Hirdetés

Az e-sport közvetítések és a chat kapcsolata - Hogyan lehetne jobb?

A streamek esetében a chat a legfontosabb kapcsolattartási forma a nézőkkel és a nézőknek, vannak azonban olyan helyzetek, amikor teljesen funkcióját veszti.

Hirdetés

A streaming az elmúlt években globális jelenséggé nőtte ki magát, számottevő azon emberek száma már, akik úgy mennek fel Twitch-re, mintha csak a TV-t kapcsolnák be. A televízióval ellentétben viszont a Twitch-en kapcsolatba is léphetünk azzal, akit nézünk, így hozva létre kétirányú kommunikációt. A közvetítő információt adhat át nekünk, mi pedig reagálhatunk erre az információra, így pedig remek beszélgetések alakulhatnak ki teljesen idegen emberek között is. Persze más irányba is mehet a kommunikáció, szórakoztató csipkelődés, vagy mém áradat is lehet belőle a streamer személyének függvényében.

Az is mindennapi, hogy a chaten lévő emberek egymással beszélgetnek, egymásnak reagálnak arról, amit a képernyőn látnak. A mai információs társadalomban elképesztő igény mutatkozik az azonnali reakció és vélemény adás lehetőségére, az élő streamek chatjei pedig tökéletesek erre. Van azonban egy olyan gaming szegmens, ahol a chatet igen nehéz kordában tartani. Ez nem más, mint az e-sport.

Már a klasszikus sportcsatornák is rájöttek arra, hogy a TV nézőknek is igényük van a véleménynyilvánításra, ezért a nagyobb versenyek esetében időről időre felbukkannak a képernyő szélén tweetek, amiket egy bizonyos hashtaggel ellátva posztoltak az emberek, így biztosítva a producereknek, hogy eljussanak hozzájuk az üzenetek. Ezt a megoldást az e-sport adások is átveszik néha, pedig ezeknek van általában saját chatjük, csak az éppen sok esetben elég kaotikus.

Minden chat egy más kultúra, amíg egy streamer chatje többnyire olyan nézőkkel, és olyan üzenetekkel van tele, amik igazodnak a streamer személyiségéhez és értékrendjéhez is (mivel az emberek többnyire olyan közvetítőkkel lépnek kapcsolatba, akikkel tudnak azonosulni), addig az e-sport közvetítések esetében ez megváltozik. Az igazán nagy versenyek esetében sokszor az értelmetlen spam veszi át a hatalmat, amikor az emberek egy adott üzenetet, vagy a kedvenc csapatuk nevét nyomják izomból. Több ezer, vagy több tízezer embernek osztoznia egy chaten persze nem egyszerű, az egy bolond százat csinál elv szerint pedig nem olyan nehéz ellehetetleníteni a normális nézőket az értelmes beszélgetéstől. Amikor pedig az éppen játszó két csapat szurkolótáborából egymásnak esnek a toxic nézők, akkor tényleg elszabadul a pokol.

Arról már nem is beszélve, amikor valami az adással történik; elmegy a hang, elmegy a kép, egy pillanatra leesik a képminőség stb. További probléma, hogy egyes szélsőséges esetekben nemcsak a hétköznapi nézők öntik magukból az áldást, van amikor egy-egy véleményvezér is megjelenik, aki még inkább tovább tudja hergelni a kedélyeket. 2018-ban például a megosztó személyiségű Overwatch játékos xQc kapott büntetést a Blizzardtól, mert megalázó megjegyzéseket tett a social media felületein az Overwatch League játékosaira és kommentátoraira.

Minden játék esetében vannak trendek, mémek, amiket a spammelők követnek, íme néhány példa még ezekre a League of Legends világából:


Vannak olyan esetek is, amikor nem egymást kóstolgatják a nézők, de ugyanúgy spammelnek. Ilyen a szponzor spam, amikor a liga valamelyik partnerének nevével, vagy egy hozzáköthető kifejezéssel töltik fel a chatet, mert abban bíznak, hogy kapnak valamit, ha ezt teszik. A Coca-Cola egyszer például All Access Pass-t sorsolt ki azon Overwatch League nézők között, akik aktívak voltak a chaten.

Jól látható tehát, hogy a spam mekkora ellenség tud lenni, és habár vannak bizonyos módszerek, amikkel csökkenthető, minél több ilyet használ egy csatorna annál jobban öli meg a beszélgetéseket úgy alapból. Ha pedig 100 ezer+ ember van a chaten, akkor igazából mindegy, hogy két üzenet között 10-20 mp-nek kell eltelnie ugyanazon embertől, a spam működni fog.

Lehetséges megoldás

Nem is olyan régen a Twitch előállt egy fejlesztéssel, ami megoldást jelenthetne, de aztán 2019 októberében meg is szüntették. A Twitch Rooms 2018-ban jelent meg, és azt a célt szolgálta, hogy a nézők beszélgető szobákat hozzanak létre, elszeparálva másoktól. Ha ez a funkció még működőképes lenne, akkor a versenyszervezők biztosíthatnának előre létrehozott szobákat, ahol az erre igényt tartó nézők normális társalgást folytathatnának egy-két moderátor felügyelete mellett. Sok esetben azok az emberek, akik valami építőjellegűt fűznének hozzá az adáshoz, inkább meg sem teszik, pontosan a fent leírtak miatt. Kirakják teljes ablakba a közvetítést, és rá sem néznek a chatre.

Te szoktad e-sport adások alatt használni a chatet?

OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS! 

Hirdetés
Légy Te az első hozzászóló!
Lépj be, ha hozzá akarsz szólni!
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Ezeket olvastad már ?