalmas együttműködő partnere lehet a LoL-nak, ha a streamlésről és közvetítésekről van szó. Profitról azért itt is bőven lehet beszélni, de még mindig inkább egy visszalépés a cég számára. Nem az új megállapodás maga jelent nagy mínuszt, egyszerűen csak az, hogy egy már meglévő nagyon ígéretes megállapodás dőlt teljesen össze, mind a 300 millió dollárjával együtt.

Sem a League of Legends, sem az ESPN nem fog kizárólagos közvetítési jogokkal rendelkezni a jelen állás szerint. Ugyanúgy menni fognak az adások majd az ESPN+-on, ahogyan Twitch-en és Youtube-on is, illetve minden más platformon, ahol eddig is lehetett ezeket követni. Összességében tehát nem olyan rossz, hogy az ESPN nyitni szeretne az e-sportok irányába, sőt így akár egy új nézőközönséget is elérhetnek ezzel az új platformmal a már meglévők mellett. Szerencsére minket nézőket ez csak annyiban érint, hogy marad minden a régiben és továbbra sem kell majd fizetnünk semmilyen funkcióért, amit eredetileg tervezett a BAMTech.

A BAMTech változat azonban ténylegesen valami újat hozott volna, felkavarva az állóvizet az e-sportban, –míg a mostani csak egyszerűen jól néz ki. Nincs benne semmilyen újítás, vagy bármi eget rengető változás.

KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!

Kövess Minket!



League of Legends - Már a skineket is újrahasznosítja a Riot

Több támadás is érte a Riot Gamest a League of Legends közösség felől miután a játékosok "újrahasznosított" VFX elemeket fedeztek fel a PBE-re felkerült legújabb Tündérkirályság kinézeteken.

League of Legends - Megint pocsék gépeken kell gyakorolnia a Fnatic-nak

Rendszeresen visszatérő probléma a nemzetközi eseményre látogató csapatoknak, hogy nem megfelelő teljesítményű számítógépeken kell gyakorolniuk az adott versenyre. Ebbe futott bele most már sokadik alkalommal Humanoid és a Fnatic.