League of Legends - A PLG edzőjével beszélgettünk a hazai coach helyzetről és hogy mi is a dolga a csapatban.
A Team Plague sokáig a második helyet foglalta el az MNEB K&H LoL bajnokságának alapszakaszában, de az utolsó héten végül megelőzték a THR-t és megnyerték az alapszakaszt. Ez egyben azt is jelenti, hogy nekik már csak a döntőben kell bizonyítaniuk, ha az egészet szeretnék behúzni. Azon kevés magyar csapatok közé tartozik a Team Plague, akik a megszokott játékosok és cserék mellett egy edzőt is alkalmaznak, Riczy "noizR" Dánielt.
Nem sok LoL edzőt tarthatunk sajnos számon idehaza, noizR pedig nem csak itthon, de külföldön, a görög ligában is kamatoztatta már tudását. Egyre többen mondják, hogy bizony elférne a magyar gárdák mögé is egy-egy edző, erről a mai napon a WiLD lövésze, Stiles is nyilatkozott, aki hátránynak érezte, hogy ennek hiányában készültek az EBL-re.
A mostani interjúban pontosan erről, vagyis a LoL edzők hazai helyzetéről beszélgettünk noizRrel, illetve arról, hogy mi pontosan egy edző dolga. Ezt azért fontos tisztázni, mert sokan nem tudják pontosan, mivel a LoL csapatok életének ezen szegmensébe ritkán lát bele a külső szemlélő.
Egyre több szervezett csapat van idehaza és a körülmények is profibbak, mint mondjuk 3 évvel ezelőtt. Az edzőkre viszont a legtöbb magyar csapat továbbra sem tart igényt. Mi lehet ennek az oka?
Véleményem szerint idehaza nincsen megfelelő személy, aki érdemben tudná segíteni a nagyobb csapatokat, mint edző. Külföldi szakemberek felé pedig eddig csak a Rift volt az egyetlen csapat, akik nyitottak. Az idegen edzőkkel pedig a legnagyobb probléma, hogy nem ismerik a magyar játékosokat és szcénát, ezért ütőképes stratégia nélkül mennek be minden mérkőzésbe és ahhoz, hogy az erősebb csapatokat is meg tudják fogni, többre van szükség az átlagosnál.
Mi igazából egy edző dolga szerinted?
Ez attól is függ, hogy mekkora edzői stábról beszélünk, a stáb dolga, hogy a csapat stratégiát, a csapaton belüli hangulatot és a játékosok egyéni fejlődését is egyengessék. Természetesen, az aktuális ellenfelekből való felkészülés is beletartozik a csapatstratégiába, ezért a meccsek elemzése is elengedhetetlen. Röviden tömören az alábbi szentháromságot kell megvalósítani: 1. Csapatstratégia 2. Játékos mechanikai fejlődés 3. Csapatmorál/érzelmi szint fenntartása. Komolyabb csapatoknál, a 2. pontot a játékosokra lehet már bízni, viszont még ezen a szinten érdemes megbeszélni azokat a karaktereket, amiket éppen az adott ősvényen játszó játékosnak gyakorolnia szükséges, mert nem feltétlen tud és akar mindenki mindennel játszani, illetve az adott szcéna is befolyásolhatja a hősbázist.
Miként kell elképzelni egy edzést/scrimmelést? Erre a legtöbb ember nem lát rá, milyen érdekességeket tudnál megosztani akár a görög, akár a magyar tapasztalataid alapján?
A csapataimmal a tudatos felkészülést tartom elsődleges szempontként a scrimmek során. Amit ez takar, hogy előtte összegyűlünk nagyjából 1 órával, és egy általam használt dokumentumban összeírunk minden szerepre olyan hősöket, amiket a játékosok magabiztosan tudnak játszani az adott metában, kiemeljük azokat is, amik vakon is hozhatóak, és azokat is, amik csak ellenválasztásként. Miután ez megvan kiegészítjük olyan hősökkel, amiket gyakorolni fognak a következő pár hétben/napban, hogy a scrimmek során ezeket is használni tudjuk. Majd önállóan kompozíciókat építek a karakterekből és ezeket használjuk scrimmeken. Fontos az, hogy ebben a tervezési fázisban a játékosok hangja az, ami a leginkább mérvadó.
