Egy jól elhelyezett ward életeket, sőt akár meccseket is menthet, nem árt odafigyelni tehát, hogy mikor és hova rakjuk őket.
A wardolás nagyon fontos része a játéknak, még akkor is, ha alacsony eloban erről sokan máshogy vélekednek. Bizonyított tény, hogy egy jól "kivilágított" térkép sokkal kevesebb veszélyforrást jelent, mint egy teljesen sötét változat. Könnyebb megtervezni a következő lépéseinket, kisebb eséllyel sétálunk bele csapdába, vagy találunk hirtelen 3-4 tagot is egy bokorban, akik azonnal eltüntetnek minket.
Ha a profiknak bevált, akkor rajtunk is sokat segíthet, szerencsére a Riot Games és a profik együttműködéséből készült egy egész részletes útmutató, hogy mikor és hogyan is használjuk az őrszemeket. És hogy mit gondolnak a profik?
Promisq: "Nem lehet elégszer kihangsúlyozni, hogy mennyire fontos a wardolás ebben a játékban."
Hylissang: "Majdnem minden játékban történt gyilkosság a jól elhelyezett őrszemek által biztosított információ alapján történik."
Egy világbajnok tér vissza az NA LCS-be!
Aioween | 18/07/31 10:44 Chae Gwang-jin, vagy ahogy mi ismerjük, Piglet, egy hosszabb idő után tér vissza az NA LCS-be! A korábbi világbajnok több évet töltött már az NA LCS-ben, hiszen már 2014 októberében csatlakozott a Team Curse-höz az SKT-s időszaka után.
És hogy milyen információról beszélnek? Ahogy azt már fentebb írtuk, egyáltalán nem mindegy, hogy mi vagyunk pro-aktívak, vagy maximum reagálni tudunk minimális infó mellett arra, amit az ellenfél csinál. Az esetek nagyobb részében az fog jobb helyzetbe kerülni, aki uralni tudja a pálya éppen fontos részeit, legyen az egy sárkány, Baron, vagy épp egy bedöntésre váró torony környezete. A helyzet ráadásul csak könnyebb lett az ingyenes wardok bevezetésével, korábban ezekért bizony komoly összegeket kellett kicsengetni. Ettől függetlenül továbbra sem lehet esztelenül pakolgatni őket véletlenszerűen a pályán, mindig végig kell gondolni, hogy az adott játékszakaszban mi a célunk, miről kell információ és ezt miként érjük el a legjobban. A támogatók oroszlánrészt vállalnak az őrszemek elhelyezésében, de korántsem arról van szó, hogy ez kizárólag az ő feladatuk lenne.
Először is nézzük meg, hogy milyen típusú őrszemekről beszélhetünk a játékon belül.
Általános őrszemek
Ezek azok az őrszemek, amikről az emberek nagy része tud, mert eléggé maguktól értetődőek. Itt olyanokra kell gondolni, mint a sárkány, vagy Baron körül elhelyezett wardok, amik figyelmeztetnek minket, ha valaki arra jár, netán el is kezdi azt az adott célpontot. Ugyanilyen a folyó bokrába helyezett őrszem az alsó ösvényen. Ezekkel lehet a legtöbb esetben még időben lebuktatni egy rajtaütést, ha az a folyóból érkezik. Ezek az őrszemek két szempontból is hasznosak. Egyrészt felhívják a figyelmet a közelgő ellenfélre, azonban ha nincs itt a közelben senki, az is egy hasznos infó, ilyenkor a többi ösvényt lehet figyelmeztetni, hogy mondjuk az alsó pálya részen nincs jungler, tehát miden vagy topon figyeljenek jobban.
Akárhányszor lerakunk egy őrszemet, egy dolgot kell szem előtt tartani, ez pedig a hatékonyság. Hol fogja a legtöbb területet lefedni és hol mutat a legtöbbet az ellenfél mozgásaiból. Ha a sárkányról van szó, akkor például tanácsos inkább a folyóba rakni, nem közvetlenül a sárkányra, hiszen így sokkal több mozgást követhetünk a pályán. Ugyanígy a legtöbb bokornál jobban járunk, ha azt a bokor szélére rakjuk, nem pont a közepébe, ezzel is kitolva kicsit a rálátást.
