Sokszor még a játék alappillérei sem magától értetődőek, ebben a cikkben átvesszük, hogy miért fontos a farmolás és hogyan érezhetünk rá hatékonyan.
Sok kezdő esik abba a hibába, hogy csak a killekre megy, a minionokról pedig teljesen elfeledkezik, vagy épp nem is tulajdonít nekik jelentőséget, mert úgy gondolják, hogy az ellenfél zaklatása és megölése fontosabb. Vannak olyan kezdők is, akik tudják, hogy a minionok alapkövei a játéknak, viszont a last hittel nincsenek jóban. A továbbiakban ezeken a problémákon rágjuk végig magunkat, hogy a LoL közösség ifjú titánjait átsegítsük a játék ezen területének kezdeti nehézségein.
Pyke legviccesebb hibái, korai változatai - videókkal is válaszolt a Riot!
Pyke megérkezett a 8.11-es patch-ben, a fejlesztők pedig AMA-t tartottak redditen, vagyis igyekeztek minden kérdésre válaszolni.
Miért is fontos a farmolás? Pontosabban miért fontos, hogy te öld meg a miniont, ne pedig csak meghaljon a lane közepén? A válasz egyszerű: a legalapvetőbb pénz és xp bevételt a minionok jelentik, ha pedig ignoráljuk őket, azzal óriási hátrányba kerülünk. A legegyszerűbb, ha átvesszük, hogy számokban ez mit is jelent. Négy féle minion van a játékban: van a Melee (közelharci) a Caster (varázs), a Siege (tank) és a Super minion. A Melee és Caster minionok fix értékkel rendelkeznek; előbbi 21, az utóbbi pedig 14 goldot ad. A tank és Super minionok kicsit körülményesebbek, azok 60-ról indulnak és minden eltelt 90 másodperc után 3-mal növekszik az értékük egészen 90-ig. Természetesen a spawnolásukban is vannak szabályok. Az első minion wave 1:15-nél jelenik meg, innentől kezdve pedig 30 másodpercenként spawnol egy újabb. Ezek a wave-ek szintén egy meghatározott rendszer alapján tartalmaznak minionokat. Minden hullám rendelkezik 3 Melee és 3 Caster minionnal, Siege minion viszont az első 20 percig csak minden harmadik wave-ben található. 20 perc után már minden másodikban, 35 perc után pedig mindegyikben.
De mi most a játék korai szakaszának farmolására koncentrálunk, mivel az az igazán mérvadó. Ha végzünk egy gyors fejszámolást, akkor megállapíthatjuk, hogy egy Siege nélküli hullám 105 goldot ér, míg egy vele rendelkező nagyjából 165-t, később 195-t, –ez elég jó pénz. Elsőre kevésnek tűnhet, de tényleg csak elsőre, ugyanis sok kicsi sokra megy. 100 minion megölése nagyjából 1500-1800 goldot jelent, ami már egy félkész item. Emellett természetesen ott van az is, hogy az arany magától is termelődik másodpercenként. Persze egyáltalán nem mindegy, hogy azt a 100 farmot mennyi idő alatt hozod össze, itt jön a képbe a last hit művészete.
A last hit, vagyis végső csapás azt jelenti, hogy az adott miniont akkor ütöd meg, amikor már garantáltan belehal a támadásba; így a goldot te kapod meg. Úgy tartják, hogy 10 perc környékére az ideális farm mennyiség 90-100 minion körül mozog, de hidd el, eleinte, ha már sikerül 50-60-at összehoznod, az is szép eredmény. Nem egyszerű feladat az ösvényen egy időben figyelni az ellenfeledre, a támadásaikra, a minionokra és a last hitre is. Ez egy olyan folyamat, amit időbe telik elsajátítani.
A last hit minden karakterrel más és más, annak függvényében, hogy milyen típusú hősről van szó. A mage típusú hősök értelemszerűen könnyebben farmolnak a képességeikkel, mint az alaptámadásukkal, az adc-k pedig pont az ellenkezői ennek: ők leginkább az alaptámadásaikkal tudnak kiteljesedni, elvégre a sebzés nekik abban van. Eleinte viszont a mage hősöknél is az alaptámadásokra kell hagyatkoznunk, különben hamar kifogyunk a manából, ami nélkül egyáltalán nem szerencsés dolog az ösvényen tartózkodni. A last hit egy olyan dolog, amit nem lehet úgy elmagyarázni, hogy a miniont milyen életerőn kell megütni ahhoz, hogy fixen a tiéd legyen, –ugyanis rengeteg tényező van a játékban, ami ezt a folyamatot befolyásolja. Kezdve a sebzés értékünket változtató itemekkel, a rúnákon át, egészen a karaktereink képesség animációjáig. Bizony, ez utóbbi is egy változó a képletben, főleg a mage hősök esetében, ugyanis vannak karakterek, akiknek az alaptámadás animációja lassabban jön ki, és lassabban is halad, mint másoké.
Sajnos a last hitelés pontosan egy olyan dolog, amire rá kell érezni, de ennek begyakorlására is van egy tuti lehetőség. Egy custom game-be bármikor bemehetünk egy bottal, és gyakorolhatjuk ellene a farmolást. Egyedül azért nem célszerű, mert úgy nincs aki ellentartson a te ösvénytolásodnak, emiatt pedig irreálisan sok minionod fog felhalmozódni egy igazi meccshez képest. Ha odafigyelünk a részletekre, akkor az eredmény hamar látható lesz, a percenkénti minion ölésünk rohamosan emelkedni fog. Eleinte célszerű azzal a karakterrel gyakorolni, akivel szimpatizálunk, de érdemes minél hamarabb több típusú karaktert (adc-t, tankot, mágust) is bevinni és kipróbálni, –már csak az arányok felmérése miatt is.
A farmolás fogalma persze nem merül ki ennyiben, a torony alatti farmolás és az ösvény manipuláció mind-mind egy külön művészet, ami szintén ehhez a területhez kapcsolódik. Ezeket viszont majd a következő részben vesszük át, hiszen ezek nélkül is van már bőven mit olvasni és begyakorolni.