5 nagyköltségvetésű woke alkotás, amely majdnem szétrombolta a filmipart

5 nagyköltségvetésű woke alkotás, amely majdnem szétrombolta a filmipart

Az elmúlt évtizedben a mozi teljesen megváltozott, részben azoknak a filmeseknek köszönhetően, akik elég merészek voltak ahhoz, hogy nyíltan megváltoztassanak olyan dolgokat, amelyek nem feltétlenül fontosak, mégis felbosszanthatják a nézőket.

Ezeknek köszönhetően kialakult a woke, mint fogalom, amely alapvetően a következőt jelenti: „A woke az angol nyelv afroamerikai nyelvjárásból (AAVE) származó szó, eredetileg a faji előítéletekkel és diszkriminációval szembeni éberséget jelenti. A 2010-es évekre a szó már magába foglalt más társadalmi egyenlőtlenségi problémák iránti tudatosságot is, mint a szexizmus és a LMBT-személyek jogainak megtagadása.” (áll a wikipedia leírásában)

Egyesek szerint pont ezek a módosítások képviselik mindazt a filmekben, ami a mai médiavilágban rossz, míg mások szerint olyan dolgokról van szó, amelyekkel foglalkoznia kell a világnak. A „Get Woke, Go Broke” manapság egy valóságos óriásplakát, és megpróbálja összefoglalni mindazt, ami rossz a jelenlegi kultúrharcunkban. Az olyan vállalatok, mint a Gillette, a Coca-Cola, a Disney - hogy csak néhányat említsünk - a radikális baloldali ideológusok töredékes kisebbségét próbálják megnyugtatni, végül az ország másik felét idegenítik el, a saját kárukra.

Hollywood még mindig teljes mértékben ennek a híve, annak ellenére is, hogy erőltetett projektjeik épp azon nézők szemét szúrja ki, akikből ők pénzt szeretnének csinálni. Ahogy egyre több rajongó ábrándul ki ebből a szórakozási formából, úgy tűnik a stúdiók még eltökéltebben ontják magukból a sokszor értelmetlen alkotásokat, mellyel csak tönkreteszik az élményt, időnként pedig a kedvenc franchise-jainkat hazavágják velük. Íme 5 film, ami nagyban hozzájárult a modern filmgyártás lealjasodásához.

Terminátor: Sötét végzet (Terminator: Dark Fate – 2019)

A Terminátor 2. című remekművet követően James Cameron koncepcióját nem sikerült újra felvirágoztatni, és akkor még finoman fogalmaztunk. A Sötét végzet viszont szinte hű a nevéhez, mert gyakorlatilag az előfutára volt Hollywood modernizált megalomániájának. Az a döntés, hogy John Connort már az első öt percben kiiktatták, és egy szupersovány Mary Sue-val helyettesítették, csak a film egyik problémája volt. A radikális szemforgató feminizmus mindenütt jelen volt, teljesen kisiklatva az első két film által megteremtett varázslatot. Mivel a Sötét végzet a Terminátor 2 közvetlen folytatásának készült, ezzel a koncepcióval végül nem csoda, hogy ekkorát bukott.

Szellemirtók (Ghostbusters – 2016)

Lehetne azt állítani, hogy a legutóbbi Szellemirtók: Az örökség (Ghostbusters: Afterlife) közvetlenül az istentelen 2016-os rebootnak tudható be, amelyet az elviselhetetlen Paul Feig rendezett. Az első hiba az a nemek felcserélése volt, és így a főszereplőkből egy női bandát csináltak (Chris Hemsworth-szel, mint Annie Potts Janine karakterének nem intelligens változata).

Egy ennyire népszerű franchise esetében a poénoknak viccesnek kellett volna lenniük, de ebben nehéz volt olyan részeket találni, amin el tudott mosolyodni az ember Ez már bőven elég volt, hogy kritikailag kisiklassák a filmet. Ezzel szemben az Afterlife 166 millió dolláros bevételt ért el 52 millió dolláros költségvetéssel szemben, de valószínűleg jobban teljesített volna, ha nincs ez a hulladék előtte.

