Látványosan több meccset nyernek kék oldalon, főleg profi szinten

Látványosan több meccset nyernek kék oldalon, főleg profi szinten

Anno már egyszer volt téma, -akkoriban a Riot valamelyest orvosolta a problémát-, de a mostani metában újfent felütötte a fejét. A kék oldalon valamiért többször nyernek a csapatok.

A League of Legends profi meccsei rendszerint az Idézők szurdokában játszódik. Mindannyian ismerjük ezt a pályát kívül-belül, azt is tudjuk, hogy a két térfél tükörképe egymásnak, -legalábbis elvileg-, kisebb eltérések azért akadnak. A pályának elvileg nem kellene befolyásolnia a meccsek menetét, mindkét oldalról egyenlő esélyekkel kellene indulnia a csapatoknak a győzelem felé. Azonban ez megint megdőlni látszik a számok alapján. 

Az egyik statisztikai oldal alapítója -név szerint az Oracle's Elixir, amely egy már nem létező tárgyról kapta nevét- érdekes statisztikát osztott meg Twitteren. Ez az az oldal, ahol majd minden ligát lehet hétről hétre követni, és számtalan statisztikai adatot tárolnak és vezetnek, így elég jól átlátják a helyzetet. Csapat szintű és egyéni, valamint meccsenkénti számokat is tömkelegével vizsgálnak, illetve mi magunk is megnézhetünk szinte bármit, ami érdekel. Ha valakit bővebben érdekel a téma, itt találja az Oracle's Elixir oldalt.

Visszatérve az oldalválasztás előnyeire és hátrányaira, azt tudjuk, hogy mindkét térfélnek megvannak a maga sajátosságai, előnyei és hátrányai. Ez már hősválasztás során megmutatkozik -hiszen a kék oldal előbb tud választani-, viszont csak egy hőst, míg erre a piros oldal rögtön kettővel válaszolhat, sőt az utolsó választás joga is az övék. Mivel a játék egyre inkább abba az irányba megy el, hogy egyre nehezebb minden "op" hőst kitiltani, első körben a kék csak egyet, míg a piros rögtön kettőt is megszerezhet. Már ez is egy fajta előny lehet, nem beszélve arról, hogy egy ösvényre szinte fixen tudunk counterpickelni, de ez nem minden.


A pálya felosztása is olyan, hogy például az alsó ösvénynek az ösvényfázisban helyzeti előnye van, könnyebb figyelemmel kísérni a bejáratokat, már csak a hármas nádas miatt is, ezt viszonylag biztonságosan be tudjuk wardolni. A sárkány ugyan nehezebben megközelíthető erről az oldalról, de a nagyobb biztonság sokszor könnyebb ösvénytolást is jelent, és mivel annyira kirobbanó az alsó ösvény, ezt könnyebb talán kihasználni. A meccseket azonban a legtöbb esetben egy-egy Baron könnyebben döntheti el, mint egy-egy sárkány, az ostromot fényévekkel megkönnyíti, és erre is jobb érkezése van a kék oldalnak, míg a pirosnak kerülnie kell, vagy a falon áthaladni.

Sok apró eltérés van és hogy pontosan mi okozza a jelenséget arra nehéz lenne egyértelmű választ adni, de egy dolog biztos, a legnagyobb profi ligákban, amikből Tim Sevenhuysen 5-öt sorolt fel, mindössze az LPL-ben van gyengébb győzelmi aránya a kéknek, mint a pirosnak és az eltérés itt sem annyira számottevő, nem úgy, mint a kék oldalnál.

A legszembetűnőbb pont a saját EU LCS-ünk, ahol a meccsek 68,3%-ban a kék oldal nyer! Ez hatalmas különbség, ennyi meccs mellett pedig ezt nem lehet csak a véletlenre fogni. Az LCK-ban is 56,7%-kal vezet a kék oldal, az LMS-ben 55%-kal és az NA LCS is kimagasló, kerek 60%-ban kedvez a kék oldal a csapatoknak. Az egyetlen kivétel az LPL, itt azonban csak 51,9%-ban nyer a piros oldal, míg az össze többi ligában legalább 55% felett áll a kék oldal.

Ha mindezeket összesítjük, akkor a kék oldal csak 53,3%-kal vezet a 46,7%-kal szemben, de ez még mindig egy több mint 6,5%-os különbség a két oldal között. Ekkora mintánál, mint 5 teljes régió összes eddigi meccse, nem kellene, hogy ekkora különbség legyen a nagy számok törvénye alapján, feltéve persze, ha valóban egyenlő a két oldal győzelmi esélye. Láthatóan azonban ez nincs így, tehát a Riot Games-nek el kellene gondolkoznia azon, hogy mi okozhatja ezt a különbséget. Ellenkező esetben idővel ez akár ronthatja a meccsek minőségét és megítélését, mondván, az egyik oldal fixen előnnyel indul.

KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!

Kövess Minket!



Közvetítések