Hiába hívjuk őket supportnak, ha az alsó ösvényt ők döntik el leginkább

Hiába hívjuk őket supportnak, ha az alsó ösvényt ők döntik el leginkább

Érezted már úgy magad, hogy lövészként a farmoláson kívül nem sok beleszólásunk van az ösvénybe eleinte.

//A cikk a szerző szubjektív véleményét tartalmazza.//

A League of Legends azért egy szép és összetett játék, mivel mindenkinek más szerepe van, így a különféle beállítottságú játékosoknak nagyobb esélye van megtalálni benne valamit, amit szeretnek. Minden egyes pozíciónak más-más feladata van, sőt a szerepeken belül az egyes karakterek is másképp működnek, különböző előnyeik és hátrányaik vannak. 

Egy szerep van, ami sosem volt a népszerűségi listák élén, ez pedig a támogató, azaz support. Talán az elnevezés is az oka annak, hogy viszonylag kevesen szánják rá magukat, hogy ezen a poszton legyenek igazán jók. Mivel a név is azt sugallja, hogy csak másodszerepet kapunk a meccsen, vagyis nem mi leszünk a rivalda fényben, illetve ha játszottunk már supportként, akkor tudjuk, hogy nem feltétlenül a látványos megmozdulások és hirtelen gyilkosságok jellemzik feladatainkat. A Riot ezt azzal próbálta megváltoztatni, hogy egyre több "hatalmat" adott a kezükbe. 

Ez az utóbbi időben már eljutott arra a szintre, hogy sokszor a lövész érzi magát támogatónak a támogató mellett. Igazán akkor volt aktív ez az érzés, amikor a lövészek amúgy sem nagyon szerepeltek boton, de a mai napig akadnak olyan párosok, ahol eleinte bizony nem a lövésztől kell félni. Erről a jelenségről többek közt IWillDominate, egykori profi játékos is tweetelt.

A legtöbb válasz leginkább Alistart emlegeti, aki támogató ellenére egész jó sebzésrátákkal rendelkezik és akár egy maga is lenyom egy lövész a játék első szakaszában, főleg Ignite-tal. Persze nem ő az egyetlen, a lövészek alap statjainak csökkentése volt az elsődleges oka annak, hogy a 8.11 után eltűntek, de a helyzet azóta sem lett teljesen megoldva, maximum kevésbé lett rossz. Ha a legtöbb lövészt nézzük, egy Stormrazor, vagy másoknál BotRK, esetleg egy Guinsoo nélkül semmit nem érnek, míg a támogatók már az alap tárgyakkal is. Találkoztál már Brand, esetleg Vel'Koz supporttal? Egy-két eltalált képesség és máris fél HP alatt villog az életünk, míg nekünk jóval több ideig kell őket püfölni jó eséllyel egy Doran's Shielddel, netán Blade-del, míg érzékelhető kárt okozunk bennük. Ha netán ez sikerül, akkor is két potival kezdenek, míg mi eggyel, vagyis 150 HP-val többet kell leütni róluk.

Az alapvető probléma nem is azzal van, hogy a támogatók hasznosak, hanem hogy mindez olyan formában valósul meg, ami sokszor teljesen elnyomja az ösvényt és a lövészt vele együtt. az ADC névben ugyan benne van a carry, de az igazság az, hogy a legtöbbször semmit nem carryzünk az első 15 percben, leginkább a támogatónk mögött reszketve imádkozunk, hogy tudja a dolgát. Ha van két nagyjából azonos szinten játszó lövész, illetve két támogató, akik között látható különbség van -mondjuk az egyik autofill miatt lett az-, akkor az ösvény nagyon hamar véget érhet, hiába farmolunk és helyezkedünk jól, az ellenfél dominanciája azonnal érződni, főleg ha az például egy Alistar, vagy mondjuk Thresh.

Fordított esetben viszont simán előfordulhat az, hogy a gyengébb lövész nyeri meg az ösvényt pusztán azért, mert jobb támogatója van. Lehetünk mi akármennyire jó lövészek, ha egy AFK supportot kapunk, aki a torony, vagy éppen mögöttünk álldogál, néha elvisz egy-egy farmot, de egyébként nem helyez nyomást az ösvényre, még csak farmolni sem fogunk tudni rendesen. Az már csak hab a tortán, amikor a jobb skill mellé kellő sebzés is párosul. Brand, Karma, Vel'koz, őket már említettük, de ott van Alistar, Annie, Fiddlesticks, Gragas, Janna, Sona vagy akár egy Blitzcrank, Leona, Nautilus akik szintén fölénk tornyosulnak.

Ahhoz, hogy ezt a helyzetet megoldják és a lövészek az első 15-20 percben is relevánsak legyenek, ne csak biodíszlet a pályán, komoly változásokra lenne szükség. Nem kell megint a használhatatlanságig nerfelni a supportokat, de valahogy az sem feltétlen egészséges, hogy egy CC találása után a HP-nk 70%-a eltűnik egy képességrotáció következtében, mert egy Brand eltalált egy stunnal, vagy mert Leona ránk ugrott. A Stormrazor lett végül a Riot válasza a korai használhatatlanságra, de ez koránt sem oldotta meg a gondot, továbbra is kell általában egy Zeal tárgy, hogy bármit is érjünk ténylegesen egy meccsen. Az Infinity változtatása sem segített a helyzeten, mivel a meccsek viszonylag ritkán mennek el 5-6 tárgyig, 3 tárgynak azonban még mindig nem túl jó, lategame-re talán elfogadható, de ez a 10%-os tényleges sebzés nem túl látványos.

Sokan kérik vissza a régi Infinity Edge-et, az ADC-k régi statjait, illetve páran a régi Essence Reavert is szívesen látnák viszont, mely tökéletes volt például Xayah-nak, manapság meg senki nem látni már szinte.

Te mit gondolsz, túl erősek eleinte a támogatók?

KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!

Kövess Minket!