Határozott és kevésbé jó véleménnyel van mindkét jelenségről.
A számítástechnika fejlődésével a mesterséges intelligencia is megállíthatatlanul tör előre, miközben az elmúlt néhány évben már olyan dolgokra is képes, hogy azt néha talán még akkor sem akarjuk elhinni, mikor látjuk vagy halljuk. Gyakorlatilag lassan nincs olyan terület, ahol ne lehetne vagy ne használnák aktívan ezt a technológiát. Ezek alól pedig a filmgyártás sem képez kivételt. Nem véletlenül tart több, mint két hónapja Hollywoodban a színészek és forgatókönyvírók sztrájkja, hiszen ezen mesterség űzői is méltán érezhetik munkájukat veszélyben az AI miatt. Az például már több ízben előfordult, hogy műveiket vagy arcukat felhasználva az egyes stúdiók jó pénzt kerestek, miközben a tulajdonosaik egy petákot nem láttak belőle.
Ezeket olvastad már?
Egy jó ideje már bevett szokás a rajongók körében az is, hogy vicces montázsokat és ötleteket valósítanak meg a publikusan elérhető AI programokkal. Az egyik ilyen épp Tim Burton stílusát igyekezett bemutatni, a videó témája pedig arról szólt, hogy milyen lenne, ha a rendező készítette volna el a Bosszúállókat. Burton természetesen nem hagyta szó nélkül a dolgot és kritikájában úgy fogalmazott, a mesterséges intelligencia olyan, mintha ellopná az alkotó lelkét.
Ez csak a jéghegy csúcsa volt, hiszen azóta már egy jó pár Disney-karaktert is elkészítettek az AI segítségével Tim Burton stílusában. Erre a rendező egy interjú során – miközben a Beetlejuice 2 forgatásával lenne elfoglalva, ha nem tartana még mindig a sztrájk – az alábbiakat mondta erről a jelenségről:
„Felhasználták az M.I.-t, hogy átformáljanak Disney-karaktereket az én stílusomban! Leírhatatlan az érzés, ami ennek láttán a hatalmába kerített. Az jutott eszembe, amit másik kultúrákban mondanak: 'Nehogy lefotózz, mert az ellopja a lelket!'”
Azért a mesternek nem mindegyiktől ment el az életkedve, néhány alkotást ő maga is elismert, de persze ettől még elborzadt attól, hogy milyen szinten képes volt leutánozni az AI a stílusát. Kattints a képre a teljes galéria megtekintéséhez:
Az AI által megalkotott A szépség és a szörnyeteg Tim Burton stílusában
„Ez tulajdonképpen kiszív belőled valamit. Elvesz valamit a lelkedből vagy a pszichédből. Eléggé felkavaró, kiváltképp, ha tényleg van köze az adott műnek az egyéniségedhez. Olyan, mintha egy robot fogná és lemásolná az emberi mivoltod, a lelked.”
Továbbá egy másik érdekes dolgot is elmondott az interjú során, amellyel gyakorlatilag a cancel-kultúrára hivatkozott. Az Ollókezű Edward (1990) végén van egy megható pillanat, amikor a csőcselék az ártatlan fiatal hős ellen fordul, akinek ollós pengék vannak a keze helyén. Ugyanez történt jelképesen a film sztárjával, Depp-pel és korábbi jóbarátjával Paul Reubens-szel is, miután mindkettőjüket meghurcolták valamilyen formában nyilvánosan. Deppet ugye korábbi barátnője, Amber Heard cipelte a bíróságra családon belüli erőszak vádjával, és bár a pert végül a színész megnyerte, a karrierje így is elég csúnyán megsínylette a dolgot.
„A helyzet a következő. Gyerekkoromban mindig is a Frankensteinben szereplő dühös falusiak képét láttam... Mindig is így gondoltam a társadalomra, mint a dühös falura. Az ember egyre többet és többet látja ezt. Ez egy nagyon-nagyon furcsa emberi dinamika, egy olyan emberi tulajdonság, amit nem igazán szeretek vagy értek.” – mondta el véleményét Burton.