Most, hogy túl vagyunk a töltött káposztán és a bejglin, ideje számot vetni az idei esztendő legjobb filmjeit illetően.
Itt az év vége, ami hagyományosan a számvetések időszaka, ezért arra gondoltunk, hogy egy rövid, tömör, ám minden bizonnyal vitát indító cikkben mutatjuk be, hogy szerintünk mely alkotások voltak az év legnagyobb durranásai. Nem is szaporítanánk tovább a szót a bevezetőben, íme a három legjobb film 2024-ből - szerintünk.
Joker: Kétszemélyes téboly
A sort minden bizonnyal a legmegosztóbb választásunkkal, a Joker 2-vel nyitjuk meg, amit finoman szólva is masszív gyűlölethullám sodort el a kritikusok által, de az internet tanúsága szerint a közönség is inkább negatív, mintsem pozitív véleményt fogalmazott meg a Todd Phillips rendezte alkotásról. Hogy mi miért gondoljunk mégis egy kiemelkedő produkciónak? (VIGYÁZAT, DURVA SPOILER!) Nos, az új Joker-mozifilm valóban nem teljesen azt hozta, amit a nézők előzetesen vártak volna tőle, hiszen kiderült, hogy Arthur Fleck nem is Joker, soha nem is volt az, ő mindvégig csak Arthur volt, arról nem is beszélve, hogy a filmet némiképp meglepő módon zenés betétekkel rakták tele. A Kétszemélyes téboly tehát még az első résznél is messzebb vitte a produkciót a fősodorbeli Joker-ábrázolásoktól, ami véleményünk szerint kifejezetten merész és bevállalós húzás volt Phillipsék részéről, ahogy az is, hogy egy kőkemény tárgyalótermi drámával zárták le Arthur Fleck szívszorító történetét. A Joaquin Phoenix és Lady Gaga főszereplésével készült film ugyanis szívszorító volt, de még mennyire: megrendítő módon folytatta tovább annak bemutatását, hogyan bánik a társadalom az Arthurhoz hasonló, szerencsétlen sorsú kisemberekkel, a kritika és a nézőközönség nagy része pedig lényegében pont úgy bánt a Joker 2-vel, ahogy Gotham City bánt Arthurral, miután kiderült, hogy nem ő bűn bohóchercege.
Deadpool & Rozsomák
Jóval könnyedebb vizekre evezve, az év marveles durranása, a Deadpool & Rozsomák is betalált nálunk, amelyben Ryan Reynolds ismét magára öltötte a piros maskarás szuperhős szerepét, Hugh Jackman pedig sok-sok év után újra a sérthetetlen mutáns szerepében tűnt fel. A bonyodalmat ezúttal egy Cassandra Nova nevű figura okozza, aki a fejébe veszi, hogy többek közt elpusztítja azt az idővonalat is, amelyben Wade Wilson, azaz Deadpool is él a barátaival. Szókimondó szuperhősünk ezt persze nem hagyhatja szó nélkül, fel is keresi a Logan egyik variánsát, hogy segítsen neki megmenteni a világot, amire a mutáns nagy nehezen, de végül igent mond. Nem túlzunk, ha azt írjuk, hogy a Shawn Levy rendezte produkció megmentette a Marvel Studios becsületét: vicces volt és szórakoztató, ráadásul olyan cameo-áradatot zúditott a nézőkre, hogy csak kapkodtuk a fejünket. Mégis mi többet kívánhatna a néző egy Marvel-mozitól?
A szer
Sokat gondolkodtunk azon, hogy melyik produkció kerüljön még a top 3-ba, és bár elég szoros volt a verseny (a Dűne: Második rész, a Challengers és az Anora is versenyzett), végül Demi Moore testhorrorjára esett a választásunk, és el is mondjuk, miért. Egyrészt A szer az év kétségkívül legbevállalósabb alkotása lett, olyan, ami szó szerint beleég az ember retinájába, és igen, ez mindenekelőtt a gyomorforgató jeleneteknek tudható be. De milyen testhorror lenne az, amelyen legalább egy-két néző nem dobja ki a taccsot, nem igaz? Coralie Fargeat filmje azonban messze túlmutat a brutalitáson: fiatalságkultusz, a nők tárgyiasítása, függőség, testképzavar és hasonló nyalánkságok, vagyis a film meglehetősen komoly témákkal operál. Ami pedig a történetet illeti, itt egy kifejezetten érdekes, Black Mirrorra hajazó alapszituációval szembesülünk, amelynek főhőse egy korosodó hollywoodi sztár, aki a fekete piacon hozzájut egy titokzatos szerhez, aminek köszönhetően megszüli fiatalabb, szebb és tökéletesebb énjét, csakhogy az új felállásnak megvannak a maga szabályai, és azok be nem tartása, súlyos következményekkel jár. A szer, ha úgy nézzük, nem a legeredetibb alkotás, amit valaha láttunk, Fargeat bevallottan csent el pillanatokat másoktól, ám olyan stílusosan tette, hogy a sok szörnyűség közepette mindez alig tűnik fel a nézőknek.
Borítókép forrása: Warner Bros.