A szerencsejáték-függőség mentálhigiénés rendellenességként történő besorolása az Egészségügyi Világszervezet által nagyon sok játékosnál kiverte a biztosítékot.
Noha rengetegen értekeztek már arról, illetve tanulmányozták, hogy a videojátékozás valóban káros lehet-e az egészségre, a nagyközönség inkább egyre erőteljesebben magukra a játékokra összpontosít. Most egy új tanulmány osztályozta, mely játékoktól alakul ki leginkább függőség.
Az értekezés több, mint másfél millió játékos válaszai alapján készült el, és a vizsgálat arra irányult, hogy megtudják és meghatározzák mely játékok miatt alakulhat ki leginkább addikció. A szóban forgó címeket ellátták aztán egy úgy nevezett függőségi pontszámmal és ezek alapján ki tudták alakítani a rangsort a kutatócsoport tagjai. A listáról kiderül, hogy 37.9 pontot kapott, ezért a Minecraft a leginkább addiktív játék, amely jelenleg a piacon megtalálható. A második helyezett a Red Dead Redemption lett 36 ponttal. Ugyanez a tanulmány azt is megállapította, és most talán kapaszkodjunk meg egy kicsit a hír hallatán, de a női játékosok jóval hajlamosabbak ráfüggeni egy-egy videojátékra, mint a férfiak.
A listán szereplő egyéb, bizonyos multiplayer címek sokkal inkább képesek bevonzani és a képernyő elé ültetni az embereket, mint néhány single playerre kihegyezett alkotások. Látszik például, hogy a Destiny 2 32,6-at, az Overwatch 35,1-et, míg a Rainbow Six Siege 33,9-et kapott. Érthető, hogy az ilyen típusú játékok nagyobb valószínűséggel okoznak függőséget, mivel szinte végtelenszer újrajátszhatóak. A kimutatásban még kitértek a játékon belüli tartalmakra is, hiszen ezek is elképesztő módon képesek befolyásolni a nagyérdeműt. Azok a videojátékok, melyekben nem olyan gyakoriak a jutalmak, illetve a megvásárolható kiegészítők, kevésbé tartják fent sokáig az érdeklődést. Fontos megjegyezni, mert joggal fordulhat meg bárki fejében, a függőség nem csak abból származtatható, hogy mennyien játszanak vele naponta. Egy játék népszerűsége nem feltétlenül vált ki addiktív hatást is az emberekből. Ebben a felsorolásban érdekes módon a Fortnite csak a középmezőnyben fedezhető fel, annak ellenére, hogy korábban pert indítottak ellene, mert túl addiktívnak gondolták egyes szervek.
Ezen kívül pedig a játékfüggőség kezdeti besorolása mentálhigiénés rendellenességként elegendő vitát váltott már ki így is az interneten. A játékosok igyekeznek megvédeni ezt a szabadidős elfoglaltságukat, nagyrészt annak köszönhetően, hogy más médiumokban a legtöbbször negatívan ábrázolják őket. Ez a fajta osztályozás pedig csak a játékosok nagyon kis százalékára vonatkozik. Az embereknél, még azoknál is, akik napi átlag több órát játszanak, kevés esélye van a rendellenesség diagnosztizálására.
Kik azok, akik a legtöbbet játszanak: 1. munkát keres 2. munkanélküli és nem keres melót 3. mozgáskorlátozott 4. tanuló/egyéb 5. részmunkaidős 6. teljes munkaidőben dolgozik
Mindezek ellenére elismerték, hogy a játékfüggőség 2022-ig nem lesz hivatalosan betegségként besorolva. Egyelőre az biztos, hogy egyre inkább kutatják ezt a területet és igyekeznek aprólékosan feltérképezni a játékosokat, főleg az új, felnövekvő generációt. Időnkét a vizsgálatok hajlamosak túlzóan ábrázolni ezt a közeget, és elfelejtenek szót ejteni a pozitív hatásairól. Az tény, hogy nem kevés kockázatot hordozhat magában az, ha valaki mértéktelenül, minden másról lemondva nem tölti egyébbel az idejét, de ez csak kevesekre jellemző, ráadásul egy kis odafigyeléssel ezen esetek többsége azt hiszem orvosolható.
Ti mit gondoltok erről?
OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!