Spórol a Riot a kommentátorokon, csak a vb döntőre utaznak majd

Spórol a Riot a kommentátorokon, csak a vb döntőre utaznak majd

A cég így akarja csökkenteni az e-sport kiadásait.

Egyre több, arra utaló jel van, hogy a Riot Games komoly költségcsökkentésbe kezdett az e-sport kiadásai kapcsán. Kisebb-nagyobb, erre utaló jelek már bőven voltak az idei évben, de csak most –a világbajnoki hajrá közeledtével, és az egyik LCS kommentátor egy elejtett mondatának következtében– realizálódott, hogy ez egy hosszú távú folyamat már sokadik lépése. Nézzük meg, mi változott a korábbi évekhez képest:

  • A tavaszi NA LCS döntőjét egy 15-20.000 férőhelyes stadion helyett egy kb. 1000 fő befogadására képes csarnokba vitték.
  • Az MSI legnagyobb részét a berlini stúdióban tartották.
  • A Riot Games kommentátorai csak a vb döntőre utaznak majd a helyszínre, minden más meccset a Los Angeles-i stúdióból kommentálnak majd, zárt ajtók mögött

És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy a vb fináléra alig talált helyszínt a Riot; ők maguk nyilatkozták, hogy 3-4 hónappal ezelőtt még mindig nem volt szerződésük arra vonatkozóan, hogy hol lesz a döntő. 

A téma azt követően kapott szárnyra, hogy az egyik EU LCS kommentátor, Vedius streamen egy fél mondatban elejtette, nem lesznek ott a vb-n, a meccseket a Riot Los Angeles-i stúdiójából adják majd. Mikor rákérdeztek a nézők arra, hogy miért, a válasz egyszerű volt: azért, mert sokkal költséghatékonyabb annál, mintha egy egész stábot elröptetnének Koreába több napra, de inkább több hétre.

Miután az "olcsósítás" bekerült egy negatív spirálba a fórumokon, a Riot globális e-sport rendezvényekért felelős személye, FearGorm igyekezett megválaszolni Redditen a kérdéseket. Válaszában elmondta, hogy a Riot már nem startup, ezért el kell kezdeniük figyelni arra, hogy hogyan bánnak a pénzzel, márpedig az e-sportra a Riot Games évente jóval több mint 100 millió dollárt költ. És amúgy is, nem akarják a költségeket csökkenteni, csak inkább olyan dolgokra akarnak költeni, ami üzletileg megéri nekik. A nem PR-es válasz az volt, hogy ha három éven belül nem nőnek eléggé a bevételek, akkor igen, csökkenni fognak a kiadások. És igen, az angol nyelvű kommentátorok csak a döntőre utaznak majd ki, mert a Riot most kísérletezik: állításuk szerint olyan technológiával kísérleteznek, amellyel a néző (és a kommentátor) számára is olyan lesz az élmény, mintha ott lennének a helyszínen.

Pedig sokkal több pénzt is kereshetnének

Ha a Riot is elindulna (és félig-meddig el is indult már) a Dota2 nyomán, azaz a közösségen keresztül növeli a díjazást ÉS a saját bevételeit is, akkor lehet, hogy nem lennének ilyen problémák. A legutóbbi Dota2 vb összdíjazása 25 millió dollár fölött volt, ebből 1,6 milliót dobott be magától a Valve, a többit a Battle Passokból szerezték. Azonban a nyereményalapba a megvásárolt passok értékének mindössze 25%-a megy, a maradék 75%, így a TI esetében további 75 millió dollár (!) landolt a Valve zsebében. Ezzel szemben a Riot azon a néhány Worlds skinen kívül semmit nem ad a játékosoknak.

A másik több szponzor bevonása: az elmúlt 1-2 évben kezdett el a Riot aktívabban nyitni a szponzorok felé, de pl. az ESL marketing gépezetéhez képest mérföldekkel le vannak maradva. Hogy ez a fajta "távolságtartás" a szponzoroktól a jobb nézői élmény érdekében tudatos-e, azt csak sejthetjük, mindazonáltal, mára eljutott a League of Legends e-sport vonala arra a szintre, hogy sokkal több pénzt kell termelniük, ha a mostani rendszert szeretnék fenntartani. Nem véletlenül indult el a franchise rendszer masszív bevásárlási árral Észak-Amerikában, –és indul el jövőre Európában is.

Másra kell a pénz

Azt se felejtsük el, hogy a Riot vezetői egyre többször hangoztatják, hogy nem véletlenül van ott a Games végén az "S" betű, és ha hinni lehet a pletykáknak, a következő 1-1,5 évben legalább egy –ha nem két– új játékot dobnak piacra. Ahhoz, pedig, hogy életben tudjon maradni a cég, nagyot kell dobbantani a mostani, iszonyatosan felpörgött játékpiacon; így érthető lenne, ha nem kevés erőforrást pumpálnának abba, hogy minél hamarabb, minél jobb játékot dobhassanak piacra. 

Hogy ez most jelen helyzetben a legjobb döntés-e, az majd kiderül. 

KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!

Kövess Minket!