Milyen szerepet hivatott betölteni az adagoló az autó szerkezetében?
Milyen típusai vannak egyáltalán a dízeladagolóknak? Illetve mi történhet abban az esetben, ha az adagoló nem működik rendeltetésszerűen?
A cikkből máris megtudhatók a válaszok a kérdésekre. Lássuk tehát, hogyan és miként segíti az autóvezetés zavartalan menetét az adagoló.
Miben rejlik az adagoló szerepe az autó működését illetően?
Azt is lehet mondani, hogy az adagoló a dízelmotor „agyaként” funkcionál. Hiszen a feladata nem más, mint a megfelelő mennyiségű és nyomású üzemanyag biztosítása a kifogástalan működéshez. Méghozzá lehetőleg bármely fordulatszámon.
Érdekes módon, amikor például a Dubnicz autószerviznél javítással kapcsolatos szolgáltatások kerülnek terítékre, autósként az ember ritkán gondol az adagolóra. Amire egyébként dízeladagoló megnevezéssel is gyakorta hivatkoznak a szakemberek.
Holott sok esetben, amikor minden más alkatrész rendben teszik a dolgát, az autó pedig mégsem megy úgy ahogy kellene, akkor ennél a kulcsfontosságú elemnél kellene keresni a hiba forrását.
Milyen típusai lehetnek az adagolóknak?
Kétféle opciót lehet elképzelni. Az egyik kategóriát a soros adagolók, a másikat pedig az elosztó, vagy másnéven forgóelosztós adagolók alkotják. Előbbiek funkcionálnak például a teherautókon, illetve a munkagépeken. Ezzel együtt a Mercedes-Benz személyautók nagy hányadában is soros adagolók dolgoznak.
Külön sajátossága ennek a típusnak, hogy ugyanannyi adagolóelem található a szivattyúban, ahány henger dolgozik a motorban. Ezek az elemek pedig fogasléccel kapcsolódnak egymáshoz. Ez működik közre a fordulatszám szabályozásában.
Ami pedig a mechanikus adagolók javítását illeti, az esetek nagy százalékában a tömítésgarnitúra cseréjére, valamint próbapad beállításra kerül sor a javítás keretei között.
Mi várható a jövőben az adagolók működését tekintve?
Gyakorlatilag már most is azt lehet megfigyelni, hogy szinte csakis kizárólag elektromos dízeladagolók kerülnek be az újonnan gyártott autókba. Olyan trendről van szó, ami a közeljövőben újfent egy innovációt, egy egészen más technológiát vetít előre.
Azt lehet ugyanis várni, hogy a fentebb is részletezett dízeladagoló rendszerek egyre inkább háttérbe szorulnak. Méghozzá azért, mert előtérbe kerül a korszerű common-rail rendszerek térhódítása. A dolog egyik fő mozgatórugója a környezetvédelmi előírások szigorodása. Ami egyenes következményként azt a változást hozhatja el, hogy nemsokára már csak a közös nyomócsöves befecskendezés beépítésére lesz lehetőség a gépjárművekbe.
Ettől függetlenül továbbra is megállja a helyét a javaslat, hogyha rendellenességet tapasztalunk az autó működését tekintve, akkor célszerű lehetőleg minél hamarabb megbízható szervízhez fordulni.
OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!