League of Legends - Nagyon sokat változtak a mesterségek és a rúnák az évek során, nem mindig volt egybefűzve a kettő.
Az újabb játékosok, akik csak egy-két éve vágtak bele a LoL-ozásba talán már nem is tudják, vagy emlékeznek arra, hogy a jelenleg ismert rúnarendszer előtt egy igencsak más fajta volt érvényben. Nem csak rúnák voltak, mint manapság, hanem külön mesterségek is. A rúnákat IP-ért kellett megvenni, míg a mesterségeket a szintek lépésével oldottuk fel, amíg el nem értük a 30-as szintet.
Sőt mi több, az évek során ez többször is átalakult, nem a mostani volt az első átgondolása a rendszernek. Season 1-ben még teljesen máshogy nézett ki a dolog. Az alábbi videó ennek a fejlődését mutatja be.
Az ikonok jó eséllyel ismeretlenek lesznek számotokra, de megmondom, hogy már nekem is annyira beivódott a mostani rendszer, hogy az előzőt sem tudnám fejből felidézni. Az első szezon mesterségeit pedig nem is ismertem, mivel akkor még nem játszottam a LoL-lal.
2015-ben még a mesterségek így néztek ki. Három fára volt felosztva az egész, és összesen 30 pontot oszthattunk el a 3 ág között. Ez általában 21-9 arányban ment, mivel így tudtunk elérni egy adott ág legalsó mesterségét, ezek adták a legtöbbet, viszont ezekből csak három választás volt 2015-ig.
Ezt követte egy a maira már inkább hasonlító elgondolás, ahol bár maradt a három ág, viszont itt már áganként három dologból választhattunk.
A kezdeti bevezetés itt sem volt tökéletes, a középső Cunning ág legalsó középső Thunderlord's Decree annyira erősre sikeredett, hogy szó szerint mindenki ezt használta a plusz sebzés miatt, még a supportok is.
Ha a mostaniakhoz kellene hasonlítani, leginkább az Electrocute-ra hasonlít, de volt itt olyan, amit mozgási sebességet adott, mint a mostani Phase Rush, a Fervor lényegében a mostani Conquerornak volt picit az elődje, csak a gyógyulás nélkül. Azt is lehetne mondani, hogy a Warlords Bloodlust és a Fervor keveréke valamilyen formában a Conqueror. A Grasp of the Undying egy az egyben létezett, igaz kissé más hatással, szóval nagyon sok hasonló hatást láthatunk manapság is. Ezt később finomították, illetve az ágakat egységesítették és egyszerűsítették.
Létezett olyan rúna, ami a kék, vagy a piros buffok hatóidejét növelte, vagy ellenséges közeli hősök után adott tankosságot, netán csökkentette az idézői képességek CD-jét, sebzést stb. A Deathfire Touch egy igen erős DoT-ot adott, amit sok hős ki tudott használni, de volt olyan ami tankosabbá tett minket a tornyunk alatt és még lehetne sorolni.
Ha szeretnél bővebben utána nézni, hogy pontosan miként is változtak ezek a dolgok, mert mondjuk érdekel a játék eredete, azt ezen a linken megteheted. Bizonyára sok rúna hatása ismerős lehet majd, hiszen ezekből dolgoztak a fejlesztők, maximum megkavarták azokat, illetve érkezett pár új is, amihez hasonlót nem nagyon láthattunk korábban, mint az idézői képességváltás.