A kávé és az a bizonyos “crema”

A kávé és az a bizonyos “crema”

Kávét rengeteg helyzetben fogyasztunk – munka előtt, közben, sportolás előtt vagy után –, de a minőségről semmiképpen sem mondunk le szívesen. Viszont az már komoly vita tárgya, hogy miről ismerszik meg a jó kávé: az illatáról vagy éppen a krémes habról a tetején.

Mivel sokan még a KávéVerzum kínálatából kinézett szemes kávé vásárlásakor is azt próbálják kideríteni, hogy az adott termék mennyire alkalmas krémes kávé készítésére, így elhatároztuk, hogy eloszlatjuk a “crema”-val kapcsolatos közkeletű tévedéseket, illetve elmondjuk, miként készíthet habos kávét, ha éppen ez jelenti az Ön számára a legnagyobb boldogságot.

A “crema” titka

Persze először azt érdemes tisztázni, hogy mi is tulajdonképpen a crema. Valójában egy világosbarnás árnyalatú habról van szó, amit a frissen készített kávé tetején láthat alkalomadtán.

Alapvetően a kávéőrleményből kioldott olajok alkotják, amik nem képesek teljes egészében elkeveredni a forró vízzel, ezért kicsiny buborékokként kiválnak. Adott körülmények között ezek állnak össze habbá, tehát ez nem valami plusz adalék, mint például a tejszínhab.

Mitől képződik a krémes hab?

A crema képződésének egyik alapvető feltétele a magas víznyomású forró víz, ezért nincs például hab a kotyogóssal készített kávén, hiszen az alacsony nyomással dolgozik, de a magas nyomású forró víz önmagában még nem elég.

Sok múlik az alapanyagon is, messze nem mindegy, hogy az adott kávét milyen körülmények között termesztették, milyen módszerekkel dolgozták fel a babokat. A síkvidék például magasabb cukortartalmat eredményez, amitől olajosabb lesz a bab, ami a száraz feldolgozás során tartható meg a legjobban.

A kávé pörkölése sem elhanyagolható tétel, a friss pörkölés például előnyös a habképződés szempontjából, minél régebbi a pörkölés, a crema annál silányabb.

Az sem mindegy, hogy melyik kávétípust használjuk, általánosságban az arabica kevesebb habot eredményez, a robusta viszont – fehérjetartalma okán – könnyebben hozzájárul a habképződéshez.

Garancia-e a minőségre a crema?

Mivel a crema látványos, ezért sokan azt gondolják, hogy a válasz igen, pedig valójában a krémes hab nem garancia sem az ízre, sem a minőségre, hiszen az automatás, silány kávé tetején is képződhet, de attól még nem az a legjobb kávéélmény, ami történhet velünk.

Ha a kávékészítés sport lenne, akkor biztos a cremát is lehetne pontozni, de nem ez döntené el a minőségi versenyt, az biztos. A hab utal az alapanyag fontos tulajdonságaira, mint a típus, a származási hely, a feldolgozás módja vagy éppen a pörkölés, de csak utal, önmagában még nem garancia semmire.

A kávé készítése komplex feladat, inkább művészet, mint sport, bár barista versenyeken mégis rendre díjazzák a tehetségeket.

Tehát összegzésként elmondhatjuk: a crema nem lényegi eleme a jó kávénak, de esztétikai élményként nem elhanyagolható, ezért az sem baj, ha valaki ragaszkodik hozzá. A lényeg, hogy mindig gondosan elkészített, jó minőségű kávét fogyasszon, hiszen az mindenképpen biztos támasza lehet az élet nagy versenyfutásában.

Kövess Minket!



Gamer szótár


Üzlet - Diploma: belépő a jövőbe – a TDK pedig a kulcs a kitűnéshez (X)

A diploma ma is az egyik legfontosabb mérföldkő az életben. Nemcsak a tudást és a kitartást szimbolizálja, hanem belépőt jelent a szakmai világba – legyen szó tudományos, vállalati vagy közszféráról. Egy diploma azonban ma már önmagában ritkán elég ahhoz, hogy valaki igazán kitűnjön a tömegből. Ebben segíthet a Tudományos Diákköri Konferencia, ismertebb nevén a TDK.

Üzlet - Neil deGrasse Tyson is ott lesz az MVM Future Talks szakértői között (X)

Neves szakértőkkel, köztük Neil deGrasse Tysonnal érkezik az MVM Future Talks hatodik évada. A neves magyar tudósok mellett a tudományos ismeretterjesztést küldetésének tekintő, szórakoztató stílusáról ismert amerikai asztrofizikus is megosztja a nézőkkel, hogyan látja az űrkutatás jelenét és jövőjét.

Üzlet - Túlélni a zsarolóvírust – hogyan lehet a kiberreziliencia versenyelőny? (X)

A zsarolóvírus-támadások nem csupán technikai fennakadásokat vagy átmeneti anyagi veszteségeket okoznak – hanem akár egy teljes vállalkozás bukását is jelenthetik. A siker kulcsa egyre inkább az, hogy a cégek mennyire képesek megelőzni a bajt, illetve helyreállni belőle. Az ESET kiberbiztonsági szakértői úgy vélik, hogy a kiberreziliencia ma már nem csak IT-kérdés, hanem egyenesen üzleti túlélési stratégia.

Közvetítések