Egy valódi gengszter inspirálta Tony Soprano karakterét

Egy valódi gengszter inspirálta Tony Soprano karakterét

Úgy tűnik, hogy az egyik valódi maffiafőnök ihlette Tony Soprano karakterét és történeteinek egy szeletét.

Ha azt írom le, hogy The Sopranos (Maffiózók), akkor valószínűleg mindenkinek egyből a néhai James Gandolfini jut egyből az eszébe, aki élete egyik legjobb alakítását nyújtott Tony Sopranoként. Az eredeti hangja is parádés az olasz dialektus révén, de a magyar szinkron is megér egy misét, mert Kőszegi Ákos is szenzációsan hozta a figuráját.

Mai történetünk főhőse pedig éppen ő. A sorozat showrunnere David Chase volt, akit fiktív maffiózók és valós gengszterek egyaránt inspirálták, amikor megalkotta a Maffiózók „főhősét”, Tony Sopranót. A főszereplő kapcsán olyan kitalált karakterekből merített, mint például Vito Corleone (Marlon Brando), miközben talán ő maga sem gondolta, hogy ezzel a koncepcióval örökre megváltoztatja az amerikai televíziózást. Olyan újszerű módon ábrázolta ugyanis a gengsztereket, mint még senki korábban, és olyan témákkal foglalkozott az évadok során, mint a férfiak mentális egészsége, valamint a maffia homoszexualitással kapcsolatos nézetei. Természetesen a Chase-re és a szériára is nagy hatással voltak a korabeli Amerika maffiához kötődő valós „családok” is. A Maffiózók első évadában Tonyt például egy valódi maffiózóról, John Gottiról kérdezgetik golfozás közben.


A képen Vincent "Vinny Ocean" Palermo látható – jelenleg is él és 78 éves

Az a tény, hogy ezek a valódi gengszterek ekkora hatással voltak a sorozatra, sok nézőt arról is meggyőzött, hogy létezik egy "igazi" Tony Soprano is. David Chase különböző kitalált és valós gengsztereket olvasztott össze Tony Soprano megalkotásához, de egyesek mégis biztosak benne, hogy volt a valós életben is egy olyan maffiózó, aki egy az egyben Tony. Nem is lőttek nagyon mellé, mert ez a személy nem más, mint Vincent "Vinny Ocean" Palermo. Ő az, akit a legszélesebb körben elfogadnak az "igazi" Tony Sopranóként, mivel vele sok hasonlóságot mutat a sorozatban látott főszereplő.

A 2006-os The Real Sopranos című dokumentumfilm éppen ezért összehasonlította Tony Soprano fiktív és Vincent Palermo valódi életét. Palermo volt a DeCavalcante bűnözői család tényleges főnöke, míg Tony a DiMea bűnözői családját irányította. Meglepő vagy nem meglepő módon Tony Sopranóhoz hasonlóan Palermoék is egy sztriptízbárt üzemeltettek, amely a sorozatban a Badda-Binget ihlette – ami szintén egy sztriptízbár. A dokumentumfilmben lejátszottak egy, a DeCavalcante családon belüli beszélgetésekről készült FBI-felvételt is, és kiderült, hogy bizony a Maffiózók sorozatról diskuráltak:

„Ezek állítólag mi vagyunk? Minden ilyen sorozatban, amit nézel, egyre több a hasonlóság... Van egy sertésbolt. Igen, Jerseyben, ugye? Van ott egy topless-bár is. Jézusom.”

Palermo hatalomra jutása furcsa módon tükrözte Tony saját felemelkedését is, ahogyan azt a Maffiózók 1. évadában láthattuk. Egy vicc, Junior bácsi (Dominic Chianese) orális szexuális képességeiről hatalmas galibát okozott, ami végül odáig fajult, hogy Tonyt holtan akarták látni. Tony és Junior harca végül előbbi javára dőlt el, majd aztán csak Tonynak köszönhetően maradt életben Junior, de ezt követően már szinte minden hatalmát elvesztette az öreg. Tony irgalma Junior iránt éles ellentétben állt azzal, ahogyan Palermo a DeCavalcante család csúcsára jutott. Egy hasonló szexbotrány kavarta fel ott is az állóvizet, ami a biszexuális maffiózó John "Johnny Boy" D'Amato és a swinger klubokba tett látogatásai miatt robbant ki. Végül D'Amato-t elintézték, Palermo pedig a család első számú embere lett.

De itt még nincs vége a sztorinak, hiszen Vincent Palermonak és Tony Sopranonak is meg kellett küzdenie az FBI informátoraival, ámbár az árulásra adott reakcióik eltérőek voltak. Amikor Ralph Guarino, Palermo egyik társa FBI-informátor lett, elég bizonyítékot tudott gyűjteni ahhoz, hogy garantálja Vinny letartóztatását. A börtönnel szembesülve Palermo maga is patkánnyá vált (így nevezik azokat az árulókat, akik a feladják a szervezett bűnözéssel foglalkozó családtagjaikat és bemártják őket) és tanúskodott, ezáltal beismerte a különböző gyilkosságokat, többek között John D'Amato halálának kitervelését, és a DeCavalcante család tagjait több bűncselekménnyel is összefüggésbe hozta. Palermo vallomása akkora port kavart, hogy ő és családja kénytelen volt belépni a tanúvédelmi programba.

Tony Soprano soha nem adta fel magát és a családját, és kegyetlenül igyekezett leszámolni mindenkivel, akiről kiderült, hogy informátor. Ennek következtében az ő sorsa rosszabbul alakulhatott, mint Palermóé. Miután Phil Leotardo elrendelte Vito Spatafore likvidálását, mert kiderült róla, hogy meleg volt – ez egy újabb párhuzam D'Amato történetével –, heves konfliktus tört ki a DiMeo és a Lupertazzi bűnözői családok között. A Maffiózók hatodik évadának végére úgy tűnt, hogy a konfliktus véget ért, de a feszült hangulat és az utolsó jelenet hirtelen elsötétülése azt sugallta, hogy Tony története brutálisabb véget ért, mint Vincent Palermoé.

Kövess Minket!



Gamer szótár