Star Wars: Az utolsó Jedik (Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi – 2017)

Nem lehet kihagyni ezt a produkciót, mert túl sok embernek szúrja a szemét. Ez a rész nemcsak a második legrosszabb Star Wars-filmként vonult be a történelembe A Skywalker kora mellett, de hiányzott belőle minden, ami az eddig megismert cselekményhez, vagy akár az előzményekhez hasonlított volna.

Ennek eredményeképpen a rajongók a fejüket vakarták a narratíva miatt, miközben a történet felett lebegő éber kísértet miatt kellemetlenül érezték magukat. A cérna végül Amilyn Holdo admirális-helyettes bemutatásával szakadt el, aki egy harmadik hullámú feminista figura, és mindössze annyi volt a feladata, hogy az egyetlen intelligens férfit a teremben elférfiatlanította.

A kis hableány (The Little Mermaid – 2023)

Ha az elmúlt években nem lett volna megosztó film, akkor a Disney által életre keltett A kis hableány mindenképpen kimaxolta ezt a "kategóriát". Már az első trailer után látszott, hogy a rajongók nagyon nincsenek kibékülve az új filmmel, főleg a főszereplőnek választott színesbőrű Halle Bailey-vel. Alapvetően nem vele volt gond, hanem azzal, hogy teljes mértékben eltért a korábbi történetekben megismert Arieltől. Hatalmas gyűlölethullámot kapott a projekt, Youtube-on például minden idők egyik legtöbb dislike-ot gyűjtő előzetese lett belőle. Ez persze nem tántorította el a Disneyt és májusban bemutatták a filmet mozikban. A kis hableány főszereplője mellett egyébként még feltűnnek nagyobb nevek: Jonah Hauer-King (Eric herceg), Melissa McCarthy (Ursula) és Javier Bardem (Triton király). Ez az alkotás az 1989-es klasszikus mesét dolgozná fel, és természetesen ismét Ariel kerül a középpontba, de most éppen feláldozza csodás hangját, hogy végre megtapasztalja milyen érzés a saját lábain sétálni a szárazföldön. Ahogy néhány korábbi filmkritika is kiemelte, Bailey nagyszerű alakítást nyújtott sellőként, ami valószínűleg bejött az új és régi rajongóknak is egyaránt. A produkció ellentmondásos vizuális effektjei azonban néha nagyon kizökkentették a nézőket és így elszállt egyes jelenetek varázsa.

Hófehérke (Snow White – 2025)

Kezdjük azzal, hogy a hétvégi nagy D23 rendezvényen bemutatták az első trailert a Disney Hófehérke és a hét törpe közelgő élőszereplős remake-jéből, de ha azt mondom nem aratott osztatlan sikert, akkor nagyon finoman fogalmaztam.

A filmben Rachel Zegler alakítja Hófehérkét, Ansu Kabia a Vadászt, Andrew Burnap Jonatánt – aki elvileg a herceg – és sikerült megnyerni a produkcióhoz Gal Gadotot, méghozzá a gonosz királynő szerepre. Mielőtt megnézné bárki is a trailert, szeretném leszögezni, hogy ha én lennék a Varázstükör, és Gal Gadot megkérdezné tőlem, hogy ki a legszebb a vidéken, nem haboznék azt mondani, hogy "Te, királynőm". De egy kissé elkalandoztam.

A filmből kiadott trailerek pedig enyhén szólva is eléggé felbosszantották a közösséget. Nem elég, hogy sokak szerint Rene Zegler nem vetekedhet Gal Gadot szépségével, tehát a casting úgy ahogy van félrement, de úgy tűnik, a jelenlegi kulturális forradalom közepette már annyira érzékeny a társadalom egy része, hogy egyre kevesebb kisembert lehet látni a filmekben és sorozatokban – ugyanis a filmben CGI törpéket lehet majd látni. Persze a sötét irónia itt az, hogy sok kisember színész van, aki szívesen játszana el egy szerepet olyan filmekben, mint a Hófehérke.

Ezeket olvastad már?

Kövess Minket!



Gamer szótár