Helyzetfüggő őrszemek
Ezek már kicsit specifikusabbak és nem feltétlenül "hasznosak" a játék minden szakaszában, ám amikor igen, akkor kulcsfontosságúak. Ezeket nehezebb is felmérni és felismerni, hogy mikor is kellenek. Itt olyan helyzetekre kell gondolni, amikor már tudjuk, hogy az ellenfél dzsungelében harc fog kialakulni, mert mindkét csapat mozgása ezt sugallja. Ilyenkor mindegy, hogy van-e rálátás mondjuk a Baronra, ha az adott környéken nincs semmi mozgás. Ilyenkor rendszerint érdemes azt a területet biztosítani, ahol az akció történni fog. Hogy ezeket a helyzeteket felismerjük már más kérdés, de ez is gyakorlással jön. Gyakori hiba, hogy akinek már 3 őrszeme van a pályán, az már nem wardol, mert akkor egy eltűnik. Meg kell nézni, vagy még jobb, megjegyezni, hogy hol vannak a korábbi őrszemeink. Ha azok nem adnak releváns infót a soron következő helyzetről, akkor olyan, mintha nem is lennének, így nyugodtan leválthatjuk őket frissebb őrszemekkel. A helyzetfüggő őrszemek mindig fontosabbak lesznek az általánosaknál, mert egy adott helyzet múlhat rajta, ha azt elbukjuk és mondjuk kivégzik a teljes csapatot, hiába van wardunk a Baronon, ha mindenki meghalt.
Alsó ösvényes őrszemek
- Ez az őrszem attól függetlenül jó, hogy kék vagy piros oldalon vagyunk. Kék oldalon észreveszi a lefele érkező mideseket, vagy junglereket, rendszerint egy-egy dive előtt innen érkeznek. Piros oldalon pedig lebuktathatja az ellenfél dzsungelesét, aki a hármas nádason keresztül szeretne rajtaütni.
- A hármas nádas az egyik legfontosabb bokor rálátás szempontjából. Kék oldalon nagy előnyünk van ilyen téren, mert sokkal biztonságosabb figyelemmel kísérni és wardolni. Szintén ezen az oldalon könnyebb ezt kitisztítani, mert piros oldalon már ehhez át kell merészkedni a folyón.
- Ezek az őrszemek az ösvényről jövő rajtaütéseket buktatják le, illetve a bokorban mászkáló támogatók dolgát is megnehezítik, kisebb a meglepetésfaktor. Ha ezeket a bokrokat mi irányítjuk, az hatalmas előny. Ha az ellenfél tudja, hogy folyton a mi őrszemünk csücsül benne, az sokszor a dzsungelest is visszatartja egy-egy ganktől, hiszen nem szeretne időt pocsékolni.
- Ez a piros oldalnak nagy prioritás, egyrészt könnyebb és biztonságosabb wardot elhelyezni benne, másrészt jó akkor is, ha nem mehetnek el a hármas nádasig.
- Ezt ritkábban szokták wardolni, pedig kék oldalon nagyon fontos lehet. A robbanó toboz sok olyan dzsungelest tud a folyóbokorba repíteni, akik korábban nem tudták ezt az útvonalat használni, ez pedig egy újabb lehetőség a rajtaütésre. Főleg ha agresszívan játszunk és toljuk az ösvényt, a bokorba helyezett őrszem sokszor már csak későn jelez a veszélyről. Piros oldalon pedig az érkező dive-ok ellen lehet hasznos.
- A folyó ward több szempontból is fontos. Szemmel tarthatjuk nem csak a sárkányt, de egy fontos dzsungeles "kereszteződést", ahol sok mozgás történik. A sutyerákot is láthatjuk így, hogy kinek fáj rá a foga éppen. Ha piros oldalon vagyunk, akár helyezhetjük kicsit közelebb is a sárkányhoz, hiszen nem sok esély van arra, hogy az ellenfél pont a mi dzsungelünkből érkezik a sárkányra.
- Az ellenfél kékének wardolása veszélyes lehet egyedül, érdemes koordinálni. Ezzel láthatjuk 3-ból 2 tábornál az ellenfél dzsungelesét és akár harcba is szállhatunk a kékért, esetleg látva a dzsungelest itt, be lehet menni a pirosért a pálya másik felén. Ugyanúgy fontos lehet a toposnak is, hiszen ha itt látja az ellenfél dzsungelesét, akkor nyugodtan játszhat agresszívabban.
- Hasonló mint a 6-os ward, dzsungeles mozgásokat és a folyót tartja szemmel.
- Ezzel szintén a midről érkező veszélyeket buktathatjuk le, ha piros oldalon vagyunk. Kék oldalon már kevésbé hasznos ilyen téren, mert a mides jó eséllyel a folyón keresztül érkezik, de esetleg egy agresszív dzsungeles ellen jó lehet a piros védelmére.
- Ez egy igazán mély őrszem, segítségével a kék oldali dzsungeles mozgását tarthatjuk számon az alsó pályarészen, hasonlóan, mint a 7-es őrszem. Arra is jó, hogy a buffot is számon tartsuk, ha pont akkor mutatja meg magát máshogy a dzsungeles, a miénk akár be is mehet érte, de ehhez érdemes miden és boton nyomást gyakorolni.
Ennyi fért az első részbe. A következő alkalommal megnézzük mik a leggyakoribb hibák, hogyan használjuk a control őrszemeket és hogyan takarítsuk ki az ellenfél rálátását, vagyis őrszemeit. Ezen kívül szó esik majd a legnagyobb különbségekről is, amit a profi és a solo queue játékkörnyezet között megfigyelhetünk!