Miért nem készítenek már igazán jó karácsonyi filmeket?

Miért nem készítenek már igazán jó karácsonyi filmeket?

Kérdezz meg bárkit melyik a kedvenc karácsonyi filmje és valószínűleg valamelyik klasszikust említi meg: Reszkessetek, betörők!, Elf, A Grincs, Igazából szerelem, Die Hard stb.

Az év legszentebb ünnepe azonban évről-évre megihleti a stúdiókat, amelyek persze nem lesznek restek leforgatni néhány felejthető karácsonyi alkotást. A streamingszolgáltatók megjelenésével és elterjedésével pedig szinte tucatjával érkeznek a művek és bár a film művészet, a művészet pedig szubjektív, mégis azt lehet mondani, hogy a gyér forgatókönyvekkel, a kiszámítható cselekményekkel és gyengébb green screenes megoldásokkal rögtön feltűnik, hogy nem igazán van már minőségi karácsonyi mozi.

Egy filmes univerzum, ami már annyira rossz, hogy az jó

Az i-re a pontot a Netflix tette fel, ugyanis ha karácsonyi filmeket keres valaki a streamingplatformon, akkor egy sor érdekes címmel találkozik, ráadásul ezek mindegyike nagyjából ugyanolyan. Van viszont egy franchise, ami kiemelkedik ezek közül, természetesen negatív értelemben: A karácsonyi herceg (A Christmas Prince). A folytatásai pedig olyan remek alcímeket kaptak, mint A királyi esküvő vagy A királyi baba. Nem szabad azonban összekeverni ezt a filmet a a Karácsony herceggel (Christmas with a Prince) vagy A karácsonyi hercegnővel (A Christmas Princess), bár én már az írás pillanatában is majdnem belezavarodtam, hogy melyik hova tartozik. Ennek csak az a szépsége, hogy 2017-ben még maga a Netflix is kirakott egy posztot Twitterre, töméntelen iróniával átitatva, melyben rákérdezett A karácsonyi herceg néhány nézőjének motivációjára:

„Attól az 53 embertől kérdeznénk, akik az elmúlt 18 napban minden nap megnézték a Karácsony hercegét: Ki bántott meg?”

Ha pedig ez nem lenne elég, akkor ott van még a Vanessa Hudgens nevével fémjelzett Karácsonyi cserebere (The Princess Switch) trilógia is. A főszereplő pedig nem egy, hanem egyenesen három karakter bőrébe bújik. Folytassuk a sort, hiszen akad még gyöngyszem, így ne feledkezzünk meg A karácsonyi lovagról (The Knight Before Christmas) sem, melyben minő meglepetésre szintén Vanessa Hudgens brillírozik.

Ez pedig csak néhány azokból az ünnepi filmekből, amelyeket az elmúlt években a streamingplatformokon lehetett látni. Noha mindegyikük 20-50 százalékos pontszámot ért el a Rotten Tomatoes oldalán, a közönség egyszerűen mégsem tud betelni az ilyen alkotásokkal. A Karácsonyi cserebere egyik kritikusa például ezt írta:

„Ez egy moslék, de valahogy mégis egy szórakoztató.”

De mitől lesz egy karácsonyi film klasszikus?

A Die Hard 1988-ban jelent meg, a Reszkessetek, betörők! pedig alig két évvel később. Aztán a kétezres éveket A Grincs indította útjára, majd 2003-ban kétszer is megáldottak minket, hiszen elkészült az Elf és az Igazából szerelem is. Nem is beszélve a régi iskola karácsonyi klasszikusairól, mint például az Az élet csodaszép vagy a Csoda a 34. utcában, amelyek még az 1940-es évekből származnak. Noha a nosztalgia nagy szerepet játszhat abban, hogy mely karácsonyi filmeket szeretjük a legjobban, tagadhatatlan, hogy gyerekkori kedvenceinket nagyobb költségvetésből hozták létre akkoriban, ráadásul mivel moziba kerültek ezek a filmek, ezért sokkal jobban odafigyeltek a minőségre.

Jason Sternberg, a Queenslandi Műszaki Egyetem Média- és Kommunikációs Iskolájának adjunktusa szerint a streaming térnyerése azt is jelenti egyben, hogy a tévéfilmekre már nem vonatkoznak ugyanazok a magas követelmények, mint a moziba kerülő alkotásokra.

„Sokkal nagyobb a mérce, hogy előállítás után megtérüljenek azok a filmek pénztáraknál. Jobb filmeket kaptunk, mert nagyobb neveket szerződtetek, de ritkábban készültek karácsonyi stílusúak, így ezeknek jobban betaláltak az embereknél. A másik fontos dolog, hogy a moziba járás is sokkal nagyobb esemény volt régebben.” – mondja Dr. Sternberg.

A karácsony jelentése

Míg nagyobb költségvetésű ünnepi produkciók csak néhány évente jönnek, így szintén nagy teret nyerhetnek a streamingszolgáltatóknál készült karácsonyi filmek. És itt jön képbe az, hogy amikor karácsonyi filmekről van szó, nem feltétlenül a tartalom a fontos.

„A karácsony egy szeánsz, és a filmek gyakran másodlagosak, hiszen első sorban a legfontosabb az, hogy együtt töltsük az időt a szeretteinkkel, még akkor is leülünk a készülék elé.”

Kövess Minket!



Gamer szótár