Ezután rátérünk azokra a scouting dokumentumokra, amiket készítettünk az adott ellenfelünkből és így próbáljuk megbeszélni azt, mik lehetnek a potenciális bannok a részünkről, illetve az ellenfelünk szemszögéből. Miután ez a szimuláció a draft fázisról megvan, a kialakult kompozíciókat gyakoroljuk a scrimmeken. Minden meccs előtt a játékosoknak fontos felvázolni, hogy mi az adott játékon belüli terv. Mi az, ami a kompunk erőssége és mi a gyengesége, merre fele fog legtöbbet játszani a jungler, melyik karakterünk mikor erős, illetve ugyanez mikor igaz az ellenfél karakterére, ki tud a játék korai szakaszában prioritást élvezni az ösvényén és adott szituációban segíteni a junglernek. A meccsek végeztével pedig átbeszéljük a hibákat, a görög csapatnál külön elemző segítette a csapat fejlődését is.
A görög ligában is megfordultál már edzőként, mik a legnagyobb különbségek a görög és a magyar mezőny között?
A görögöknél a legnagyobb különbségnek azt érzem, hogy a játékosok sokkal precízebbek és komolyabbak, ha a gyakorlást vesszük figyelembe. Emiatt úgy érzem erősebbek is az ott játszó legjobb csapatok, mint Magyarországon. Cuhi, amikor az első scrimmeken vett részt a Görög csapatban, megjegyezte mennyivel jobb macrojátékot játszanak ott, mint a hazai csapatokban. Ez az edzőknek is köszönhető, mert minden csapat rendelkezik ott ezen a poszton szereplő egyénnel.
Mennyire volt nehéz beilleszkedned a Team Plague-be?
Az alapszakasz során, természetesen voltak könnyebb és nehezebb időszakok is, ami úgy gondolom néhol a teljesítményünkön is meglátszott. Frathert korábbról már személyesen is ismertem, Gellernek és Dandernek pedig tapasztalata is volt már velem mint edző, kicsit sem éreztem nehézkesnek a beilleszkedést. Ezt annak is köszönhetem, hogy a játékosaink teljesen nyíltan beszéltek mindenről a kezdetben is már velem és így hamar ki tudtuk küszöbölni azokat a nehézségeket, amik kialakulhattak volna akár szakmailag, akár személyesen.
Mivel vívtad ki, hogy a játékosok elfogadjanak edzőként, illetve mennyire hallgatnak rád?
Mint korábban említettem, idehaza nincsen megfelelő szakember, aki csapatokat edzőként segíteni tudna, ezért természetesen kétség a játékosainkban is jogosan volt. Szerencsére több ízben is tudtam számukra bizonyítani azt, hogy értem a játékot azon a szinten is, ami részükről elvárt és emellett tudom őket segíteni a fejlődésben vagy a csapatépítésben. Ezzel elértem azt, hogy elfogadjanak. Kezdetben voltak alkalmak, amikor csak mint tanácsként tekintettek a szavamra, viszont most már teljes mértékben hallgatnak rám szakmailag, ez számomra hatalmas elismerés volt, mert Magyarország nem csak legtapasztaltabb aktívan játszó játékosairól van szó, hanem a legjobbakról is.
Az MNEB alapszakasza alatt többször is játékost kellett cserélnetek. Ez mennyire vetette vissza a te munkádat, mint edző?
Edzői szemszögből, egyedül a csapatszinergia tekintetében volt nehézkesebb a feladat. Szerencsére az éppen adott játékos hősbázisára és tudására jól tudtuk alakítani a stratégiánkat még azokban az esetekben is, ha éppen kikapott a csapat. A jelenlegi ötösünk teljes mértékben bízik a másikban játékon belül, ezért a szinergia is tökéletessé vált, tisztában vannak a másik korlátaival, ezért könnyebbé vált és szavak nélkül is képesek olyan macrodöntéseket hozni, amik más csapatok számára még beszéddel is nehezen megy.
Mivel lehet szerinted a legjobban csapatot építeni?
Olyan akár online akár offline programokkal és játékokkal, ahol mindenki a saját személyiségét adhatja és felszabadultan dolgozhatnak. Az egyik ilyen online játék a SketchLeague, rengeteg időt töltöttünk el rajzolással és nevetéssel scrimmek után.
Hogyan fogsz te személy szerint készülni az MNEB döntőjére?
Végig fogom nézni a playoff összes mérkőzését, és akinek sikerül bejutni mellénk a döntőbe, arról egy külön dokumentumot fogok írni, hogy miket és hogyan csinálnak a draftfázisban, illetve a játékon belül is. Ha ezzel megvagyok, átbeszéljük a csapattal és összehozzuk rá a saját stratégiánkat plusz a scrimmeken már ez alapján fogunk készülni.