A sportlégszűrők beszerzése esetén sokan elfeledkeznek a mérési referenciákról.
A sportlégszűrők hatásosságáról általánosságban lehet olvasni, csakúgy, mint a felmerülő kételyekről, ám mérésekről nem igazán.
Pedig a teljesítmény mérése, a mérőpad használatának szükségessége nem kizárólag a chiptuning esetén fontos. Ha az autón valamilyen átalakítás történik, akkor jó, ha mérésekkel tudjuk mérni azt, hogy vajon a fejlesztés előrelépést jelent-e a valóságban vagy sem.
Mi a sportlégszűrő előnye?
Vannak, akik misztikus hatást tulajdonítanak a sportlégszűrőknek, és hosszasan ecsetelik, hogy milyen szerepe van a lóerők növelésében. A teljesítményre ugyan lehet hatása, amit a mérési görbe igazolni tud, ám nem feltétlenül hoz olyan átütő eredményeket mezei hétköznapi használat esetében, mint azt néhányan remélik.
A cél az volna, hogy többletlevegő jusson a motortérbe. Ha ez megtörténik, akkor ezt kihasználva lehet jobb beállítással nagyobb teljesítményt elérni.
A sportlégszűrők fajtái
Jó tudni, hogy a sportlégszűrőknek több különböző fajtája is van. A gyári szűrőházba helyezhető légszűrőbetétet direktszűrőnek nevezzük. Ez jellemzően olyan anyagból készül, ami tisztítható, akár mosható is. Tökéletesen illeszkedik a gyári papírszűrő helyére. A tény az, hogy a papírszűrőhöz képest kevésbé jól szűr.
A különálló direkt szűrőt a gyári légszűrőház helyére szerelik. Az eszköz célja, hogy az eredeti szűrőház által visszafojtott levegőt is ki lehessen nyerni. Gyakran ezt úgy oldják meg, hogy a gyári légszűrőházat eltávolítják, majd egy bilincs segítségével a szívócsonkhoz rögzítik. Ezzel azonban akad néhány gond.
Az egyik az, hogy megbontásra kerül a szívóoldali levegő útja, ezáltal annak a hossza, valamint a mozgása is. Az autók többsége esetében úgy kísérletezik ki a légszűrőházat, hogy részterhelésen segítse a motor feltöltését a szívóoldali levegő lengések útján. Amennyiben ez megbontásra kerül, akkor az lehet a következménye, hogy rosszabb lesz a mért eredmény.
Megeshet az is, hogy a nem optimális menetszél hozzávezetés alkalmával a motortérben fellépő meleg levegőt fogja maga a motor beszippantani. Az, ha alacsonyabb oxigéntartalmú meleg levegő jut a rendszerbe, teljesítményromlást eredményezhet.
Mit tud a sportlégszűrő a gyakorlatban?
Az AET CHIPtuning egy szívó benzines motoron tesztelte a dolgot. A nyert teljesítmény kizárólag a végfordulat közelében jelentkezett, és jóindulattal is csak 4 lóerőt tudtak kinyerni egy 200 lóerős autóból. Eközben a hasznos tartományban dolgozó nyomaték tulajdonképpen nem is változott.
Ebből ki lehet következtetni, hogy mi történik egy kisebb köbcentis és teljesítményű motornál. Az autót lehet, hogy erősebbnek fogja érezni valaki a megváltozott, úgymond öblös motorhang miatt, ám a valóságban drasztikus különbség nincsen.
A mérést másik tesztalannyal megismételve a nyomaték még kisebb is lett, a teljesítmény kapcsán pedig nem történt jelentős változás.
OSZD MEG VELÜNK A VÉLEMÉNYED HOZZÁSZÓLÁSBAN! KÖVESS MINKET FACEBOOKON IS!