A koronavírus ugyan erre is rányomta bélyegét, de jövőre erősebb lehet az e-sport, mint valaha.
A koronavírus a világ minden táján okozott gondokat/problémákat/katasztrófákat. Az országok sorra zárkóztak be, a nemzetközi turizmus gyakorlatilag a töredékére csökkent és bizony több iparágból érkeztek olyan hírek, hogy sokan elvesztették a munkájukat. Persze a hatás a különböző ágazatokban, más intenzitással jelent meg. Az említett turizmus hatalmas pofont kapott, de például az olyan streaming oldalak, mint a Netflix, az HBO GO vagy a Disney+ forgalom növekedésről számolt be. Az e-sport világot szintén nem hagyta érintetlenül a járvány, de itt felemás a történet. A Newzoo most erről készített egy elemzést.
A fenti grafikonon az látható, hogy a 2020-as évben az iparági bevételek nagyjából tükrözni fogják a tavalyi számokat, minimális szinten még növekedni is fognak. Ha nem nézünk semmit, akkor ez egy borzalmas eredmény, hiszen az utóbbi évtizedben az e-sport világ növekedési rátája legrosszabb esetben is lineáris, de leginkább exponenciálisnak volt mondható, persze a pozitív irányba. A bevételek évről-évre meghaladták a becsléseket és úgy tűnt, ezt a fiatal piacot semmi nem állíthatja meg. De akkor mire vélhető ez a mostani 'szerényebb' teljesítmény. A válasz egyszerű, március óta a világon nagyon ritkán vagy egyáltalán nem tartanak tömegrendezvényeket, érthető okokból. Csakúgy, mint a hagyományos sportok esetében, az elektronikus sportok világában is nagyon sokat számítanak a versenyek. A szponzorok itt tudnak igazán közel kerülni a közönséghez, a nézőket ez érdekli a legjobban és a kutatások szerint a legtöbben itt szerzik be az olyan relikviákat, mint a csapatmezek vagy akármilyen más merch. Idén gyakorlatilag egy nagy eseményt sem sikerült megtartani. A lokális LoL ligák közönség nélkül mentek le a tavaszi szezonban, az idei első CS:GO Majort már lemondták és vélhetően a másik is erre a sorsra jut, illetve a nagy expók, mint az E3 is, online kerültek megrendezésre, közönség nélkül. Ha figyelembe vesszük, hogy az utóbbi évek gazdasági középpontjába a gomba módra szaporodó offline események voltak, akkor azt kell mondanunk, hogy a tavalyi eredmény megtartása hatalmas fegyvertény, hiszen az iparág kitermeli a bevételek kiesett részét, máshonnan. Tehát, amint ismét lehet majd bajnokságokat rendezni, akkor hatalmasat ugrunk majd előre. De miből jön ez a plusz bevétel?
A fenti kérdésre a válasz többfaktoros. Először is, a szponzorok száma nem csökkent, sőt. A járvány miatt sem a csapatok, sem a ligák mögül nem hátráltak ki, szinte mindenhol maradt az eredeti alku, még úgy is, hogy sok esetben az ígért offline eseményeket nem tudták megtartani. A sőt szó pedig itt jön elő ismét, hiszen a BMW például új megállapodásokat jelentett be vezető e-sport csapatokkal, illetve az amerikai Verizon a hivatalos 5G partnere lett a LCS szériának. Persze, ha belegondolunk, akkor ez nem is olyan meglepő, hiszen a hagyományos sportoknak volt 2-3 hónap, amíg teljesen le kellett állniuk, míg az e-sport gyakorlatilag egy héttel később már online folytatta azt, amit elkezdett. Tehát a hirdetőknek új csatornákat kellett találniuk és ez az iparág talán a legjobb választás volt.
Az elektronikus sportok világa és iparága az új évezred rock sztárja volt. Az utóbbi tíz évben elérte, hogy a szórakoztatóiparban komolyan vegyék és vélhetően a következő tíz év arról szól majd, hogy megtalálja a helyét az olyan média 'termékek' között mint az NFL, a Bundesliga vagy éppen az Olimpia. A nézői mennyiség már megvan, de a hirdetők és az évtizedes marketing hagyományok még nem érték utol a növekedési rátát. Sok cég van, aki már felismerte az itt rejlő potenciált, de ezt azért könnyű szívvel mondhatjuk, hogy marketing szakemberek döntő többségének fogalma sincs, hogy miről is szól ez a piac.
Az utolsó kérdés, ami felmerül, hogy hova tovább, mi a következő lépés? Ha valakinek van fogalma az utóbbi évek versenyeiről és az e-sport környezetről, akkor tuti, hogy hallotta már a vadnyugat kifejezést. Ezt a piacot, főleg a kezdetekkor nem nagyon kötötték szabályok vagy erre vonatkozó nemzeti/nemzetközi törvények. A rendezvények és események leginkább szokásjogok alapján épültek és bizony időről-időre botrányoktól volt hangos az internet. Volt itt manipulált, nem éppen legális skin szerencsejáték, e-sport fogadóoldalak, amik mögött olyan szereplők álltak, akiknek nem volt joguk ilyen szolgáltatást nyújtani, de olyat is hallottunk, hogy a profik nem egyszer dobtak el meccseket, kvázi bundáztak. Pedig az egyik mozgatórugó a sportfogadás, bocsánat, az e-sport fogadás lehet. A Forbes egyik elemzése alapján, a hagyományos sportesemények elmaradása miatt kiesett fogadások egy része az e-sportban realizálódott és most, hogy már újraindultak a fizikai sportok ligái, legalábbis közönség nélkül, az e-fogadások nem csökkennek drasztikusan.
Egyelőre úgy tűnik, hogy a kompetitív videojátékokat még a COVID sem tudja megállítani, sőt a bezárkózás igazából csak segített. Az utóbbi évek rapid növekedése a nézőszámban már most is hihetetlen, de a legújabb becslések szerint ez csak a jéghegy csúcsa és senki nem tudja, hogy hol lehet a vége a történetnek.
OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!